23 Aug, 2024

Intervju med Nordic Flanges VD

Uppdaterad:
23 Aug, 2024

Nordic Flanges Group är ett av bolagen som bevakas löpande här på Trade Venue och jag skrev om bolaget i samband med nyemissionen som gjordes innan sommaren. Nu kommer jag göra lite löpande nedslag under det kommande året.

Aktien är noterad på First North och har ett börsvärde på runt 50 miljoner.

I detta första inlägg i denna löpande bevakning blir det en lite mer övergripande titt med hjälp av bolagets VD Frederik von Sterneck. Bolaget rapporterade i förra veckan, men vi börjar med de lite större penseldragen kring läge, strategi och målsättning och kommer djupdyka mer i siffrorna för enskilda kvartal i kommande inlägg.

nordic flanges intervju

Hej Frederik, kul att få titta lite på Nordic Flanges med din hjälp. Om vi börjar från grunden, koncernen består av fyra dotterbolag. En fabrik i Sverige, två fabriker i Finland och ett säljkontor/lager i USA. Kan du kort beskriva de olika verksamheterna?

Nordic Flanges Group AB är en metallbearbetande industrikoncern. Den huvudsakliga produkten i koncernen är industriflänsar i rostfritt stål, aluminium och kolstål. De senaste fem åren har vi dock markant ökat andelen tillverkning av ”icke-flänsar”, dvs ritningsbaserade komponenter i metall beställda direkt från en OEM-kund.

I Örnsköldsvik har vi Nordic Flanges AB. Där smider vi rostfritt stål och titan.  Fabriken har en modern maskinpark för avancerad bearbetning av metaller, ett eget laboratorium och därmed en djup metallurgisk kunskap.

I Kronoby har vi Nordic Flanges OY. Där kokillgjuter vi aluminium. Vi har investerat i robotisering och kan idag effektivt gjuta både aluminiumflänsar och ritningsbaserade komponenter i gjuten aluminium.

Ferral Components OY i Kalajoki är en rent metallbearbetande industri. Den här utrustade maskinparken har kapacitet för svarvning, borrning, plasmaskärning, svetsning och bockning. Vi tillverkar flänsar i kolstål men den största delen av verksamheten är idag legotillverkning av ritningsbasserade komponenter i metall till OEM-kunder.

Nordic Flanges Inc. är vårt säljkontor i Chicago, USA. Vi har ingen personal anställd där utan bolaget används till att kunna införtulla våra produkter in till i USA samt att kunna fakturera våra amerikanska kunder från ett inhemskt amerikanskt bolag.

Sedan senast vi hördes av i samband med emissionen har aktien gått starkt. Utan att du behöver kommentera aktiekursen, är din känsla från den dagliga löpande verksamheten också att ni är på väg åt rätt håll?  

Ja absolut. Vi har genomfört en rad olika åtgärder för bl.a. kostnadsbesparingar som först kommer att slå fullt ut helt under slutet av 2024. Vi ligger just nu i slutförhandling med vår hyresvärd i Örnsköldsvik och vi ämnar att ha ett nytt hyreskontrakt undertecknat under Q3. Detta kommer att ge ytterligare betydande kostnadsbesparingar.  

Aktien har stigit sedan emissionen men jag ser fortfarande en potential där jag och samtliga personer i ledningen och styrelsen äger aktier motsvarande ungefär 28% av akterna.

Inför emissionen kommer jag ihåg att ni sa att planen var att använda pengarna till att dels betala av skuld men också öka rörelsekapitalet för att kunna köpa in större volymer med längre ledtider och på så sätt stärka marginalen. Hur har det gått och vad har ni använt pengarna till och vilka effekter har det fått?

Vi har använt 13,5 msek av emissionens totala 21 msek för att återbetala lån och därmed sänka våra räntekostnader. Detta ger oss nu räntebesparingar på över en halv miljon kronor. Resten av emissionen användes bl.a. för att hantera vårt rörelsekapital. Nettoskuldsättningsgraden 1H24 minskat från 3,4 till 1,4.

Under 2023 hade ni lite utmaning med en stor order i USA där ni drabbades av ökade råvarukostnader under pågående leverans vilket ledde till ett nytt sätt att arbeta för att minska riskerna i er affär. Kan du berätta lite mer om hur denna nya strategi fortlöper?

Under 2023 upplevde vi stora förändringar i omvärlden och därmed kraftiga materialprisändringar. Dessa har idag stabiliserats.  Idag har vi också en helt annan säkerhet gentemot våra leverantörer när det gäller större order. För större order säkerställer vi ett fast pris från leverantör vid order. Detta avspeglas nu i vårt offertförfarande som också har ändrats så att offerter aldrig kan hamna i samma situation som då, dvs med ett bundet materialpris som inte är säkerställt hos leverantör. 

Vi har en mycket bra koll på marknaderna och segmenten vi arbetar i och en bra känsla för prisnivåerna. Just nu så är de asiatiska tillverkarna oerhört prisaggressiva på den amerikanska Oil&Gas-marknaden. På dessa prisnivåer kan och vill vi inte konkurrera och därför så lägger vi mer tyngd på andra segment och kunder i USA idag.

Ja på tal om ökad konkurrens från Asien på den amerikanska marknaden. Är USA fortfarande en prioriterad marknad framåt och hur ser i så fall den framtida strategin ut för att möta prispressen från Asien?

USA förblir en prioriterad marknad. Hittills har vi främst fokuserat på ett fåtal delstater, med majoriteten av kunderna inom Oil & Gas-segmentet. I år har vi dock intensifierat arbetet med OEM-kunder, särskilt eftersom asiatiska leverantörer har kraftigt sänkt priserna gentemot distributörer inom Oil & Gas. Asiatiska leverantörer av flänsar i rostfritt stål kan inte konkurrera på samma sätt inom segmentet OEM-kunder då kunderna oftast har betydligt mindre serier, speciella krav, höga toleranser och krav på mycket snabba leveranser. Där kommer vi till vår rätt.

nordic flanges vd-intervju

Ligger målen med en omsättningstillväxt på 10-15% per år med en EBITA-marginal på 5-12% kvar?

Ja dessa mål ligger fast och målet är att dessa skall förverkligas under 2025.  

Vi har i vår svenska verksamhet under 2024 mer än fördubblat antalet OEM-kunder. Den snabba förändringen i vår kund- och produktionsmix har kortsiktigt skapat utmaningar såsom omställningsbehov i produktion, men de ger oss även stora möjligheter.

Genom att vi så kraftigt har ökat andelen OEM-kunder, och därmed vår bruttomarginal, som tillsammans med kostnadsbesparingar har vi fått ned break-even nivån i NFAB avsevärt.

Även potentialen i nya AML:er (Approved Manufacturers List) där vi har en viktig revision av ett globalt företag under början av september är på sikt en stor potential för vår försäljning i USA.

Hur ser skalbarheten ut om ni lyckas växa omsättningen enligt era mål 3-4 år i rad? Har ni ledig kapacitet eller kan ni öka effektiviteten i er produktion för att klara större volymer utan att bygga ut eller anställa mer personal?

Vi har generellt en mycket bra skalbarhet. I all tre fabrikerna kan vi, med vår befintliga maskinpark, gå upp i skift och dessutom öka på med mer automation så att vi kan öka produktionen utan större investeringar eller större ökning av personal.

nordic flanges intervju frederik vd
TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.