BEIJER REF: TILLVÄXTMÅLET AMBITIÖST, VÄRDESKAPANDE OM NÅS - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kyl- och klimatkontrollbolaget Beijer Refs tillväxtmål på 10-15 procent är ett ambitiöst mål som skapar mycket värde om bolaget lyckas nå det.
Det säger Beijer Refs vd Christopher Norbye i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt som gjordes i slutet av november.
I fjol var tillväxten 42 procent eftersom Beijer Ref gjorde ett stort USA-förvärv av Heritage Distribution. Koncernens organiska tillväxt var bara 1,4 procent. Valutajusterat på fem år har den totala tillväxten i genomsnitt varit 18 procent, vilket alltså är över målet på 10-15 procent.
Ligger målet på rätt nivå?
"Ja, det tycker jag. Vi blir större och större för varje år. Det är en kombination av förvärv och organisk tillväxt. Vi jobbar i huvudsak efter tesen 50-50 i den målsättningen. Det är ett ambitiöst mål som skapar mycket värde om vi lyckas", säger Christopher Norbye.
Beijer Refs rörelsemarginalmål är 10-12 procent. Marginalen ökade från 9,8 procent 2022 till 10,6 procent 2023.
Är ni nöjda eller behöver marginalen komma upp till 12 procent för att ni ska vara tillfreds?
"Vi ligger någonstans i mitten av målintervallet nu och tycker att det är en bra marginal som vi har jobbat oss upp i. Givetvis jobbar vi för att förbättra marginalen, men det är vår ambition att ligga i det här spannet medan vi växer 10-15 procent. Vi vill fokusera på tillväxt - organisk tillväxt så mycket möjligt - med den här marginalen. Vi behöver öppna nya filialer, investera i e-handel och annat för att bygga en bättre affärsmodell för att växa", svarar Christopher Norbye.
"De flesta bolag som vi köper späder ut vår marginal. Det är en hel del jobb att få upp marginalen i förvärvade bolag genom våra synergier. När du har stark organisk tillväxt så ramlar det ned ganska mycket pengar på sista raden ändå. Det här ger oss utrymme att vara långsiktiga i vår investeringshorisont, vilket jag tror är viktigt", resonerar Beijer Ref-chefen.
Beijer Ref har som mål att avkastningen på operativt kapital (ROOC) ska vara minst 12 procent. Bolagets femårssnitt är 14,9 procent, men särskilt storförvärvet av amerikanska Heritage Distribution, som medförde en stor goodwill-post i balansräkningen, tynger nu siffran.
"På rullande tolv månader ligger vi vid 10,9 procent på justerad basis, så vi ligger under målet och kommer att jobba upp avkastningen. På organisk tillväxt har vi 25-30 procent i avkastning på kapitalet. På förvärvsidan är det på kort sikt lägre. Första steget är att komma upp i 12 procent och sedan beror det lite på hur mycket förvärv vi gör de närmaste åren och hur den organiska tillväxten blir. Min indikation är att vi ska upp över 12 procent igen. Vi jobbar med kapitaleffektiviteten. Allt annat lika borde vi under de närmaste åren kunna jobba upp till den nivå vi hade innan Heritage", svarar Beijer Ref-chefen.
Under helåret 2022, det sista året före Heritage-förvärvet som införlivades i januari 2023, var Beijer Refs avkastning på operativt kapital drygt 16 procent. Helåret 2023 sjönk avkastningen till drygt 10 procent.
Hur upplever du marknadsläget?
"Det är ganska stabilt. Det är delvis en konsekvens av vår affärsmodell med mycket eftermarknad, service och ersättningsprodukter. Geografiskt är det stabilt i USA. I Europa finns vi ju i över 25 länder. Sydeuropa har varit lite svagare. Frankrike, som är en stor marknad för oss, har varit svagt ett tag. Det är mer aktivt i Östeuropa medan Centraleuropa och Norden har varit stabilt. I Asien- och Stillahavsregionen är det stabilt i Australien och Nya Zeeland medan det är lite svagare i Asien drivet av Kina", säger Christopher Norbye.
"Paketerar man ihop de 45 länder vi är i så ser vi att marknaden är hyfsat stabil. Ifall det blir lite bättre marknadssentiment generellt när räntorna kommer ned framöver kommer det att påverka vår affär positivt när man börjar renovera och göra lite mer investeringar igen, men jag tror att det kommer att ta några kvartal till", fortsätter han.
I tredje kvartalet presterade Beijer Ref enligt Christopher Norbye "ett stabilt kvartal" med försäljningstillväxt inom alla tre geografiska rörelsesegment (EMEA, APAC och Nordamerika) tillsammans med "fortsatt god lönsamhet", hette det i delårsrapporten den 24 oktober.