24 Jun, 2024

FM Mattsson

Uppdaterad:
24 Jun, 2024

Hör till att kika runt efter nya intressanta samt köpvärda kandidader till portföljen. Tyvärr är det inte jättemånga som fångar intresset där ute. Hittat en som kanske kan vara något dock. FM Mattsson. Kvalitetsmässigt checkar bolaget flera boxar.

FM Mattsson spårar sitt ursprung till 1865 då Frost Matts Mattsson startade ett företag. Närmare bestämt ett mässinggjuteri (gelbgjuteri). Baserat i Mora gjordes i första hand detaljer till Moraklockor men man breddade snart verksamheten. 1876 gjuts den första kranen och därifrån tar man fart och växer inom kök och badrum.  

Idag saluför man produkter via sex varumärken. Mora Armatur, FM Mattsson, Damixa, Hotbath, Aqualla och Adamsez. Mora Armatur och FM Mattsson är främst Mora-baserade.  De två samt Damixa står för majoriteten av försäljningen. Man räknas till norra Europas största tillverkare av blandare och tillbehör till kök och badrum. Nederländska Hotbath förvärvades 2019 och står för en stor del av resterande försäljning. Hotbath är en av de stora i Benelux-länderna. Aqualla och Adamsez är mindre irländska förvärv som införlivades 2021.

FM Mattsson är listat på midcap och noterades så sent som 2017. I samband med noteringen gjordes en emission och Svolder tog en stor del av den. Svolder är fortfarande en av de större ägarna med ca 15 % av kapitalet och 6 % av röstandelen. De andra storägarna är Tibia Konsult (Familjen Johnsons holdingbolag) och LK Finans (Lagerstedt och Krantz).Respektive med ca 12 % av kapital och röstandel.

Som styrelseordförande sitter Johnny Alvarsson. Namnet är bekant från bl.a. Indutrade. VD är Fredrik Skarp. Lokal förmåga med förflutet i bl.a. Morakniv AB.

Rörelsemässigt så redovisar man en 12-månaders rullande vinst på 2,90 kr/aktie. Vinsterna har fallit och närmar sig nivåer innan eufori och byggboom-åren. Marginalerna var mycket goda då. 10-års snitt rörelsemarginal är ca 10 %. Idag, Q1 2024 rullande 12 månaders redovisar man 8,9 %.

Rörelsemarginal, Källa: Börsdata

Försäljningsmässigt har man som mål att växa organiskt med ca 5 %. Historiskt har man lyckats med 7 % försäljningstillväxt över en 10-års period. Vinsttillväxten över samma tidsperiod ger samma siffra.

Balansräkningen är sund. Soliditet på 58 %. Nettoskuld/ebitda 0,4. En del förvärv har gjorts men det har inte trasat sönder balansräkningen för det. Det egna kapitalet redovisas till 1091 milj kr. I relation kan nämnas goodwill och immateriella på 545 milj kr. Största posten på tillgångssidan är varulagret.

Vinst har man redovisat i alla fall de senaste 10 åren. Det har även möjliggjort utdelning. I enlighet med utdelningspolicyn. 2,50 kr/aktie landade senaste utdelningen på och det ger vid nuvarande aktiekurs en direktavkastning på ca 4,6 %. Kassaflödena verkar också ok. FM Mattsson säljer till kunder som ibland bygger på sig lager beroende på konjunkturläge. Det kan i sin tur påverka FM Mattsson.

Det går inte komma ifrån att det finns en konjunkturkänslighet. FM Mattsson är inget bolag som man antagligen vill köpa på sig aktier i på toppen av en byggboom. Frågan är dock om det nu närmar sig ett ingångsläge?

Värderingsmässigt handlas aktien nu till ca PE 19, PS 1,2, EV/EBIT 14.

Sedan kursfallet 2022 så har aktien i princip handlats i sidled i nu snart ett och ett halvt år. Kommer konjunkturen snart förbättrats? Vem vet.

FM Mattsson uppvisar dock kvaliteer som gör det investerarbart. Ingen rakettillväxt men sakta och träget samtidigt som man inte tagit för stora finansiella risker. Rätt pris? Kanske inte mycket margin of safety inbakat.

Q1 2024 visade fortfarande på försäljningsminskning. Ingen vändning i sikte än.

VD nämner:

” Det är fortsatt ett utmanande marknadsläge för alla våra affärer i koncernen. När vi tittar närmare på försäljningen ser vi en blandad utveckling under kvartalet. Försäljningen internationellt har haft ett relativt bättre kvartal, medan den nordiska hemmamarknaden har haft det tuffare.”

VD Fredrik Skarp

Lönsamheten i kvartalet försvagades framför allt som en följd av den lägre försäljningen.”

Samt

På längre sikt ser vi ett tydligt underliggande behov i alla våra länder att både bygga nya och att renovera badrum och kök. Vi är väl positionerade för att ta del av den efterfrågan. Försäljningen av nya produkter som andas hållbar attraktiv design står högst på agendan och vi fortsätter att utveckla våra produkter vidare med den inriktningen.”

Visst är det så. Så förmodligen kommer den långsiktiga tillväxten ligga kvar på ca 7 % över tid. Marginalerna lär vända först uppåt med ökande försäljning. Då, av naturliga skäl, kommer även vinstökningarna igen.

Möjligtvis är FM Mattsson värt en liten s.k. bevakningspost. För att inte missa att följa bolaget, men jag har inte riktigt landat än i en färdig slutsats.

Några tankar om FM Mattsson? 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.