Umida
Umida Group
Umida är ett svenskt dryckesbolag. De utvecklar, producerar och marknadsför alkohol- och alkoholfria dryckesprodukter ihop med relaterade varumärke. Marknaden de verkar på är såväl detaljhandel som restaurang. Bolaget riktar sig till kunder i Sverige och Europa med fokus på premiumsegment. Umida Group grundades 2007 och de är noterade på Aktietorget. En stor del av deras försäljning kan härröras till deras största och mest kända varumärke Joluca. Joluca står för ca 50% av omsättningen.

Umidas varumärken
Joluca
Joluca som är Umidas främsta varumärke fortsätter vinna mark i Sverige och till våren väntar lansering i Finland. Även Spanien har varit föremål för provetablering I Sverige behåller varumärket sitt grepp och bolaget bedömmer att de har en stor potential för fortsatt tillväxt genom optimering och utökad distribution.
Doctor Cane
Doctor Cane är Umidas Rommärke där de satsat på en välsmakande rom med hållbarhetsperspektiv vilket är något som säljer bra i Sverige, som också är huvudmarknaden för denna produkt.
Ekobryggeriet
Detta är Umidas tonic-märke som verkligen slagit sig in på marknaden. De har bara de senaste månaderna lyckats ta sig in på systemboalaget vid sidan om dagligvaruhandeln.

Vinfabriken
Vinfabriken är varumärket som inte helt oväntat säljer just vin och det görs främst till systembolaget men även en viss export sker av deras glögg.
Elin
Elin är Umidas spritmärke och de levererar såväl vodka som gin till systembolaget.
Nightwatch och The Pirate Bay
Ytterligare två prisbelönta rommärken från Umida. En mörk och en ljus som fått en garanterad listning hos Systembolaget vilket bara det ger miljonintäkter.
Brands for fans
Utöver dessa varumärken har de ett flertal brandade produkter under kategorin ”Brands for fans” där de ihop med exempelvis rockband skapat alkoholhaltiga drycker med bandens namn på. Exempel på dessa är Ozzy Osborne, Kiss och Def Leppard.
Kvartalsrapport
Idag redovisade Umida sin Q3-rapport och det var ingen jättemunter läsning. Omsättningen sjönk 16% till 28,4 miljoner med en förlust på -3,3 miljoner och Ebitda på -2,1 miljoner SEK. De största orsakerna till minsking av omsättning och förlust är ett tufft jämförelsekvartal och att varumärket Elin visar minskad försäljning. Bolaget räknar dock med att vara tillbaka på positiv ebitda redan i nästa kvartal.
Omsättingen ligger på 80-85 miljoner på rullande 12 månader och de är i princip skuldfria vilket håller nere risken en del och börsvärdet är just nu blygsamma 46 miljoner SEK.
Styrelse och ledning
VD:
Filip Lundquist
Styrelse:
Mats Jämterud (ordf.)
Robert Burén
Ash Pournouri
Filip Lundquist
Mina tankar
För min del så ser bolaget rätt intressant ut trots att dagens rapport inte riktigt var vad jag hade väntat mig. De varumärken som jag ser bäst potential i är helt klart de alkoholfria Joluca och Ekobryggeriet. Umidas marknadsföringsstrategi med influencers bygger mer på ungdomar och mindre på de äldre generationerna och därför tror jag att det finns större potential i de alkoholfria än i vinet och spriten. Ungdomar är inte lika sugna på alkohol som gamlingarna är helt enkelt.
Nedgången pga rapporten gör att entré i aktien känns lite lockande. I dagsläget äger jag inga aktier i Umida.
Umida handlas just nu till kursen 1,07 SEK.
