Laddar TradingView Widget
Laddar annons
30 Jan, 2025

AXFOOD: SÅG PRISMEDVETEN KONSUMENT OCH INTENSIV KONKURRENS 4 KV

Uppdaterad:
30 Jan, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Axfoods bruttomarginal i det fjärde kvartalet har pressats som en följd av att marknadsdynamiken präglas av en mer återhållsam och prismedveten konsument och en intensiv konkurrens.

"Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid", skriver vd Simone Margulies i bokslutet.

Willys fortsatte att växa mer än marknaden under årets sista kvartal med en tillväxt om 4,8 procent.

"Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet. Willys håller en hög takt i etableringen av nya butiker för att ytterligare utöka närvaron och tillgängligheten runt om i landet för fler konsumenter som efterfrågar lågpris och har kedjan som förstahandsval", skriver vd:n.

Hemköp hade en jämförbar tillväxt om 4,6 procent under fjärde kvartalet.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.