Företrädesemission i NanoEcho

Bolaget NanoEcho som utvecklar en ny diagnostisk metod för att kartlägga spridningen av rektalcancer till närliggande lymfkörtlar genomför just nu en företrädesemission som bevakas här på TradeVenue. Som del av detta har jag fått chansen att intervjua bolagets VD Linda Persson.
Tarmcancer är den tredje vanligaste cancerdiagnosen efter bröst- och prostatacancer och den näst dödligaste typen av cancer. Idag är 5-årsöverlevnaden för patienter som diagnostiserats med bröst- och prostatacancer över 90%, medan 5-års överlevnadsgraden för patienter med tarmcancer endast är 67%. Så det är lätt att instämma i att detta är ett angeläget forskningsområde.
I den här korta filmen beskriver Linda bolaget och dess teknologi på ett bra sätt. Den är en bra grund innan vi går över till intervjun.
Så över till intervjun med Linda.
Tack för att du tar dig tid och svara på lite frågor. Kan du börja med att berätta kort om dig själv och vad du gjort tidigare?
Mitt namn är Linda Persson, och jag har varit VD för bolaget i ungefär fyra år. Jag har en doktorsexamen i tillämpad fysik och har arbetat i flera ledande befattningar inom produktutveckling, både inom medicinsk teknik och konsumentindustrin. Min erfarenhet omfattar allt från att leda globala utvecklingsprojekt till att lansera produkter på marknaden, både i stora bolag och mindre entreprenöriella miljöer.
Jag drivs av att utveckla hållbara affärsstrategier, bygga framgångsrika team och ta fram produkter som inte bara är innovativa utan också skapar värde för både kunder och bolaget. Att omsätta strategiska idéer till konkreta resultat är det som verkligen motiverar mig.

Ni noterades på First North under 2024, men bolaget har en cirka 10 år lång historik. Kan du berätta lite om bakgrunden till bolaget, vad ni gjort under dessa 10 år och var på resan ni befinner er nu?
NanoEcho grundades för ungefär tio år sedan av en forskningsgrupp vid Lunds universitet. Det var först 2019 som NanoEcho tog in kapital och 2020 som dagens organisation började att byggas och jag kom in som VD. Då fanns endast en konceptmodell av systemet.
Efter en intensiv produktutvecklingsfas har vi idag ett kommersiellt system, som uppfyller alla regulatoriska och marknadsmässiga krav och är säker att användas på patienter. Systemet utvärderas nu i klinisk studie.
Hade vi arbetat inom konsumentindustrin, så som mobiltelefonbranschen, hade vi kunnat lansera produkten nu. Men inom medicinteknik krävs att vi först bevisar produktens kliniska nytta innan den kan tas till marknaden. Vi har som målsättning att lämna in dokumentationen för ett marknadsgodkännande i slutet av 2027.
Ja på tal om marknadsgodkännande under 2027. Hur ska vi som investerare se på de kommande 3 åren? Jag tänker både hur vi kan följa bolaget i form av milstolpar och om vi ska vara förberedda på fler emissioner under dessa år.
Vi planerar att skicka in dokumentationen för ett marknadsgodkännande under 2027. Därefter har myndigheterna en process innan de ger godkännande.
Vi befinner oss i en otroligt spännande fas med flera värdeskapande milstolpar framför oss. Just nu genomför vi vår första kliniska studie, som planeras att avslutas under våren. Därefter tar vi nästa stora steg, där vår metod för första gången någonsin kommer att utvärderas på patienter med rektalcancer – ett historiskt ögonblick för både oss och utvecklingen av diagnostik inom rektalcancer.
Att vi nu befinner oss i den kliniska fasen är avgörande för vår resa mot marknadsgodkännande, men det är också en kostsam process. För att nå hela vägen till kommersialisering kommer vi behöva genomföra ytterligare emissioner.
Resan framåt har stor potential för värdeutveckling, och jag vill verkligen uppmana investerare att följa våra pressmeddelanden och sociala medier för att vara med på resan. NanoEcho är inte bara en möjlighet att investera i en konkret lösning på ett globalt problem – det är en chans att bidra till en innovation som kan förändra hur vi diagnostiserar och behandlar sjukdomar i framtiden.

