Halvårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2023 i Attana AB
Det operativa kassaflödet var -11,0 MSEK från -7,4 MSEK jämfört med samma period föregående år.
Bolaget har under perioden återbetalat kortfristiga lån om 3,0 MSEK. Bolagets nettoomsättning för halvåret minskade till 2,9 MSEK jämfört med 6,5 MSEK föregående år.
Väsentliga händelser efter rapportperioden.
Framgångsrika experiment syftande till förbättrad palliativ cancervård hos en av Attanas kunder i USA. Under våren har flera aktörer hos en av bolagets amerikanska kunden utbildats och informerats om möjligheterna med bolagets teknik. Initiala cell-cell interaktionsexperiment har varit framgångsrika.
Resultat per aktie -0,0247 (-0,0248) SEK
VD-kommentar:
Fokus under Q2 har varit på att anpassa organisationen och kostnaderna efter våra intäkter samtidigt som vi ökat antalet aktiviteter hos våra 10 viktigaste kunder. T.ex. har vi genomfört en distansutbildning av avancerade cell-baserade experimentet hos en av våra amerikanska kunder vilket varit väldigt lyckat och vår plan är att fortsätta sälja instrument, uppgraderingar, tillbehör, uppdragsforskning även under resterande del av 2023. För oss handlar det mycket om att ha så många användare som möjligt per instrument och kund, för att hålla en hög nyttjandegrad, vilket i sin tur genererar merförsäljning, värdeskapande forskning och även bättre läkemedel globalt.
Som en konsekvens av vårt fokus på våra 10 största kunder så har det resulterat i ökad försäljning av förbrukningsvaror. Målsättningen är även att det ska resultera i fler service- och supportavtal över tid. Vidare för vi dialog med ett antal av dessa kunder om försäljning av ytterligare instrument under 2024.
Planen är att intäkterna från dessa tio kunder från och med december i år ska göra bolaget kassaflödespositiv 2024. Under första halvåret är det två av kunderna som ligger på önskad nivå och ytterligare två som vi tror når målet under Q3.
På diagnostiksidan för vi dialoger med ett antal europiska aktörer för att kunna saluföra våra immunitetsprofiler i flera länder. Vi har från dessa erhållit önskemål om att påvisa att våra unika immunitetsprofiler är generiska och har därför, i tillägg till olika Covid- varianter, snabbt visat dessa immunitetprofiler för Hepatit B, påssjuka och stelkramp. Detta eftersom dessa sjukdomar är kommersiellt intressanta ur ett vaccineringsperspektiv. Vi kommer inom ramen för vårt samarbete med Linnéuniversitet kunna färdigställa flera immunitetprofiler.
Kostnaderna under andra kvartalet har minskat jämfört med motsvarande period förgående år.
För att förstärka bolaget har vi tagit in Marcus Söderberg som operativ chef på heltid. Marcus har en lång erfarenhet av affärs, verksamhet och produktutveckling från IT -och finansbranschen i Norden. Marcus ansvar för den dagliga verksamheten med fokus på effektivitet och tillväxt. Det innebär att vi frigör tid för samtliga anställda att fokusera mer på sina respektive specialistuppgifter och att vi därmed hoppas öka intäkterna vilket är helt centralt för att bli kassaflödespositiva.
Vi ser verkligen fram emot hösten och alla våra kundaktiviteter som vi har inbokade för båda våra affärsområden.
Teodor Aastrup, VD Attana AB