Laddar TradingView Widget
Laddar annons
31 Jan, 2024

ÖRESUND: VI BEHÖVER GÖRA BÄTTRE AFFÄRER – MATS QVIBERG

Uppdaterad:
31 Jan, 2024

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Investmentbolaget Öresund har haft ett par tuffa år bakom sig, och har underpresterat mot sitt jämförelseindex.

"Vi behöver göra bättre affärer", säger Öresunds styrelseordförande Mats Qviberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Det senaste räkenskapsåret 2023 steg Öresunds totalavkastning 6 procent jämfört med jämförelseindexet SIX Return som var upp 19 procent. På ett års sikt är Öresunds aktiekurs ned omkring 11 procent, exklusive utdelning. OMXSPI är under samma period upp omkring 5 procent.

"Det var ingen jättesuccé direkt", säger Mats Qviberg som är enskilt största ägare i Öresund.

Är det utdelningen som är huvudanledningen till att äga Öresund?

"Långsiktigt är det inte det, men kortsiktigt kan man tycka det. Främsta skälet att äga Öresund är att man tror att vi kommer att förvalta kapitalet väl".

Ser man till kursutvecklingen kan ni inte vara nöjda?

"Den ser lite trist ut, men framrutan är större än backspegeln".

Vad är nyckeln till att det ska gå bättre framöver?

"Att göra bättre affärer".

Hur ska ni agera för att göra det?

"Det är en fråga för vd, och jag kan inte berätta vad vi ska göra utan bara om det vi har gjort".

Vad talar för att ni ska gå starkare framöver sett till vad ni hittills har gjort?

"Våra största innehav Bilia, Scandi Standard och Stenhus har varit helt okej aktier under 2023. Jag kan tänka mig att ligga kvar med de innehaven. Det är halva portföljen. Scandi Standard är ett fint bolag. Det är så mycket prat om fågelinfluensa och att det dör kycklingar hos uppfödarna som vi köper från. Går man till de här uppfödarna så är det i snitt ett par procent av kycklingarna som dör av något skäl, men det är likadant hos oss människor och andra däggdjur. Det är inte annorlunda med tamfåglar", säger Mats Qviberg.

Hur ska Scandi Standard fortsätta växa?

"Det är framför allt expansion i Europa som är intressant, där många länder kan bli aktuella. Men det finns tyvärr inte så mycket synergier att hämta. Vi har verksamhet på Irland, i Danmark, Norge, Sverige och Finland, men i mycket är det lokala marknader".


Bildtext: Mats Qviberg är styrelseordförande i Öresund.

image

Foto: Privat


Bilåterförsäljaren Bilia är Öresunds enskilt största innehav där investmentbolaget tillsammans med familjen Qviberg äger drygt 30 procent av aktierna. Aktien har stigit drygt 20 procent senaste året, men är ned 6 procent från årsskiftet.

"Det är en turbulent marknaden för tillfället. Vi släppte i väg mycket begagnat utomlands när kronan var svag och det gör vi fortfarande. Det är brist på bilar i dag", säger Mats Qviberg som även är styrelseordförande i Bilia.

Bilias konkurrent Hedin Bil har de senaste åren etablerat sig på en rad nya marknader som Nederländerna, Storbritannien och Tyskland. Bilia har utöver Sverige och Norge verksamhet i Belgien och Luxemburg, men har uttalat i sin tillväxtstrategi att bolaget "vill förvärva i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien men kan även vara intresserade av andra länder i Europa".

"Jag kan inte gå in på detaljer om våra planer, men jag kan personligen tycka att Polen ser väldigt intressant ut med sina 40 miljoner invånare", säger Mats Qviberg.

När det gäller elbilar så har Tesla på sistone sänkt priserna och vill införa tullar för Kinatillverkade bilar i Europa. Det händer mycket på bilmarknaden när den ska ställa om från fossildrivna motorer till el.

"Nu svämmar marknaden över av kinesiska elbilar. Även de tyska jättarna har lagt ned enorma summor för att satsa på elbilar och ska de konkurrera med marginaltillverkade kinesiska elbilar som kostar hälften så mycket kommer det säkert att leda till tullar för kinesiska elbilar. Det är nog en tidsfråga", säger Mats Qviberg.

Bilia säljer kinesiska Xpeng på Bilia, hur har de sålt hos er?

"Det är ganska nytt, så jag kan inte uttala mig om det. Personligen tycker jag att de japanska bilarna är bättre som exempelvis Toyota och Lexus som används av många taxibolag i Sverige".

De bilar som säljs mest hos Bilia är dock fortsatt BMW och Volvo som står för knappt 70 procent av totalen, enligt Mats Qviberg.

"Volvo Cars har det jättetufft just nu", fortsätter styrelseordföranden.

Hur ska de reda ut det hela?

"Risken är tyvärr att flera märken kommer att slås ut i konkurrensen. Aktiemarknaden tror att Volvo kommer få problem. De har ju tappat 50 procent av börsvärdet sedan noteringen".

Finns Volvo Cars om tio år?

"Det blir en killgissning. Bilia har varit återförsäljare av Volvo i mer än 80 år så det får vi hoppas.

Ser du någon potential i Volvo Cars?

"Jag passar på den frågan, men deras nya modeller EX 30 och EX 90 ser lovande ut".

Vad skulle det betyda för Bilia om Volvo Cars gick under?

"Vi har breddat utbudet under 15 år och säljer de bilar som efterfrågas av kunderna".

Utöver de tre största innehaven har även Öresund surdegar som Ovzon och Catena Media i portföljen. Bolag som hittills har avkastat förluster om 50 respektive 80 procent enligt ägardatatjänsten Holdings.

"Men Ovzon fick ju upp sin raket, och det är rätt spännande", säger Mats Qviberg.

Kan det bli en lönsam affär för Öresund i slutändan?

"Jag tror inte att vi kommer få tillbaka pengarna, men kursen kan nog dubblas från nuvarande nivåer".

När det gäller Catena Media köpte Mats Qviberg personligen en miljon aktier i affiliatebolaget i höstas för ett genomsnittligt anskaffningsvärde om 13:85 kronor. Nu är kursen nere på omkring 10 kronor.

"Det kom en urusel rapport i höstas där aktien rasade 30 procent och så köpte jag mot bättre vetande", säger Mats Qviberg.

Vad lockade med Catena Media?

"Det var mer att kursen gick ned".

Vad ser du i framtiden för Catena Media?

"Det blir väl någon form av lösning för deras del, där någon köper upp det"

Hur ser du på din framtid i Öresund?

"Jag kommer väl dö så småningom, och mina barn och barnbarn kommer få ärva. Bolaget skapades 1890 så det är 134 år gammalt så någonting kommer väl hända även framöver".

Hur aktiv är du?

"Jag är inne på kontoret varje dag".

Hur länge kommer du jobba på?

"Jag fyllde 70 år i höstas och hoppas hålla på ett bra tag till".

Vad är drivkraften?

"Att ha kul. Jag har ingenting mer att bevisa. Jag har hållit på med det här i 50 år".


Graf: Öresund jämfört med OMXSPI senaste året

image

Källa: Holdings



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.