NEW NORDIC HEALTHBRANDS: SÅG "TEMPORÄR NEDGÅNG" I RESULTAT 1 KV
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) New Nordic Healthbrand, som utvecklar och marknadsför kosttillskott och naturläkemedel, vände i det första kvartalet 2024 till förlust då rörelseresultatet sjönk till -3,8 miljoner kronor (+2,2).
Resultatförsämringen beskriver bolagets vd Kristian Bergman Jensen i vd-ordet som "en nedgång som vi bedömer som temporär och är resultatet av att våra större kunder har gjort en väsentlig lagerminskning".
Resultatförsämringen berör Danmark och Sverige.
New Nordic Healthbrands vd hyser förhoppningar om en snar vändning.
"Jag är övertygad om att vi kommer att få se en snabb ökning av omsättningen igen", skriver Kristian Bergman Jensen.
Omsättningen under kvartalet steg med 3,1 procent till 130 miljoner kronor (126) motsvarande en ökning om 2,3 procent i lokala valutor.
Kassaflödet från den löpande verksamheten var -15,8 miljoner kronor (+6,8) med likvida medel om 9,9 miljoner kronor (11,5) vid rapportperiodens utgång.