Laddar TradingView Widget
TradeVenue
Laddar annons
15 May, 2025

BJÖRN BORG: SKOR OCH SPORTKLÄDER DREV TILLVÄXT, TYSKLAND SVAGT

Uppdaterad:
15 May, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sportklädbolaget Björn Borg har haft en bra start på året enligt vd Henrik Bunge med tillväxt i flera ben. Björn Borgs skosegment ökade med över 200 procent medan försäljningen i Tyskland sticker ut på nedsidan.

Det framgår av bolagets rapport.

Björn Borgs tillväxt under kvartalet drevs främst av bolagets strategiska fokusområden: skor 208 procent och sportkläder 13 procent.

Sportkläder på bolagets egen e-handel fortsatte att utvecklas "mycket väl" och ökade med 43 procent under kvartalet, enligt vd Henrik Bunge.

"Försäljningen av underkläder minskar däremot med 12 procent under kvartalet, vilket uteslutande beror på senare leveranser jämfört med föregående år. Kategorin väskor visar också en nedgång på 8 procent, medan strumpor ökar med imponerande 25 procent", skriver Henrik Bunge i sitt vd-ord.

Badkollektionen har, enligt vd:n, utvecklats "mycket väl" och växer med 25 procent "trots den kyliga våren."

Geografiskt har bolaget sett en särskilt stark tillväxt i Holland med 22 procent. Även Björn Borgs största marknad, Sverige, gick bra och växte med 11 procent under kvartalet. Finland ökade med 2 procent, medan Danmark och Belgien visade på 22 respektive 38 procents tillväxt.

Övriga marknader ökar sammantaget med 15 procent.

"Vi noterar en nedgång i Tyskland med 21 procent, vilket härleds till Zalandos försäljning utanför Tyskland. Försäljningen direkt till Tyskland ökar däremot med 12 procent under kvartalet. En genomgång av våra försäljningskanaler visar att vår egen e-handel fortsätter att gå mycket bra och växer med 26 procent under kvartalet", skriver Henrik Bunge.

Björn Borgs största kanal, grossisthandeln, hade en tillväxt på 11 procent medan bolagets jämförbara egna butiker minskade med 4 procent under kvartalet.

Björn Borgs distributörer inledde året svagt med en nedgång på 21 procent jämfört med föregående års första kvartal, uppger vd:n vidare.

"Vårt fokus för 2025 är att driva lönsam tillväxt genom att prioritera våra strategiska tillväxtområden ännu mer, såsom sportkläder, skor, vår egen e-handel och den tyska marknaden", uppger Henrik Bunge.

Om tullarna skriver vd:n:

"Jag kan också konstatera att omvärlden inte har blivit vare sig bättre eller enklare att navigera i under 2025. Däremot bedömer vi att effekterna av tullar inte kommer att ha någon mätbar påverkan på vår affär, och att en svagare dollar snarare är positivt för oss."



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.