
Hur påverkar Unitys nya betalningsplan Beyond Frames?
Den 12 september uppdaterade Unity Technologies betalningsplanen för sin spelmotor Unity, som är ett av världens mest populära verktyg för spelutveckling. Den nya betalningsplanen mötte stark kritik från spelutvecklare eftersom den, när den införs under 2024, kommer att kräva att spelutvecklare betalar varje gång någon installerar ett spel som använder Unity. Detta kan i sin tur snabbt leda till höga kostnader. Företaget har dock backat på en rad punkter men betalningsplanen ska fortfarande gälla för produkterna Unity Pro och Unity Enterprise om det utvecklade spelet har uppnått vissa nivåer. Mer om detta kan läsas via följande länk.
Ett av företagen som använder Unity som spelmotor är Beyond Frames. Den uppdaterade betalningsplanen förväntas dock inte ha stor påverkan på företaget. Detta beror delvis på att Beyond Frames spel säljs i premiumsegmentet, vilket innebär att de extra kostnaderna per såld enhet blir små i förhållande till den utgift som krävs för att kunna spela deras spel. Dessutom använder företaget inte bara Unitys spelmotor när de utvecklar spel utan också Unreal Engine. Till exempel använder ett av deras mest intressanta spel, Ghosts of Tabor, Unreal Engine som spelmotor. Så här kommenterar Beyond Frames VD Unitys nya betalningsplan.

"While Unity's changes have been poorly received by the industry at large, the material impact on our business is negligible. Diversification is core to our operations so changes like this will rarely have a major impact on our business. That said, these changes will definitely have an impact on our expansion into PC and console games."