Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Redaktionen
2 Jul, 2025
e-handelsbolag

En titt på börsens e-handelsbolag

Författare
Tradevenue

E-handeln i Sverige 2025

E-handeln hade en tuff period under pandemin, men e-handeln uppvisade en återhämtning under 2024, enligt både Svensk Handel och PostNord. Tillväxtsiffrorna skiljer sig dock avsevärt mellan Svensk Handel och PostNord för Q1'25, där den förstnämnda påvisar en minskning och den senare en stark tillväxt.

Tillväxt E-handel i Sverige och Finland
 Q1'23Q2'23Q3'23Q4'23Q1'24Q2'24Q3’24Q4’24Q1’25
E-handelsindikatorn Sverige (Svensk Handel)-5,1%-8,2%-4,7%-11,5%10,4%12,3%7,9%12,0%-3,4%
E-barometern Sverige (PostNord)-7,0%-4,0%2,0%1,0%1,0%3,0%5,0%11,0%9,0%

Enligt PostNord har omvärldsläget präglas av förändring, och globala utmaningar som tullar och geopolitisk oro har haft stor påverkan. De menar dock på att trots detta har den inhemska ekonomin att röra sig i rätt riktning under och även e-handeln har utvecklats positivt. Enligt PostNord förväntas den svenska e-handeln få en positiv utveckling under året.

Enligt Svensk Handel var det bara mars som uppvisade en positiv tillväxt, medan januari och februari uppvisade en minskning. Även Svensk Handel lyfte att handeln dras med stora utmaningar. kopplat till omvärldsläget.

En fortsatt utmaning för svenska e-handelsbolag är den ökade konkurrensen från kinesiska lågprisaktörer som Temu och Shein. Enligt PostNord utgör Kina 25% av de utländska e-handelsköpen i början av 2025, vilket är den högsta siffran någonsin.

E-handelsbolag på svenska börsen

Vi har flera börsnoterade e-handelsbolag i Sverige, där många är välkända bland svenska konsumenter. Flera fokuserar på kläder, medan andra är mer nischade mot exempelvis mattor, sportfiske eller sexuellt välbefinnande. Online Brands Nordic och Vuxen Group redovisar enligt K3 och skriver löpande av goodwill, vilket gör att vi fokuserar på EBITDA för att få en mer rättvisande jämförelse.

e-handelsbolag
e-handelsföretag

E-handelsbolagens värdering

Flera av bolagen handlas lägre än eller linje med sitt 3-årssnitt. De senaste åren har också präglats av utmaningar för e-handelsbolagen, vilket lett till att många tvingats att se över verksamheterna och effektivisera. En vändning för konsumenten i kombination med bolagens kostnadsbesparingar skulle kunna leda till snabbt förbättrad lönsamhet. Detta skulle innebära att värderingarna snabbt skulle komma ner till väldigt attraktiva nivåer. Omvärldsläget är fortsatt oroligt, men den svenska e-handelsmarknaden ser i alla fall ut att ha stabiliserats.

 

EV/S

EV/EBITDA

 

R12

3 år 

R12

3 år 

BHG Group

0,5

0,5

10,4

5,8

Boozt

0,7

0,9

7,8

11,4

Bubbleroom

0,1

0,1

neg.

neg.

Desenio

0,8

1,0

7,6

8,4

Lyko

0,8

0,8

10,0

10,4

Nelly Group

1,2

1,0

8,2

8,9

Online Brands Nordic

0,8

1,0

14,7

18,7

Pierce Group

0,4

0,3

10,5

2,0

Revolutionrace

2,4

2,5

12,5

12,2

RugVista

1,5

1,5

12,8

11,8

Söder Sportfiske

1,0

1,0

14,7

14,9

Vuxen Group

0,6

0,7

9,9

10,1

Median

0,8

0,9

10,4

10,4

Medel

0,9

0,9

10,8

10,4

Blir e-handeln en vinnande sektor framåt?

Det finns tecken som talar för att e-handeln kan stå inför en vändpunkt. Efter en period av stark tillväxt under pandemin följde en tid av motvind där flera bolag tappade både försäljning och lönsamhet. Detta har i sin tur pressat värderingarna, vilket nu skapar ett läge där uppsidan kan bli betydande om förutsättningarna förbättras. Att flera bolag handlas i linje med eller under sina historiska snitt antyder att marknaden ännu inte prisat in en möjlig återhämtning. De besparingar och effektiviseringar som genomförts kan få stor effekt om intäkterna börjar växa igen, vilket skulle kunna ske i takt med att hushållens köpkraft stärks.

Samtidigt kvarstår osäkerheten kring konsumentbeteendet. Även om marknaden visar tecken på stabilisering finns det frågetecken kring hur snabbt, eller ens om, konsumenterna återgår till tidigare köpmönster. Inflation och ränteläge påverkar köpkraften direkt, och även om de ekonomiska utsikterna ljusnar i vissa avseenden är det ännu för tidigt att tala om en bred återgång till konsumtionstillväxt. Dessutom är konkurrensen inom e-handeln fortsatt hård, inte minst från globala aktörer (som tex kinesiska lågprisaktörer) med helt andra skalfördelar, vilket gör det svårt för mindre nordiska bolag att ta betalt för sina produkter.

Teknologisk utveckling och förändrade logistiklösningar kan spela en avgörande roll. Bolag som lyckas använda AI för att effektivisera lagerhantering eller personalisering kan skaffa sig konkurrensfördelar, men det kräver investeringar som kanske många just nu inte har utrymme för. Samtidigt innebär ökad hållbarhetsfokus både en utmaning och en möjlighet för e-handelsbolagen: konsumenter ställer högre krav, men bolag som lyckas möta dessa kan också bygga lojalitet och differentiera sig.

Sammanfattningsvis finns flera faktorer som kan tala för att e-handeln har potential att bli en vinnande sektor, men det kräver både en makroekonomisk medvind och/eller fortsatt operativ skicklighet från bolagens sida. Vägen dit kan bli volatil, men i ett långsiktigt perspektiv kan sektorn erbjuda intressanta möjligheter.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.