Laddar TradingView Widget
Laddar annons
23 May, 2025

Fyndläge i e-handelsbolaget - multipel på 6,9

Online Brands fortsätter leverera stark tillväxt och visar att bolagets förvärvsdrivna strategi bär frukt

Finansiellt

Bolaget tuffar vidare med fortsatt tillväxt på 19,1%, varav 11,8% var organisk. Under kvartalet växte egen e-handel starkt med en ökning på 27,6%. Det största och viktigaste portföljbolaget TrendCarpet, som säljer mattor online, växte över 20%. Om man jämför TrendCarpet med börsnoterade konkurrenten Rugvista, som ökade sin omsättning på 12,3%, tar Trendcarpett marknadsandel. Onlinepentrationen är fortsatt låg och marknaden visar på förbättring.

Även EBITDA ökar, men marginalen minskar från 5,9% till 5,1%. Nedgången är främst beroende på ökade marknadsföringskostnader som ökade från 18,1% av omsättningen till 21%. Detta är primärt drivet av satsningar inom TrendCarpet men förväntas återgå till normaliserade nivåer under resten av året. Personalkostnaderna ökade också som andel av omsättningen, vilket krävs för en högre topline. Långsiktigt tror jag dock man kan skala till 8% rörelsemarginal.

Bolaget redovisar även en justering i tilläggsköpeskillingen men detta påverkar inte kassaflödet utan är en naturlig del av alla förvärvsdrivna bolag. 

Förvärv

Jag tycker även Q1an bekräftar tesen att Online Brands kan förvärva bolag, effektivisera marknadsföringen och skala verksamheten ytterligare. GetCamping som förvärvades i fjol har redan börjat ta fart med 13% tillväxt i första kvartalet. Bolaget förvärvade även Reforma, e-handelsbolag fokuserat på inredningsmarknaden, som man förväntade dra synergier av tillsammans med TrendCarpet. Reforma är litet med en omsättning 20m men kan nog skalas ytterligare med Online Brands Playbook, genom att centralisera marknadssatsningar och gå ut på nya marknader. Om Reforma

Värdering

Idag handlas OBAB på dagens kurs (12,9), vilket ger ett börsvärde på 314m (inkl utspädning av förvärv) och inklusive nettoskulden landar enterprise value på 337m. På Proforma basis gör Online Brands en omsättning på 431m och EBITDA på 36,1. Dock ska det tilläggas att alla bolag inte kommer ge resultat för helåret 2025 då Reforma förvärvades efter, men resultateffekten är låg. Jag tror på fortsatt organisk tillväxt, men inte lika hög som 2024 då jämförelsekvartalen nu är svårare. 

Jag tror dock man lyckas göra en EBITDA på 45m vilket skulle ger det en multipel på 6,9, tämligen lågt för ett bolag som växer tvåsiffrigt. Kollar man på konkurrenten Rugvista, som dock är större och renodlad, handlas Online Brands till en klar rabatt. Kassakonverteringen från EBITDA till fritt kassaflöde är ganska hög då bolaget inte tar så mycket investeringar på kassaflödesanalysen (3,2m under 2024), men binder rörelsekapital. 

Antar man en rimlig multipel på 10, ger det en uppsida på 44%. (Ej hänsyn till nettoskuld).

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.