ALBERT: EBITDA-RESULTAT -6,7 MLN KR 1 KV (-12,8), OMSÄTTNING -7%
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Utbildningsteknikbolaget Albert redovisar ett ebitda-resultat för det första kvartalet 2025 på -6,7 miljoner kronor (-12,8).
Nettoomsättningen uppgick till 38,6 miljoner kronor (41,6), motsvarande en minskning med 7 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Årligen återkommande intäkter (ARR) från abonnemang uppgick till 137 miljoner kronor (129), vilket motsvarar en ökning om 6 procent.
Periodens resultatet landade på -20,3 miljoner kronor (-27,1).
Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 14,5 (7,8) miljoner kronor. Kassa och likvida medel var 55,4 miljoner kronor (86,1) vid periodens utgång.
Första kvartalet 2025 präglades av både framsteg och motvind, skriver Fredrik Bengtsson som tillträdde som vd för Albert i april. Hans bild av kvartalet bygger därför på intern rapportering och överlämning från tidigare ledning, påpekar han.
Förbättringen i ebitda-resultatet förklaras främst av lägre personalkostnader men också av lägre direkta försäljningskostnader till följd av en försäljning som inte nådde förväntade nivåer, enligt Fredrik Bengtsson.
En svagare B2B-försäljning bidrog till omsättningsminskningen under kvartalet.
"Strawbees försäljning på den viktiga amerikanska marknaden påverkades av osäkerhet kring federala budgetnedskärningar i början av året, följt av importtullar under andra kvartalet, vilket har fördröjt köpbeslut. Inom Sumdog som primärt verkar i Storbritannien nådde inte volymerna från partnerförsäljningen upp till våra förväntningar", skriver Fredrik Bengtsson.
Bolaget förenklar nu verksamheten och lönsamhet är högsta prioritet. Under det andra kvartalet ser Albert bland annat över sin produktportfölj och kostnadsbas.
"Fokus ligger på insatser som bidrar till resultat på kort sikt, att växa Albert Junior och att vända den negativa trenden inom vår B2B affär för Sumdog i Storbritannien och Strawbees i USA", skriver Fredrik Bengtsson.
Alberts finansiella mål är att nå positivt ebitda under 2025 och nå positivt kassaflöde under 2026 med befintlig kassa.