Laddar TradingView Widget
Laddar annons
16 Aug, 2024

Mercedes Q2 2024

EBIT har varit sjunkande sedan Q3 2023. 2023 landade på en vinst hyfsat i nivå med 2022 men trenden har varit att det är ett svagare efterfrågeläge numera i bilbranschen.

När Q1 redovisades visade det på en EBIT på 3,9 miljarder euro (5,5). Q2 rapporten kom in på 4 miljarder euro (5). På halvåret så har försäljningen gått ned med 4 % i euro räknat, ned 6 % i antal fordon räknat, EBIT ned 25 %.

På sista raden blir det en vinst per aktie om 5,81 (7,03) euro för halvåret som varit.

Då Mercedes har som policy att dela ut ca 40 % av vinsten så har Mercedes varit rejäl utdelare under de goda år som varit. 5,30 euro/aktie har delats ut och det motsvarar i nuläget ca 9 % direktavkastning. Det går väl inte säga annat än att det ser tuffare ut framöver och vinsterna ska ned. Frågan är hur mycket. Nuvarande rörelsemarginal ligger på 10,9 % (13,8) och det är högt för biltillverkare.

Det mesta pekar på att både vinst som utdelning ska ned för 2024. Bort med en euro? Det som väger upp är att man beslutat om ett återköpsprogram som beviljar återköp för ca 3 miljarder d.v.s nästan 5 % av Mercedes marknadsvärde. Återköp då kurs kommit ned är bra. Mindre bra när det är på toppnivåer.

Hur som helst så är det ansträngt marknadsklimat för bilförsäljare. Det är framförallt Kina som det är svagt i. Världens största bilmarknad. Efterfrågeläget generellt syns även i många andras rapporter, så som t.ex. SKF, Hexpol m.fl. Hittills har dock många bolag kunnat försvara sina marignaler väl.

Q2 innebar att 18,1 % av bilarna som såldes var EV. Det är en minskning då förra årets Q2 18,6 %. Eller 90.000 st vs 95.900 st. Har EV-hypen planat ut? Mycket av EV-försäljningen har bidragit med goda vinster för biltillverkarna och marginalhöjningar då det sett ut som om man länge kunnat ta hur mycket betalt som helst för dessa fordon.

Att den fundamentala trenden ska förr eller senare vika ned har varit väntat länge. Biltillverkarna har, som jag beskrivit det tidigare, täljt guld. Jag köper dock ogärna biltillverkare då de säljer som mest och bäst. När det viker ned så viker även priset ned. När man har ett mångårigt perspektiv så köper man hellre då. För man får mer för pengarna då. Med det sagt så är det inte billigt, men det rättfärdigar vad jag kallar en symbolisk bevakningspost. Så jag får mer incitament att fortsätta följa utvecklingen.

Värdering nyligen ca PE 5, PS 0,4, direktavkastning 9 %. I mina servettkalkyler kan jag tänka mig att direktavkastningen framåt istället egentligen ligger på 7-8 % i relation till dagens pris. Jag ser även framför mig att PE-talet kommer stiga p.g.a. sjunkande vinst.

Den stora riskfaktorn man behöver vara medveten om är Kina-marknaden. Många av premiumbiltillverkarna har en stor del av sin försäljning i Kina.

Jag äger sedan tidigare BMW. Det är ett innehav där jag tidigare skalat av över tid i takt med att intjäning och värdering steg. Är det dags att börja så smått börja köpa tillbaka igen? Jag håller BMW lite högre, som bolag, men jag har i dessa turbulenta dagar som sagt passat på att ta in en liten s.k. bevakningspost i Mercedes. 

En bevakningspost gör varken till eller från egentligen, men är mitt sätt att öka intresset för ett bolag. Från att finnas bara på bevakningslistan. Beroende på sen så kan det om parametrarna står rätt bli tillfälle att öka upp det till en liten post. Och så vidare.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.