Jaguar goes woke
Indiska bilmärket Jaguar med över 100 år på nacken har i veckan släppt sin nya logga och reklamfilm och de går verkligen 100% woke och internet exploderar. De vet kanske exakt vad de gör och kanske kommer de bli framgångsrika med hjälp av detta. Personligen tror jag att de väljer fel modell för att nå sin kundgrupp och om de har för avsikt att skapa en ny kundgrupp så har de ett gediget arbete att göra. Men som sagt, ägaren Tata motors vet kanske vad de gör. Se gärna deras film ovan och jämför sedan med Volvos “Moments that never happen” (ni får googla för den finns bara på Instagram).
Volvo går andra vägen
Volvo har nämligen valt att ta in en filmfotograf för att göra sin reklam för nya XC90 och det är en annan kaliber på den måste jag säga. Dessutom tilltalar den sannolikt mer aktuell målgrupp. Till och med jag som alltid avskytt Volvo som bil blir mer sugen på att köpa Volvo än Jaguar. Och det säger inte lite.
Min gissning är att när vi ser tillbaka på detta efter 2026 när Jaguar har börjat sälja bilar igen. Just nu verkar de bara designa och producera bilar. Elbilar förstås. Bara elbilar. Så kommer vi se att Volvo säljer bra medan Jaguar säljer sämre.
Påminn mig gärna om jag har fel!