Polestar - dömda till undergång
Polestar
Har företaget Polestar någon framtid?
Håkan Samuelsson, ordförande i Polestar deltog för något år sedan i en podd där han under 1 timme och 25 minuter fick berätta om sin resa som VD för Volvo och sedan om sitt nuvarande uppdrag som ordförande för Polestar. Givetvis berättar han om elektrifieringen av fordonsmarknaden också. Vad innehåller Hålans podd då?
Floskler och så ofattbart många anglisismer att man skäms. Pinsamt många! Värre än Frank Andersson när han var som värst på 1990-talet och hade “glömt" hur man pratade svenska efter 5, eller nåt, år i USA. Det pratades om “Wind power” istället för vindkraft och jag tappade räkningen på alla gånger orden "sustainability" och "brands”.
Kundfokus
Han tycks ändå ha ett visst kundfokus. Men det räcker inte. Han sitter och gissar gram strategier utifrån sig själv och anektotiska resonemang. Och utifrån det säger han vad som är trenden. Citerar bland annat nån tant som han träffat som sagt "ja man ser tyvärr inte att den är elektrisk" och utifrån det drivs tydligen linjen att elbilar ska se helt annorlunda ut än andra bilar.
Tveksamma kunskaper om elbilar
Håkan vädrar vad han tycker är en bra idé: att låta elleverantörerna och/eller nätägare kan få använda 80-100% delen av bilars batteriet för att balansera elnätet. Det skulle slita sönder batteriet vilket ingen bilägare kommer vilja vara med om. Helt ärligt låter detta som en plan av ett barn. Hela planen för bolaget låter som en senil gubbe som lyssnat på sitt barnbarnen som är frälsta av Greta Thunberg. Sättet att tala är även det som om lyssnaren var ett lågstadiebarn och det märks verkligen att Håkan är 73 år och jag tycker det är dags att gå i pension och lämna över till yngre förmågor. Hela samtalet är guggigt och gaggigt
Polestars ekonomi
Efter att ha lyssnat tycker inte jag det är konstigt att Polestar förlorar pengar på varje såld bil. Polestar gör ca 25.700 dollar i förlust per bil för Q3 2024. Bilen kostar ca 62.000 dollar i USA. De levererade 12.500 st bilar under kvartalet. Konkurrenten Tesla levererade 495.000 st bilar under samma kvartal. Och tjänade pengar på varje bil.
Respekt för Håkan Samuelsson
Jag skulle aldrig pissa på hans arv för Håkan har varit en duktig företagsledare men efter att ha lyssnat på honom i en timma är jag säker på att nya krafter kommer köra ifrån gamlingarna! Inte konstigt att Testa kör ifrån och över Volvo och Polestar!
Polestar noterades på amerikanska börsen 2022 och sedan dess har de tappat 91,%
Polestar stängde igår på kursen 1,03 dollar och jag skulle aldrig i livet köpa varken aktien eller bilen givet vad jag nyss lyssnat på.
Några citat från podden:
“…om du har en bil och har en sån pre sign in”
"…istället för att stå i någon Premium VIP-kö"
“Man signar upp sig för ett antal år och månad”
"till en flat rate”
“sen levererar den ström till din bil free of charge"
“….har gått från mindre och mindre såna här base load”
“så du behöver nån stable load”
“Wind power i kombination med elektriska bilar kommer ge en virtuell base load även om det inte blåser.”
“Och då behöver du såna där bi directional”
“Telefonerna är det väl ingen som köper längre” (de hyrs tydligen)