Laddar TradingView Widget
TradeVenue
Laddar annons
13 May, 2025

YUBICO: VISSA PROCESSER TAR LÄNGRE TID ÄN NORMALT - VD

Uppdaterad:
13 May, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Cybersäkerhetsbolaget Yubico såg en minskad orderingång under det första kvartalet 2025, och spår att tendensen kommer fortsätta åtminstone under det andra kvartalet.

" Vissa processer tar längre tid än vad som sker under normala förhållanden", säger Yubico vd Mattias Danielsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Det första kvartalet beskriver annars vd:n i stort som "ganska bra".

"I termer av intäkter hade vi en tillväxt med 24,9 procent, vilket är i linje med våra långsiktiga mål. Vi hade lite lägre lönsamhet i kvartalet jämfört med våra finansiella mål och det var två effekter av det. Det ena var en engångskostnad som vi hade för vår återkommande företagskonferens, och det andra var en valutakurseffekt på vår tillverkningskostnad", säger vd:n.

Vid rapporten för det fjärde kvartalet uppgav Yubico att en del kunder då hade valt att få sina order levererade under det första kvartalet i stället för det fjärde.

"Det blev i princip så. Vi hade en större order där kunden valt att få ut en del leveranser under det andra kvartalet, där vi har levererat ungefär hälften under det första kvartalet", säger Mattias Danielsson.

Hur blev utfallet jämfört med er egen konsensussammanställning?

"Min bild är att när det gäller intäkterna så hamnade vi ganska exakt på något sorts konsensus. När det gäller resultat var det någon procentenhet lägre och när det gäller orderingången, som vi inte ger någon guidning på, var förväntan högre. Men orderingången är väldigt slagig mellan kvartalen."

Under det första kvartalet minskade Yubicos orderingång med cirka 10 procent jämfört med samma period föregående år. Enligt bolaget var det en följd av en ökad osäkerhet på marknaden.

"Därför är det lite svårt att bedöma när folk går vidare med investeringsbeslut", säger Mattias Danielsson.

I rapporten uppger vd:n att det här är en trend som bolaget förväntar sig kan komma att fortsätta åtminstone under det andra kvartalet.

"Det finns en väldig osäkerhet kring tullar och vi har i huvudsak stora globala kunder. Även om den direkta effekten av tullar är begränsad för oss så gör den här osäkerheten att det finns en tveksamhet i att gå vidare med exempelvis it-investeringar. Vi ser inte att kunder försvinner, men vi ser att vissa processer tar längre tid än vad som sker under normala förhållanden", fortsätter Mattias Danielsson.

Gäller den här försiktigheten på alla era marknader?

"Vi har fortsatt ungefär 60 procent av våra kunder i USA, så det är klart att det framför allt är där som trenden är tydligast. Men även stora europeiska kunder har ofta en väldigt komplex leverantörskedja inklusive underleverantörer i USA, så vissa effekter ser vi även på andra marknader."

Bedömer du att den här försiktigheten även drabbat era konkurrenter och sektorn som helhet?

"Jag tror att det generellt för branschen fortsatt finns en stark underliggande efterfrågan. Den produkt vi säljer är normalt sett en investering som företag gör med ett femårsperspektiv i sikte och när det kommer till mer långsiktiga investeringar så är det nog många i branschen som ser att det finns en ökad osäkerhet med utdragna försäljningsprocesser, även om den underliggande efterfrågan finns där. Jag bedömer att vi ligger ganska mitt i marknaden när det gäller det här, det är mitt intryck."

Ser du någon ljusning framåt?

"Min bild är att det rör sig åt rätt håll. Det var en väldigt stark överreaktion när tullarna först infördes, för det enda man kunde vara säker på var att de skulle ändras, och det gjorde de också. Jag är i grunden ganska optimistisk kring hur det kan utvecklas och jag är väldigt optimistisk kring efterfrågan på våra produkter och att den kommer finnas där."

Hur navigerar Yubico i den här osäkra miljön?

"Vi har en väldigt flexibel modell i det att vi kan skifta produktion och leveranser, så på kostnadssidan upplever jag att vi har bra kontroll. När man tittar på efterfrågan och intäktssidan är det viktigt för oss att vi verkligen följer upp och vinner de stora affärerna, men också bredda oss så att vi får fler mellanstora affärer. För det är det som på sikt skapar en större förutsägbarhet i ordervärde och intäkter", säger Mattias Danielsson.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.