Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Betalt samarbete
11 Nov, 2025

VD-intervju QBIM

QBIM har under ett drygt decennium varit ett konsultbolag med fokus på business intelligence. På senare tid har bolaget skiftat fokus från att sälja konsulttimmar till att idag fokusera på att sälja AI-baserade prenumerationstjänster, främst med stöd till säljare. Som en del av denna nya inriktning tog bolaget in pengar och gick till börsen nu i september 2025. 

Aktien är listad på First North och har ett börsvärde på runt 20 miljoner och har i dagsläget 8 anställda. Läs mer om aktien här hos Avanza eller här hos Nordnet.

Jag har fått möjligheten att följa QBIM under det kommande året. Som tidigare när jag följt bolag löpande under en lite längre period börjar vi med en mer övergripande titt på bolaget idag med hjälp av en intervju av bolagets VD Niklas Forsberg. För att sen kunna dyka ner i siffrorna och utvecklingen mer i detalj i kommande rapporter. Alltid kul att följa bolag löpande, inte minst när det är små bolag i en spännande fas där det är lätt att följa utvecklingen kvartal för kvartal.

Hej Niklas, tack för att du tar dig tid att svara på lite frågor. Det ska bli kul att följa QBIM under det kommande året. Kan du börja med att berätta lite om dig själv, hur länge har du jobbat på QBIM och vad har du gjort tidigare?

Jag är 36 år, ursprungligen från Norrbotten och Luleå, flyttade till Karlstad en gång i tiden för att plugga och har trivts så bra att jag blivit kvar sen dess. Nyfiken till sinnet och förutom QBIM som tar upp nästan all tid så är stora intressen musik och jakt & fiske. Resa till andra länder för att få nya intryck är också trevligt.

Varit med på QBIM-tåget sedan år 2019, från början som data scientist och nu i snart 3 år som VD. Har drivit bolaget från ett renodlat konsultbolag till det vi är i dag – ett techbolag med fokus på AI-baserade SaaS-produkter. Min bakgrund är inom dataanalys och affärsutveckling, och jag har alltid drivits av att bygga produkter som skapar konkret värde för verksamheter genom smart användning av data och AI.

Ni har flera ben i verksamheten med konsultverksamhet inom AI och en skräddarsydd portal där skidbranschen kan få rapporter kring bokningsläge, antal sålda skipass etc. Men det är er AI-assistent för säljare Q-sales som jag förstår att ni framförallt satsar på framåt. Kan du kort berätta mer om den och vilka problem den löser, vilken typ av säljare som har bäst nytta av den osv?

Absolut. Q-Sales är en AI-tjänst som hjälper säljteam att öka försäljningen genom att förkorta säljcykeln och öka snittaffären. Den passar särskilt bra för bolag med etablerade säljteam där varje säljare hanterar många kontakter och där tiden inte alltid räcker till för att analysera all information. Q-Sales fungerar som en digital PT som coachar säljaren och hjälper organisationen att driva fler affärer i mål.

Att det är en skalbar affärsmodell baserad på en mjukvara på prenumeration förstår jag. Men är det några uppstartskostnader eller implementeringar som krävs från er sida baserat på bolagets affärssystem eller nuvarande arbetssätt, förutom säljarbetet för er att skaffa en ny kund så klart, som krävs om ett nytt bolag med ett antal säljare som vill börja använda tjänsten?

Q-Sales kan du börja använda direkt som fristående lösning och kräver ingen set-up i grunden. Vill man addera koppling till sitt affärssystem så sker det mycket riktigt som du nämner genom en implementationskostnad till det systemet. Färdiga kopplingar till de vanligaste CRM-systemen som finns där ute kompletterar vi löpande med stöd för fler och fler system vilket borgar för en sömlös användarupplevelse.

Vi lägger stor vikt vid att Q-Sales ska vara så enkelt som möjligt att börja använda - enkel och snabb uppstart, och väldigt enkelt och intuitivt gränssnitt som gör att säljaren alltid känner igen sig och behöver lägga så lite tid som möjligt på att fundera på vad han/hon behöver. Q-Sales ska ge säljaren vad han/hon behöver just nu automatiskt, hela tiden vara steget före och tipsa om hur han/hon kan öka försäljningen.

Jag vill berömma er för er transparens kring antalet licenser som i samband med rapporten uppgick till 64 stycken och vars utveckling kommer publiceras månadsvis framåt. Det här blir ju en väldigt intressant datapunkt att följa. Ni skriver också att pipelinen ser bra ut med mängder av möjliga kunder som testar produkten just nu och ett säljarbete som leder till nya företag som börjar testa produkten. Men går det att ytterligare hjälpa oss investerare med hur vi ska tolka månadssiffrorna för antalet licenser framåt? Värdet i varje ny licens, antalet licenser som gör att ni når break even eller någon målsättning på längre sikt? Kort sagt ska vi bli glada eller besvikna om vi ser att antalet licenser gått från 64 till 74 när nya siffror presenteras om en månad. Eller blir det upp till oss investerare att följa utvecklingen och försöka räkna baklänges när nästa kvartalsrapport kommer?

Det viktiga är att se utvecklingen över tid snarare än att tolka en enskild månadsförändring. Vi har kunder av olika storlek som testar produkten och när något större konto konverterar kommer det såklart att betyda ett större ”hopp” i antal betalande licenser, än att det månad för månad alltid kommer vara jämnt utspritt eller ”takta på” i samma takt.

Men det är ändå trenden – ökningen över tid – och hur vi konverterar testande bolag till betalande kunder som ger den bästa bilden av hur affären utvecklas.

När det kommer till värdet av varje ny licens så finns prisuppgifterna för vad Q-Sales kostar på vår hemsida. 

Är det någon mer datapunkt än antalet licenser som du tycker vi ska titta extra noga på i kommande rapporter? Ni är ett litet bolag med 8 anställda och ett börsvärde på runt 20 miljoner, så min erfarenhet är att det ofta är ganska enkelt att läsa ut trender och följa bolaget bara man vet vad man ska titta på och förstår affären.

Rent generellt så är ju affärsstrategin att vi successivt vill se en ökad andel återkommande SaaS-intäkter i förhållande till övriga intäkter (konsult). Det är det som bygger upp långsiktigt värde i bolaget över tid för våra aktieägare genom en bred och uthållig intäktsbas.

För ett bolag i vår fas handlar det mycket om att visa att vi kan skala utan att kostnadsbasen växer i samma takt. Det kommer synas i bruttomarginalen och i hur snabbt ARR växer i relation till totala intäkter.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.