Laddar TradingView Widget
Laddar annons
26 Jun, 2025

H&M: EXKL BUTIKSSTÄNGNINGAR ÖKADE FÖRSÄLJNINGEN 3% 2 KV ENL VD

Uppdaterad:
26 Jun, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädbolaget H&M:s försäljning i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet (mars-maj), med 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år.

"Exkluderat dessa stängningar ökade försäljningen med 3 procent. Dessutom ska kvartalet ses i ljuset av att andra kvartalet 2024 var ett starkt kvartal med en försäljningsökning om 3 procent", skriver H&M:s vd Daniel Ervér i rapporten för det andra kvartalet.

Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att bolaget har fortsatt att investera i kunderbjudandet. De negativa externa faktorerna som fördyrat inköpen inför första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret, uppger vd:n.

"Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling", skriver Daniel Ervér.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.