(Tillägg: från sjunde stycket, Rusta kommenterar it-problemen i ett pressmeddelande)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börsnykomlingen Rusta vill inte uttala sig kring hur detaljhandelsbolaget påverkas av den ransomware-attack som Rustas hostingleverantör Tietoevery har drabbats av. Rusta vill inte heller precisera hur stor del av bolagets försäljning som brukar gå via online-kanalen.
Rustas hemsida går fortfarande inte att nå och företaget har ingen prognos för när den kan komma att vara fullt åtgärdad.
Enligt Rustas pressmeddelande i lördags, som Rusta hänvisar till på måndagen, har varuhusen på samtliga marknader hållits öppna som vanligt "men med viss begränsning gällande kassasystemets funktionalitet och möjlighet att ta emot olika betalmedel".
Hur stor del av Rustas försäljning som sker online vill bolaget inte svara på, men i delårsrapporten för det andra kvartalet framgick att "övriga marknader", dit Rusta kategoriserar Finland, Tyskland och online, noterade en nettoomsättning under kvartalet på 586 miljoner kronor, av Rustas totala nettoomsättning på drygt 2,6 miljarder kronor under kvartalet.
Rusta har för närvarande onlineförsäljning i Sverige och Finland.
"När vi har ytterligare information att dela avseende driftstörningarna så kommer vi att gå ut med det", hälsar Rusta.
I ett pressmeddelande publicerat vid 12.50-tiden uppger
Rusta att bolagets e-handel har varit otillgänglig sedan störningarna inleddes, något som dock bara bedöms "ha en liten påverkan på koncernens totala försäljning".
Driftstörningarna påverkar även Rustas system för varuförsörjning och om problemen blir långvariga kan de komma att påverka Rustas försäljning negativt, uppger bolaget.
"Driftstörningarna påverkar Rustas IT-system för varuförsörjning, vilket kommer att försvåra en effektiv lageruppföljning och varupåfyllnad i varuhusen. Om problemen blir långvariga kan de därmed komma att påverka Rustas försäljning negativt", heter det.
Rusta och Tietoevry undersöker fortfarande omfattningen av incidenten och Tietoevry har inte gett någon prognos för när störningarna i systemen kan vara åtgärdade.
"På kort sikt har den negativa inverkan på vår försäljning varit begränsad eftersom vi lyckats hålla samtliga varuhus på alla marknader öppna. Tiden är dock en faktor och ju längre detta pågår desto större negativa konsekvenser får det för vår värdekedja och därmed vår försäljning", kommenterar Göran Westerberg, vd för Rusta.