Hyresgäster är ett speciellt släkte
Nedsättning av hyra vid renovering
Idag läser vi i aftonbladet om en stackars familj i Landskrona som hamnat i tvist med sin fastighetsägare angående ett badrum och när jag som fastighetsägare läser det där så känner jag igen mig i både de byggnadstekniska delarna och i hur vissa hyresgäster funkar. I Landskronafallet har tydligen fastighetsägaren gett de boende ett erbjudande om att de får ingen nedsättning på hyran under byggtiden men de får inte heller någon hyreshöjning pga standardhöjningen under nästkommande 5 år eller så får de en nedsättning med 25 % av hyran under byggtiden men då höjs hyran med 500 kr/månad direkt efter avslutad renovering. Speciellt det första är en generös kompensation enligt mig. De har ju fortfarande tak över huvudet, fungerande väggar, fönster, dörrar osv. De har även värme och ett fullt fungerande kök så det är ju klart att någon hyra är rimligt att de betalar. Jag tror till och med att det bara är 20 % nedsättning som man har rätt till om jag minns rätt.
Orimliga förväntningar
Ett problem om jag ofta stöter på i min yrkesroll är att folk har sett på någon Hollywood-produkton om någon som stämmer Mc Donalds och får 10 miljoner i skadestånd för att de bränt sig på sin hamburgare. Sen halkar någon på trottoaren utanför ett hyreshus och så tror de att fastighetsägaren ska kasta miljoner över dem. Samma med nedsättning av hyran vid renovering. Jag har ett fall just nu där vi renoverar så det bullrar och hryesgästen kräver nedsättning av hyran. Hon har hyra på 5.800 kr per månad och vi renoverar som mest 8 timmar om dagen vilket ger henne rätt till nedsettning under 1/3-del av dygnets timmar. Normalt buller under begränsad tid ger ca 10 % i nedsättning. Det innebär att hon får nedsättning med 193 kr per månad. Och för 193 kr skulle jag säga att det inte är värt att tjafsa med hyresvärden.
Modern standard
Hur som helst så tycker hyresgästerna i det här fallet att det är för lite. De hade ett fullt fungerande badrum, men med äldre standard, och de ville inte ha någon renovering och ingen hyreshöjning. Här tycker jag att det missuppfattar ett par saker. Först och främst är det faktiskt hyresvärden som äger huset och det är självklart att hyresgäster inte ska kunna bli utslängda ur sina hem och därför har vi något som kallas besittningsrätt. Besittningsrätt innebär att hyresgästen har rätt till att bo i sin lägenhet och det är som sagt självklart. Tyvärr vantolkar vissa hyresgäster detta som att det är de som äger lägenheten och det är inte korrekt. Tyvärr brukar även Hyresgästföreningen agera som om hyresgäst och hyresgästföreningen är de som äger och tar beslut kring fastigheterna och lägenheterna.
I Landskronafallet verkar det som att alla andra boende i trappuppgången har godkänt renoveringen och ersättningen och även om vi inte vet mer om detaljerna än vad som framgår i Aftonbladet så tolkar vi det som att hyresvärden har gett en rimlig ersättning. En lite roligt twist på det hela är att Hyresgästföreningen normalt jobbar för att hålla en bra och modern standard på hus och lägenherer men i det här fallet när hyresvärden vill uppgradera sin egen fastighet till normal standard ála 2020 så kämpar Hyresgästföreningen emot och försöker tvinga dem att behålla en uråldrig standard. Jag har personligen varit i liknande situationer flera gånger och jag förstår hyresvärden till 100 %. Familjen har fått ett generöst erbjudande men valt att tacka nej. Då får de leva med att vänta tills frågan är avgjord. De har tydligen varit i tidiningen tidigare men det hjälpte inte den gången. Jag tror inte de kommer komma någon vart den här gången heller utan mitt tips är att de kommer få en nedsättning på 20 % under byggtiden och sen kommer de få en hyreshöjning på ca 400 kr som startar den dag byggarbetena är klara. Det enda de åstadkommit då är att de har dragit ut på jobbet till besvär för sig själva och till en viss extra kostnad för hyresvärden.
Läs mer om hyresfastigheter
Elsparkcyklar är ett hån mot oss fastighetsägare