Nyhet
18 Jul, 2024

VIAPLAY: ÖPPNAR FÖR LICENSIERA UT CHAMPIONS LEAGUE-MATCHER - VD

Uppdaterad:
18 Jul, 2024

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Viaplay öppnar för att sälja rättigheterna av vissa Champions League-matcher till andra aktörer.

Det säger Viaplays vd Jørgen Madsen Lindemann till Nyhetsbyrån Direkt.

Det var i slutet på maj som Viaplay säkrade de exklusiva rättigheterna till UEFA Champions League i Sverige och Danmark.

Nu hoppas bolaget kunna sälja vidare vissa av matcherna till konkurrerande aktörer för att dra in pengar.

"Vi kan göra det. Vi har alltid jobbat så bland annat med NHL-matcher i Finland, FA-cupen i Sverige och med handboll i Danmark. Vi kommer fortsätta utlicensiera matcher, absolut. Det kan bli med Amazon, Disney eller andra partners som vi kan utlicensiera Champions League-matcher till", säger Jørgen Madsen Lindemann vars bolag tidigare i år sålde rättigheten till 38 matcher i Premier League till Amazonägda Prime Video.

Vad ser du för potential med Champions League?

"Det borde vara intressant för nya kunder. Noterbart är även att Champions League nu har fler matcher, vilket gör att produkten blir större vilket borde vara positivt för att attrahera nya kunder."

Angående antalet abonnenter i Viaplays kärnverksamhet var antalet vid slutet av det andra kvartalet 4,71 miljoner, att jämföra med 4,85 miljoner abonnenter vid utgången av föregående kvartal. Ett tapp på cirka 3 procent.

"Det finns flera skäl till det, bland annat är det en säsongseffekt av att fotbollssäsongen tagit slut i flera ligor. De kunderna räknar vi med kommer tillbaka när ligorna drar i gång igen. Utöver det har prisjusteringarna haft effekt för kunder som inte haft oss så länge", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Vidare räknar Viaplay med högre abonnentvolymer under det andra halvåret 2024 än under det första halvåret, samt att antalet abonnenter fortsätter öka under det första halvåret 2025, enligt vd:n.

"Våra lanseringar av mer intressant innehåll ska driva detta", fortsätter Jørgen Madsen Lindemann.

Vidare håller Viaplay fast vid sin guidning för 2024.

"Det indikerar att vi är på rätt väg när det kommer till vår plan", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Under juni lanserades Viaplay HVOD (hybrid video on demand - streamingtjänster som har innehåll både med och utan reklam) i Danmark.

"Det kommer lanseras i Sverige under hösten. Det här är en ny produkt för oss, så vi vill förstå hur kundbeteendet ser ut innan vi går vidare till andra länder, det var därför vi började med Danmark", uppger vd:n.



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.