NEW WAVE: TENSONS UTVECKLING PÅMINNER OM NÄR VI KÖPTE CRAFT - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nästa marknad för detaljhandelsbolaget New Wave att gå in på blir den irländska. Vidare bedöms det senaste förvärvet Tenson leverera enligt förväntningarna.
"Det är låg konkurrens på Irland", säger vd Torsten Jansson till Nyhetsbyrån Direkt.
Just nu pågår arbetet med att hitta lagerlokaler för att i ett senare skede lansera koncernens sortiment inom Irland.
"Det som lockar med Irland är att det inte finns någon lagerförande konkurrent, varken på profildelen eller inom Teamwear. Marknaden domineras i dag av brittiska företag och Storbritannien är inte längre med i EU. Det är en liten marknad, men också låg konkurrens."
Var ser du främst att ni kan ta marknadsandelar?
"Det är både inom Profil och Sport & Fritid."
På Irland bor nära fem miljoner människor. Torsten Jansson jämför landet med Norge.
"Omsätter vi en halv miljard kronor eller mer i dag i Norge så ska det gå att omsätta något liknande även på Irland", fortsätter han.
Vilka länder lockar att gå in i efter Irland?
"Så småningom blir det de gamla öststaterna, men det känns mer prioriterat att först göra klart gamla Västeuropa och sedan är det USA och Kanada. Det är inga nya länder, men i dag säljer vi bara en liten del av de varumärken vi har på de marknaderna."
De enda länderna där New Wave saluför samtliga varumärken är Sverige, Norge, Danmark och Finland.
"Så ett stort jobb är att rulla ut fler varumärken på befintliga marknader", fortsätter Torsten Jansson.
Hur ser du på möjligheter till förvärv?
"Jag ser framför allt USA, Kanada, Australien, Spanien och Frankrike där vi är ganska små. Sverige, Norge, Danmark och Finland är ganska intressanta eftersom vi redan har så stora marknadsandelar där. Det är inte så att vi aktivt letar utan det beror på vad det kommer in för förslag."
Hur ser förslagen ut?
"Det är främst från familjeföretag och mäklare som vill sälja och sedan går man igenom och tittar. Teoretiskt skulle vi kunna förvärva inom yrkeskläder, bolag liknande BTC Activewear och varumärken som är närliggande till Craft som har produkter vi inte har."
New Waves senaste förvärv var outdoor-varumärket Tenson. När köpet för 1 krona presenterades 30 juni 2023 uppgavs att Tenson förväntades ha en positiv påverkan på New Waves koncernresultat redan under 2024.
Vid rapporten för det första kvartalet 2024 lyfte vice vd Göran Härstedt fram en liten effekt av Tenson på rörelseresultatet i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt. Då bidrog Tenson med 24 miljoner kronor, motsvarande cirka 1 procent, av den totala omsättningen. Även i rapporten för det andra kvartalet bestod Tenson omsättning av 1 procent av den totala omsättningen eller 34 miljoner kronor. Därefter har Tensons omsättning inte särredovisats.
" Utvecklingen påminner om när vi köpte Craft 1996. Tenson var också ett bolag som var eller mindre konkursmässigt, och det som hänt är att vi i princip gjort om hela bolaget och bytt datasystem, flyttat lager och produktion, tagit fram nya produkter och marknadsför det. Det är hela registret", säger Torsten Jansson.
Under hösten sker den stora försäljningen av Tensons produkter som främst består av ytterkläder.
"Jag är nöjd så här långt. Vi har byggt Craft i nära 20 år, och då ändrar du inte Tenson på 20 månader. Det är inte så att det går från konkursmässigt till succé på den tiden. Utan att bygga ett sånt här varumärke tar tid. Tenson följer vår plan och med det är vi nöjda", fortsätter vd:n.
I nuläget är den största marknaden för Tenson Benelux-länderna följt av Sverige. Varumärket finns även i Norge, Danmark, Finland och Tyskland.
"Inom detaljhandeln tecknar man order sex månader i förväg, så produkterna som säljs i höst tecknades nu under våren, och de till våren tecknas på hösten."
Hur ser arbetet ut med att komma in på fler marknader?
"Vi försöker främst få nya kunder för våren i alla de här befintliga länderna", säger Torsten Jansson.