Nintendo och kommande +12 månader
Att sia, spå i kaffesumpar, dansa regndans och så vidare är inget jag vanligtvis ägnar mig till. Jag har emellertid fått ett par meddelanden från er läsare, där en önskan om hur det kan komma att se ut för Nintendo, dess spel, nya konsol och film(er) kommande år. I nedan bild har jag lagt in de titlar som jag anser vara de mest framstående och, i brist på bättre ord, tunga för räkenskapsåret 2024/2025 som pågår fram till sista mars.
Utöver nämnda spel kommer även flera intressanta indiespel att tillkomma och listan kommer enbart att växa kommande månader. Detta dels då allt fler indiespel/utvecklare hittar till Nintendo Switch, dels då det japanska bolaget gör allt för att kunna mjölka så mycket som möjligt av den numera över sju år gamla konsolen (!). Ju fler spel och ju mer bredd och diversifiering av tillgängliga spel, desto högre sannolikhet att nya/nygamla spelare till- eller återkommer. Beträffande Luigi’s Mansion 2 HD släpptes det förra torsdagen, den 28:e juni, och recensionerna är bra. Det är inte >90 på OpenCritic eller Metacritic, som ofta är gällande för Nintendos spel, likväl är strax under 80/100 mycket bra.
Jag har inte spelat nämnda, men har roliga och goda minnen av det första spelet – Luigi’s Mansion - i den nu påbörjade serien. Luigi’s kroppsspråk är verkligen träffsäkert och beträffande det visuella visar Nintendo ännu en gång sin förmåga att skapa en perfekt stämning. Att döma av de videorecensioner samt gameplay jag sett av del två i serien tycks samma var gällande denna gång.
Några av de främsta indiespelen framgent:
Mio: Memories in Orbit är ett Metroidvania-liknande spel där spelaren intar rollen som androiden MIO, som utforskar och räddar sitt hem, Vessel, från förstörelse. Spelet planeras vara tillgängligt 2025.
Fantasian: Neo Dimension är skapat av Hironobu Sakaguchi, grundaren av Final Fantasy. Detta turbaserade RPG följer Leo på en resa för att återfå sina minnen och lösa mysteriet med en mekanisk infektion. Förväntad release är vinter, alltså sent 2024 eller tidigt 2025.
Farmagia är en, håll i dig, blandning av jordbrukssimulation och monsterstrid, med karaktärsdesign av Hiro Mashima, känd för Fairy Tail. Spelet kommer finnas för köp och nedladdning från och med den 1 november 2024.
Phantom Brave: The Lost Hero är ett taktiskt turbaserat RPG utan rutnät(!), där du spelar som Marona, en flicka som kommunicerar med fantomer för att rädda sin vän. Spelet var först tänkt att släppas i slutet av 2024, men just nu gäller ”under 2025”. Likväl bedöms detta vara ett spel som kommer locka många spelare.
Det kanske är lite av ett sorts öppet mål för de som gillar tornförsvarsspel likt de moddar som växte fram i såväl Starcraft II som Warcraft III, men jag vill också lyfta fram det nu tillgängliga Metal Slug Attack Reloaded med dess pixelgrafik.
Min hypotes, och just detta vill jag betona, är att Nintendo kommer försöka släppa kommande konsol, som jag väljer att kalla Switch 2, nära det datum då Switch släpptes, det vill säga den 3 mars. Dels vill bolaget ge sig självt så mycket av den tid som finns relativt den deadline som dess ledning själv satt; ”… innan detta räkenskapsår är slut”, dels vill de göra allt de kan för att undvika eventuella strul med produktion tillika distribution. De vill inte drabbas av ”scalping” likt det som hände vid släppet av Playstation 5, vilket bolagets president, Shuntaro Furukawa, nyligen sade på ett aktieägaremöte.
Tid är även vad andra utvecklare och spelproducenter behöver. Absolut tror jag att delar av kommande konsols specifikationer har kommit nämnda till kännedom, men kanske inte ”allt” och då det är viktigt för det japanska spelundret till bolag att ha en sådan rik flora som möjligt vid släppet av Switch 2, är alla sekunder, minuter, timmar, dagar, veckor och månader som kan vinnas värda sin egen vikt i guld.
Jag inte bara räknar med, utan utgår från att några av de titlar som har släppts de senaste åren, såsom Zelda: Tears of the Kingdom, Zelda: Echoes of Wisdom, Metroid Dread, Super Mario Bros. Wonder, Pikmin 4, kommer att piffas upp för att släppas med en lite(?) bättre grafik. Kostnaden för denna restaurering torde vara relativt låg, medan den potentiella vinsten och uppsidan är hög.
Jag vill inte heller glömma uppföljaren till Super Mario Bros.-filmen, som kommer släppas i slutet av april 2026. Då har det gått cirka ett år från släppet av den nya konsolen (Switch 2) och jag tror att den initiala ”jag vill ha”-hajpen då har lagt sig, vilket filmen kommer råda bot på. När den första filmen släpptes kom såväl Switch som spel, såsom Mario Kart 8 Deluxe, att möta ett stort intresse. Detta gällde även olika merchandise, vilket jag bedömer kommer vara lika gällande under våren 2026.
Jag tycker ledningen visar en ypperlig planeringsförmåga, likt vore de schackspelare, och kan de också exekvera på de blue prints som finns för oss intressenter tillgängliga kan kommande år bli riktigt roliga för alla aktieägare.