
Blog Archive
- Vem är aktiepappa?
- Vem äger vad i svenskt näringsliv?
- Kontakt
- Swedish Wealth Institute – vilken bluff!
- Frihet - Vad är det och vem bestämmer?
- Allt snack om att kliva av börsen är bara trams!
- Balco till börsen med några av de tyngsta ankarinvesterare jag sett.
- Spara eller leva - måste man välja?
- Aktieägarrabatter och aktieägarförmåner
- Hur hög var boräntan 2011?
- LVMH varumärken
- Avanza eller Nordnet - bästa nätmäklaren
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Fastpartner är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och förvaltar en bred portfölj av kommersiella fastigheterna. Fokus ligger på expansiva områden och Sveriges största befolkningscentrum.
- Se fullbevakad bolagspresentation
DS Plattformen är ett investmentbolag. Bolagets affärsidé är att investera i mindre svenska börsnoterade bolag, samt att kunna bistå med expertis inom finansieringslösningar. Målet är att investeringarna skall frambringa ökat aktieägarvärde främst via utdelningar. Investeringarna utförs vanligen via brygglån alternativt emissionsgarantier. Bolagets huvudkontor är beläget i Stockholm.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och Finland.
Other

Irisity är ett världsledande mjukvaruföretag inom teknologin för
intelligenta kameralösningar. Med hjälp av proaktivt arbetande och
självlärande algoritmer skapar Irisity kameralösningar som är
speciellt anpassade för en mängd applikationsområden i samhället
såsom skolgårdar, nattlig övervakning av äldre i hemmet och
bevakning av olika typer av skyddsområden. Irisity erbjuder sina
kunder en kostnadseffektiv, prediktiv bevakningslösning med hög
precision. Bevakningen sker i realtid vilket minskar responstiden
samt ökar möjligheterna att agera prediktivt. Irisitys huvudkontor
ligger i Göteborg.

Fastpartner (tidigare “Fastighetspartner”) är ett svenskt fastighetsbolag
som utvecklar och förvaltar kommersiella fastigheter. Hyresgästerna
består av allt från nystartade bolag till ledande industribolag och
samhällsbolag. Majoriteten av hyresintäkterna kommer från
Stockholmsområdet men övrigt fastighetsbestånd är spritt över
Sveriges storstadsområden och expansiva orter. VD och storägare
i Fastpartner är Sven-Olof Johansson med lång erfarenhet inom
finans- och fastighetsbranschen.
SBB fokuserar främst på fastigheter inom två segment: bostäder
och samhällsfastigheter. Portföljen innehåller även till viss del
andra typer av fastigheter där avsikten primärt är att driva detaljplan
för att utveckla bostadsfastigheter. Strategin är att delar av
fastighetsbeståndet ska bestå av kassaflödesfastigheter med
identifierad utvecklingspotential. Bolaget förvärvar aldrig råmark,
utan utvecklar enbart detaljplan på kassaflödesgenererande fastigheter.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch
som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på
investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde
och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas
fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och
Finland.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Maha Energy är en internationell producent inom gas- och
oljesektorn vars inriktning är att köpa och utveckla tidigare
upptäckta men tidigare underpresterande kolvätetillgångar samt
genomföra egen prospektering. Utvinningstekniken bygger på
moderna ingenjörskonst under samlingsbegreppet
Enhanced Oil Recovery. Maha Energy är verksamma i Brasilien, USA
och Oman.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för
störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av
ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives
patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent
utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.

