NIKOLA: ANSÖKER OM KONKURSSKYDD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den en gång så hajpade vätgaslastbilsutvecklaren Nikola, som framställde sig som en motsvarighet till Tesla för lastbilsmarknaden, har ansökt om konkursskydd.
Nikola har lämnat in ansökan om konkursskydd i delstaten Delaware, som har särskilt flexibla och gynnsama juridiska ramverk för företagsrekonstruktioner.
Bolagets aktie exploderade på marknaden i samband med börsnoteringen 2020 och bolagets lastbilar drivna av vätegasteknik och elektriska batterier sågs som revolutionerande för branschen. Samma år ingick Nikola också ett partneravtal med General Motors värt 2 miljarder dollar.
Kort inpå avtalets tecknande kom dock oegentligheter i dager, när den sedermera legendariska blankarfirman Hindenburg Research inledde sitt numer slutförda värv med att avslöja Nikola som en bluff. Trevor Milton, Nikolas grundare och vd, hade under flera år mässat om att hans fordon fungerade till fullo, trots att det kunde bevisas att lastbilarna saknade vitala delar. Bland annat fanns det inga motorer eller kontrollsystem.
Särskilt uppmärksammat blev avslöjanden om att Nikola presenterat en lastbil som fullt fungerande vid mässor och bjudit in journalister och branschexperter att provsitta lastbilshytten efter en uppmärksammad presentation. Lastbilen utlovades vara fullt körklar och föreföll också vara det. Hindenburg visade dock med bilder hur lastbilen var inkopplad i ett eluttag via sladd i scengolvet på mässan.
En annan notabel del av avslöjandet var hur Hindenburgs källor berättade att Nikola bogserat upp en motorlös lastbil för en brant backe, låtit den rulla nedför, och därefter inverterat videomaterial så att det såg ut som att lastbilen rusade uppför en brant uppförsbacke.
Trevor Milton hävdade vidare att Nikola hade egenutvecklad batteriteknik som överträffade konkurrenterna, trots att tekniken kom från externa leverantörer och aldrig var fullt fungerande.
Utöver de tekniska osanningarna ägnade sig grundaren åt aggressiv marknadsföring i sociala medier samtidigt som han sålde aktier för hundratals miljoner dollar innan sanningen om bolagets faktiska kapacitet blev känd genom Hindenburgs blankningsrapport.
Trevor Milton avgick bara tre månader efter att bolaget börsnoterades och dömdes till fyra års fängelse för marknadsmanipulation och bedrägeri genom sina falska uttalanden om Nikolas teknik och produkter. Han dömdes också att betala 168 miljoner dollar i skadestånd till bolaget han en gång grundade.
I ansökan om konkursskydd framgår det att Nikola nu har 47 miljoner dollar i kassan. Nu ska en försäljningsprocess initieras för att säkerställa fortlevnad för det som finns kvar av bolaget, skriver Nikola vidare.
Hindenburg kom att växa fram som Wall Streets mest fruktade granskare efter att Nikola-bedrägeriet omskrevs vitt och brett i finansmedierna. Bland andra som blivit föremål för Hindenburgs bedrägerigranskningar finns den indiske finansmannen Gautam Adanis konglomerat Adani Group och den amerikanske finansmannen Carl Icahns bolagsimperium Icahn Enterprises.
Den 15 januari i år meddelade grundaren Nate Anderson att Hindenburg ansåg att det var dags att avveckla firman efter några intensiva år.