Hur många anställda är ni idag och hur ser du framför dig att bolaget ser ut år 2030 om allt flyter på enligt plan? Hur ser du till exempel framför dig att försäljningen ser ut i egen regi eller med partners?
NanoEcho består idag av ett team på sex nyckelpersoner med gedigen erfarenhet av att utveckla och lansera medicintekniska innovationer. Vi samarbetar med externa konsulter med spetskompetens inom respektive område. NanoEcho är ett dynamiskt bolag med högt intellektuellt kapital och en klar vision för framtiden.
Vår strategi är tydligt definierad och bygger på att först etablera vår metod i Sverige, för att sedan expandera till Västeuropa, följt av Nordamerika, med USA i spetsen, och därefter Asien. Vi bedömer att detta stegvisa tillvägagångssätt är det bästa sättet att skapa en hållbar och långsiktig marknadsetablering.
Försäljningen planerar vi huvudsakligen ska ske via distributörer med lokal expertis. Detta är ett kostnadseffektivt sätt att snabbt nå ut på flera marknader utan att behöva bygga upp egna omfattande säljorganisationer.
Sammanfattningsvis är vår strategi att fokusera på marknader med högsta potential och att arbeta genom nyckelpersoner och distributörer för att säkerställa en effektiv, snabb och långsiktig etablering av vår metod i den globala vården.
Ni skriver på er hemsida att det finns fler möjliga användningsområden för er teknologi tex inom prostatacancer och åderförkalkning. Är det något ni jobbar aktivt med redan idag eller är det något som mer ska ses som en möjlighet på riktigt lång sikt?
Det stämmer att vår metod inte är begränsad till rektalcancer. Den har potential att tillämpas inom flera andra områden, exempelvis diagnostik för prostatacancer, identifiering av plack i blodkärl och inom stamcellsterapi. För närvarande är dessa tillämpningar dock inte något vi aktivt arbetar med, då vårt fokus ligger på att erhålla marknadsgodkännande och etablera försäljning inom rektalcancerområdet.
De möjliga framtida användningsområdena är en spännande del av vår långsiktiga strategi och understryker teknikens breda potential. På sikt kan detta stärka bolagets tillväxtmöjligheter och öka dess attraktionskraft för investerare.
Tack Linda för intervjun!
Villkor för emissionen:
- Företrädesemissionen avser units och kommer initialt, vid full teckning, att tillföra NanoEcho cirka 17,4 Mkr före emissionskostnader.
- Bolagets befintliga aktieägare har företrädesrätt att teckna units i Företrädesemissionen i förhållande till det antal aktier som innehas på avstämningsdagen.
- En (1) befintlig aktie i Bolaget på avstämningsdagen berättigar till en (1) uniträtt och sex (6) uniträtter ger rätt att teckna fem (5) units, varav en unit (1) består av en (1) aktie och en (1) teckningsoption av serie TO1 (”Unit”).
- Teckningsoptionerna avses tas upp till handel på Nasdaq First North Growth Market.
- Teckningskursen har fastställts till 0,12 kronor per Unit, motsvarande 0,12 kronor per ny aktie. Teckningsoptionerna ges ut vederlagsfritt.
- Två (2) teckningsoptioner berättigar innehavaren till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget under perioden 5-16 maj 2025, till en teckningskurs om 0,15 kronor. Förutsatt fulltecknad Företrädesemission och vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer Bolaget således att tillföras ytterligare likvid om cirka 10,8 Mkr (före transaktionskostnader).
- Styrelsen har även beslutat om en Övertilldelningsemission som, vid full teckning, kommer tillföra Bolaget ytterligare bruttolikvid om cirka 5 Mkr. Övertilldelningsemissionen är villkorad av att Företrädesemissionen blir övertecknad och teckningskursen kommer motsvara teckningskursen i Företrädesemissionen. Det primära syftet med Övertilldelningsemissionen är att möjliggöra att Bolaget tillförs ytterligare kapital.
- Bolagets styrelseledamöter och ledande befattningshavare i Bolaget har åtagit sig att teckna Units om cirka 7,5 Mkr, motsvarande cirka 43,4 procent av Företrädesemissionen. Därutöver har Bolaget ingått garantiåtaganden med ett antal befintliga ägare och externa investerare om sammantaget 4,6 Mkr, motsvarande 26,6 procent av emissionen.
- Teckningsperioden i Företrädesemissionen förväntas löpa från och med den 27 januari till och med den 10 februari 2025.