STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) New Wave har haft en bra och stabil start på 2025 trots en utmanande marknad och orolig omvärld. Detaljhandelsbolaget tar fortsatt marknadsandelar och står väl rustat på alla sätt.
Det skriver vd Torsten Jansson i delårsrapporten för det första kvartalet 2025.
Vd:n beskriver vidare att amerikanska tullar och en utökning av handelshinder inte väntas få någon direkt påverkan på New Wave, men att det på längre sikt kan påverka bolaget negativt vid en allmänekonomisk nedgång eller recession.
"Kortsiktigt kan vi få ökade kostnader om nya tullar införs snabbt och med korta ledtider, men vi står väl rustade med produktion i många länder och på flera kontinenter och med ett perspektiv på sex månader eller längre är det inget som bekymrar mig", skriver Torsten Jansson.
Vidare uppger vd:n att New Wave fortsatt med sina investeringar i både lagerautomatiseringar och inte minst på nya marknader och även i befintliga koncept i nya länder.
"Lanseringen av Craft Teamwear i USA pågår med full fart och inom kort lanserar vi Craft Teamwear även i Kanada. Vi kommer även att lansera ytterligare ett lager i södra USA för att förbättra servicen till våra kunder där. Under senare delen av 2025 eller i början av 2026 kommer vi även lansera både Projob och J.Harvest & Frost, Printer och Harvest i Kanada", fortsätter Torsten Jansson.
New Wave letar även för fullt efter lagerlokaler på Irland för att etablera ett nytt lager där som ska sälja merparten av koncernens sortiment på irländska marknaden, samt förbereder lansering av Craft Teamwear i England och Spanien.
"Som vi tidigare kommunicerat kommer dessa etableringar kortsiktigt att påverka resultatet negativt men på längre sikt ge en god avkastning", skriver vd:n.