Laddar annons
22 Sep, 2024

Intervju med Clean Motions VD

Uppdaterad:
23 Sep, 2024
Intervju med Clean Motions VD

Det svenska bolaget Clean Motion har specialiserat sig på att utveckla, tillverka och sälja lätta transportfordon. För att möta den ökade efterfrågan genomför bolaget en företrädesemission om 44,7 MSEK.

Produkten de fokuserar på heter EVIG och är ett elektriskt transportfordon tänkt för kortare leveranser i urban miljö. Ser man till prestanda verkar det väldigt konkurrenskraftigt med maxhastighet på 60 km/h, 2,5 kubikmeter/350 kg lastutrymme, betydligt lägre inköpskostnad och driftskostnad än en elbil och möjlighet att ladda båda via solceller och elnätet.

Clean Motion fick EVIG typgodkänd för försäljning i EU, Schweiz och Norge i början av sommaren i år. Man har också en ny produktionsanläggning i Jonsered i Göteborg. Så det är mycket som händer nu i anslutning till emissionen.

Det finns mycket bra info samlad om bolaget här hos TradeVenue men jag har dessutom fått möjlighet att göra en intervju med bolagets VD Ulf Rask. Den kommer här.

intervju Clean Motion

Hej Ulf, tack för att du tar dig tid att svara på lite frågor. Du har varit tf VD för Clean Motion sedan i juni. Vad har du gjort tidigare i ditt yrkesliv? 

Jag har haft ledande roller i teknikbolag under 25 års tid, varav 8 år som VD i snabbväxande bolag. I första hand har bolagen haft fokus på elektronik och programvara till fordonsindustrin, men även grön energiteknik.

Som jag förstår det är er verksamhet framåt fullt fokuserad på tillverkning och försäljning av ert 3-hjuliga elfordon EVIG? Där en enhet kostar strax över 150 000 kr och kan laddas både via elnätet och solpaneler på själva fordonet. Kan du berätta lite mer om fordonets tänkta användningsområde och målgrupp.

 EVIG riktar sig i första hand till transportörer för ”last mile delivery”, d v s de som och sköter service och levererar varor in i större städers stadskärnor. I takt med att fler och fler städer inför och utökar sina ”gröna zoner” ser vi en kraftigt ökande efterfrågan på utsläppsfria fordon som lever upp till de nya kraven och kan göra jobbet.

Clean Motion Ulf Rask

Du verkar ha fått en rivstart i jobbet som VD. Redan andra dagen fick ni ett godkännande för vägtrafik och därmed försäljning inom EU. Kan du berätta lite mer om vad detta godkännande innebär för er som bolag?

Haha ja, det var en väldigt rolig början, men naturligtvis ett resultat av hårt lagarbete. Godkännandet innebär att vi kan driva på marknadsföring och börja stänga affärer, eftersom kunderna vet att vi har en produkt som är säker och lämplig för deras behov. Även vid deltagande vid t ex mässor får man en helt annan respons och intresse när man står bredvid en typgodkänd produkt. En prototyp och en flashig powerpoint kan nästan vem som helst knåpa ihop, men att gå från idé till att uppnå ett typgodkännande på mindre än 36 månader med extremt begränsade resurser och låg burnrate väcker en enorm respekt, inte minst hos leverantörer och andra fordonstillverkare som kanske förfogar över 100 (!) gånger mer resurser än Clean Motion. Det var tefatsögon på ledningspersonalen från de stora lastbilstillverkarna på mässan i Hannover nu i veckan!

Nu genomför ni en nyemission. Hur ska dessa pengar användas?

För att stärka organisationen på marknads- och produktionssidan, snabba på de resurskrävande stegen som krävs för att stänga större affärer och rampa upp produktionen.

Hur ser er produktionskapacitet ut på kort och längre sikt?

Vi sätter i ett första steg upp produktionen för 20 fordon/månad för att därefter skala till en takt om 50 fordon/månad, motsvarande 600/år. Vi har goda möjligheter att expandera ytterligare i Jonsered, men det är mer effektivt för bolaget att bygga ytterligare kapacitet närmare våra slutkunder i södra Europa. Vårt fordon är konstruerat för att tredjepartstillverkare och licenstagare snabbt och med minimala investeringar ska kunna komma upp i produktionstakt, vilket gör att vi med stor trovärdighet även kan hantera riktigt stora kunder som postbolag, logistikkoncerner m fl som har årsbehov på tusentals fordon.

Har ni någon officiell prognos till hur många enheter ni behöver sälja per år för att uppnå break even med dagens förutsättningar i produktion och nuvarande försäljningspris?

Vi har goda förutsättningar att nå break-even redan vid 15-20 sålda fordon per månad, så ungefär 200 fordon.

Vad ser du som den största utmaningen framåt? Att få i gång en effektiv produktion av 50 enheter i månaden eller lyckas sälja 50 enheter per månad?

Vi jobbar stenhårt för att sälja EVIG till stora operatörer. Detta tar naturligtvis tid och vi känner ibland att tålamodet är begränsat bland våra intressenter, så att korta ned säljcykeln är högt prioriterat. Dock, om jag måste prioritera mellan att ta en order på 5 fordon nästa månad eller 500 fordon om 6 månader så är valet enkelt. Vi är helt inriktade på storskalig försäljning med höga koncentrationer av fordon så att vi enklare kan bygga en stor, lönsam affär. Kapaciteten och erfarenheten att producera har vi redan idag och vi har medvetet valt att arbeta med leverantörer som är vana vid höga produktionsvolymer, så det är jag inte orolig för just nu. Å andra sidan, redan när vi landat 2-3 affärer i den kategorin vi jobbar för kan utmaningarna snabbt svänga över till produktionssidan och komponentflödet, men det ser jag fram emot!

Sammanfattning av Clean Motions erbjudande

  • Villkor: De som på avstämningsdagen den 12 september 2024 är registrerade som aktieägare i Clean Motion äger företrädesrätt att teckna units. För varje befintlig aktie erhålls en (1) uniträtt där sju (7) uniträtter krävs för att teckna fyra (4) units. En (1) unit innehåller två (2) aktier och en (1) teckningsoption av serie TO3.
  • Teckningsperiod: 16 september - 30 september 2024
  • Handel med uniträtter: 16 september - 25 september 2024
  • Kapitaltillskott före emissionskostnader: 44,7 MSEK
  • Kapitaltillskott efter emissionskostnader och kvittning: 34,3 MSEK. Ca 47% av emissionskostnaderna avser ersättning för garantiåtaganden, förutsatt att samtliga garanter väljer kontant ersättning.
  • Erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden, motsvarande ca 60% av företrädesemissionen från bland annat ledning och styrelse. 
  • Antal aktier före emission: 71 108 152
  • Antal aktier efter emission: maximalt 152 374 608
  • Utspädning: ca 53% vid 100% teckning.
  • Teckningskurs:  1,10 SEK per unit, vilket motsvarar en teckningskurs om 0,55 SEK per aktie. Courtage utgår ej och teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt.
  • Utnyttjandeperiod för teckningsoptioner av serie TO3: 15 september - 29 september 2025
TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.