AXFOOD: SÅG PRISMEDVETEN KONSUMENT OCH INTENSIV KONKURRENS 4 KV
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Axfoods bruttomarginal i det fjärde kvartalet har pressats som en följd av att marknadsdynamiken präglas av en mer återhållsam och prismedveten konsument och en intensiv konkurrens.
"Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid", skriver vd Simone Margulies i bokslutet.
Willys fortsatte att växa mer än marknaden under årets sista kvartal med en tillväxt om 4,8 procent.
"Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet. Willys håller en hög takt i etableringen av nya butiker för att ytterligare utöka närvaron och tillgängligheten runt om i landet för fler konsumenter som efterfrågar lågpris och har kedjan som förstahandsval", skriver vd:n.
Hemköp hade en jämförbar tillväxt om 4,6 procent under fjärde kvartalet.