H&M: EXKL BUTIKSSTÄNGNINGAR ÖKADE FÖRSÄLJNINGEN 3% 2 KV ENL VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädbolaget H&M:s försäljning i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet (mars-maj), med 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år.
"Exkluderat dessa stängningar ökade försäljningen med 3 procent. Dessutom ska kvartalet ses i ljuset av att andra kvartalet 2024 var ett starkt kvartal med en försäljningsökning om 3 procent", skriver H&M:s vd Daniel Ervér i rapporten för det andra kvartalet.
Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att bolaget har fortsatt att investera i kunderbjudandet. De negativa externa faktorerna som fördyrat inköpen inför första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret, uppger vd:n.
"Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling", skriver Daniel Ervér.