18 Mar, 2023

Volkswagen

Uppdaterad:
18 Mar, 2023

Mercedes och BMW har gåtts igenom. Varav det är BMW som finns i portföljen. Då det begav sig p.g.a dess renodling och historiska marginaler. Numera har Mercedes gjort en resa de med. Kvar finns då Volkswagen att titta på. 

De tre bolagen är ungefär börsvärdemässigt lika stora. BMW och Volkswagen har dessutom liknande konstruktion med vanliga och preferensaktier där preferensaktien saknar rösträtt men ger lite mer i utdelning. De tyska preferensaktierna är i regel inte samma upplägg som vi har i Sverige. De liknar mer vad vi kallar B-aktier. D.v.s. det är inte så att man är ”garanterad” utdelningar av något slag. De följer stamaktie-förslagen fast oftast med ett litet extra tillägg för att kompensera borttagen rösträtt.  För en småsparare ter de sig då oftast mest lämplig att köpa. Inte minst p.g.a. de oftast är lite ”billigare” samt har mer likviditet.

Låt oss nu gå till senaste bokslutet för Volkswagen.

Vi känner igen utvecklingen. 2022 bjöd på mer försäljning och högre rörelseresultat fastän färre bilar såldes.

Försäljningen upp ca 12 %. Röreseresultatet upp ca 15 %. Rörelsemarginalen landade på 7,9 % (7,7) vilket ligger något över de historiska marginalerna. På sista raden redovisar man fina vinstsiffror. Pe-talet blir därefter och utdelningen höjer man. Dock lite försiktigare än sina likar. Utdelningen ligger på 8,70 eur/aktie (8,76 för preffen). Utdelningarna följer konjunkturen. Vid goda tider är de goda. I dåliga låga.

Under 2022 gjorde man bl.a. IPO med Porsche. Man fick in en del med pengar då. Enligt Volkswagen står bilbranschen de närmsta 5 åren för en transformation som inte skett på 50 år. Av allt att döma så laddar man för detta. Biltillverkare är för övrigt en bransch som hela tiden måste satsa mycket resurser på utveckling. Inte bara av konkurrensskäl utan av regulatoriska skäl. 

Volkwagen är tämligen spretigt i jämförelse med BMW och Mercedes. Låt oss ta en titt.

Likt de andra biltillverkarna har man en stor finansiell del. Vi grottar inte ned oss i det, men vi vet alla hur folk numera finansierar sina fordon. Lån och leasing.

Tittar vi på tillverkningssidan så har vi:

Mellan tummen och pekfingret Volkswagen som om man räknar personbilar samt kommersiella står för ca 35 %, Audi ca 20 % Skoda ca 10 %, Porsche ca 10 % TRATON ca 10 %, Seat ca 5 %. Försäljningsmässigt. Volymmässigt ser det annorlunda ut. Exempelvis står Audi och Porsche för mycket färre då.

Volkswagen har väl fler bilmärken tänker någon? Javisst. T.ex. i divisionen Seat ingår både Seat och Cupra. I divisionen Audi ingår även bilmärkena Bentley, Lamborgini och Ducati (motorcyklar). Volkswagen har många ansikten efter år av konsolidering.

TRATON är bekant för många som köpare av Scania en gång i tiden. Nu tillbaka på börsen i Sverige. Under TRATON återfinns Scania, MAN, Navistar och Volkswagen Truck & Bus.

Geografiskt står Asien för strax över 40 %, Europa för ca 40 % och Amerika för ca 15 %. Då inkluderar de siffrorna inte joint ventures i Kina. Vilket betyder att vad som händer i Asien har stor betydelse för Volkwagen (för billtillverkare överlag). 

Rysslands invasion av Ukraina satte stopp för försäljning och tillverkning, bl.a. för Skoda, i Ryssland. men eftersom den ryska ekonomin och marknaden är så liten i det stora sammanhanget så bör det gå ersätta tämligen lätt. Det är andra marknader som är viktigare.

Sammantaget ger Volkwagen en väldigt bred exponering mot fordonstillverkare, med stor tilt gentemot Europa och Asien. Svår greppbart med alla sina delar om man tänker sig att man ska få detaljkunskap i produkterna. Samtidigt är vidden av det hela en styrka på så sätt att det är högst troligen att Volkswagen kan navigera framåt. De tyska biltillverkarna är drygt dubbelt så stora som de amerikanska och även många av de japanska och koreanska. Så storleken finns där. Dock slår man inte Toyota på fingrarna som passerat Volkswagen som största biltillverkaren för några år sedan. 

Köp i Volkswagen är dock inte aktuellt för egen del. Kursmässigt har bolaget gått sidledes de senaste fem åren. Även om det varit en del dramatik under resans gång. Som med de andra konjunkturkänsliga bolagen. Sådana här bolag ska man köpa då allt ser som mörkast ut och det ser ut som att de ska tjäna minst med pengar. Sedan kan man antingen ligga kvar och samla utdelningar under goda år eller skala av.

Värdering just nu ca PE 4, Forward PE troligen ca PE 5. Direktavkastningen på strax över 6 %. Baserat på preferensaktien.

Har du någon favoritbil under Volkswagen-paraplyt?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.