Elon Musk - Teslas starka man
Man kan nästan inte börja ett inlägg om Tesla utan att först kommentera Teslas starke man, och enligt honom själv även grundare, Elon Musk. Denna lika framgångsrika som udda ingenjör, entreprenör, miljardär som personifierar Tesla. Under inspelningen av Iron man var Robert Downey junior på studiebesök hos Elon Musk och studerade såväl honom som hans företag och likheterna mellan Elon Musk och rolfiguren Tony Stark är slående när man känner till studiebesöket. Sen är frågan om Elon fått lite feeling av uppmärksamheten och ändrat stil för att passa in på karaktären Tony Stark eller om det är tvärtom? En kombination är trolig.
Elon föddes och växte upp i Pretoria och Durban i Sydafrika. Uppväxten var enligt uppgifter extremt svår med såväl mobbing i skolan som svåra hemförhållanden. Detta är egentligen inget uppseendeväckande med Sydafrikanska mått mätt. Sydafrika hade då, på 1970 och 1980-talet, ett extremt hårt klimat. Vilket de för övrigt har fortfarande till viss del. Betydligt hårdare och mer våldsamt än vi är vana vid i Sverige i alla fall. Elon flyttade som ung vuxen till Canada ihop med sin bror och studerade vid Queens university i Ontario och University of Pennsylvania.
Zip2, X.com och Paypal
Strax efter flytten till Canada och USA startade Elon ett kartföretag vid namn Zip2 som efter bråk med de andra grundarna säljs till Compaq. Elons del i affären ger ca 22 miljoner dollar. Därefter startar han X.com som slås samman med ett annat företag och bildar Paypal. Paypal säljs därefter till eBay. Elons del i försäljningen uppgår till ca 165 miljoner dollar. Så väl försäljning som namnbyte och sammanslagning sker i aggression då Elon och hans kompanjoner inte kan enas. Elon vill inte att företaget ska heta Paypal bland annat. Det sker även en smutsig kupp där Elon puttas ut ur styrelsen mm.
Space X
I detta läge är det många som skulle vara nöjda men Elon väljer att satsa merparten av sina pengar på sitt nya projekt: Space X. Space X skall tillverka rymdraketer för att skicka upp satteliter mm åt såväl NASA som eventuella privata operatörer. Space X var nära konkurs (likt såväl Musk som hans övriga företag) omkring 2008 men efter att den fjärde raketen de försökt skicka ut i rymden lyckats med sitt uppdrag och efter att Space X som första privata företag någonsin dockat mot rymdstationen ISS 2012 vändes katastrof till succé över en natt.
Tesla
Tillbaka till inläggets tänkta ämne: Tesla. Tesla startades 2003 av Martin Eberhard och Marc Tarpenning. 2004 köper Musk in sig i bolaget med ca 20 miljoner dollar. Åren mellan 2004 och 2007 leds Tesla av Martin Eberhard och i vanlig ordning blir Musk och de andra ägarna osams. 2008 pumpar Musk in mer pengar och tar över större del av företaget samtidigt som han tar över mer av det parktiska arbetet. Säga vad man vill men det är också i denna vevan som företaget börjar få ordning på såväl betalningsströmmar som styrning. Det kan bero på Musk men det kan även bero på att det är vid denna tidpunkt som man äntligen börjar leverera bilar. Den första bilen Tesla bygger är Tesla Roadster.
Musks fullständigt hänsynslösa sätt att driva företag borgar för att de företag han driver och arbetar i ofta lyckas med sina mål. Ett citat som visar Musks sätt att arbeta är när de anställda i Texla tycker att de jobbat hårt och äntligen är klara med Roadstern. Då vill Musk att de kavlar upp armarna och jobbar ännu hårdare med model S. De anställda tycker att de istället behöver vila. Musks kommentar ”ni kommer få vila mer än ni önskar när bolaget går i konkurs” stänger dörren till vila på ett lika tydligt som burdust sätt. Musk kräver 100 % dedikation av sig själv och de anställda. Detta borde innebära att Tesla är ett stabilt, pålitligt och långsiktigt bolag som är väl värt att investera i.
Hade det inte varit för det faktum att Musk finner en större drivkraft i att göra avtryck i historieböckerna och revolutionera sättet att bygga/köra bil snarare än att generera pengar åt sig själv och andra aktieägare så hade ovanstående stämt bra. Detta i kombination med Musks impulsiva och snudd på vårdslösa sätt att hantera pengar gör att Aktiepappa tänker sig för både en och två gånger innan han investerar i Tesla.
Försöker man teckna ett kortfattat personlighetsporträtt av Elon Musk blir det tydligt att han har tydliga impulsiva drag. Efter att ha skilt sig från sin första fru 2008 och gift om sig med skådespelerskan Talulah Riley 2010 har han lyckats lämna in inte mindre än tre skilsmässoansökningar. 2012 skilde det sig och 2013 gifte de om sig men sedan dess har Musk lämnat in skilsmässopapper inte bara en utan två gånger. Sedan 2016 ska de i alla fall vara skilda på riktigt. Vidare arbetar Musk sju dagar i veckan med sina företag och då kan det såklart vara svårt att hinna med fem barn och en fru.
Vändpunkt
För Elon Musk vände i princip allt när raket nr 4 blev lyckad för Space X och när Tesla Model S (som rimligtvis står för ”sedan”) började levereras och idag beräknas Elon Musk var god för ca 21 miljarder dollar. Inte alls dåligt för en kille som 2008 var nära konkurs.
Aktien och börsvärde
Tesla-aktien får ses som en rejäl chansning då Musk är en aning impulsiv och då stora delar av företaget är förknippat med just honom och om aktiekursen står uppe på 348 dollar så kan vi inte med den bästa vilja i världen anse att den är köpvärd. Det finns ett hundratal aktier som känns mer köpvärda men i ärlighetens namn känns det som att det finns få som känns lika spännande. Tesla är också en av världens mest blankade aktier men hittills har blankarna fått bita i det sura äpplet för kursen har stadigt gått upp de senaste veckorna, månaderna och åren. Vissa tror att konkursen är nära och jag måste medge att även om jag inte tror på konkurs så tror jag definitivt att ett börsvärde på 529 miljarder är en aning överdrivet. Det kan nämnas att GM har ett börsvärde på 466 miljarder och de levererar ca 10 miljoner bilar per år. Tesla levererar ca 100.000 bilar. Något är skevt men så kan man kanske säga om Netflix, Amazon och Facebook med?
Det kan nämnas att förutom Musk så har de båda Google-grundarna Larry Page och Sergey Brin båda satsat pengar i Tesla så om ni köper aktier i Tesla hamnar ni i gott sällskap. Det är faktiskt intressant att se hur kursen tuggar på uppåt trots att Teslaaktien är hårt blankad, bolaget gör förlust och att Elon ibland beter sig som en 15-åring. I vilka andra företag hade den typen av beteende fått fortgå?
Läs mer om Tesla
Bonus eller inte bonus. Det är frågan.
De sista raderna summerar rätt bra varför jag aldrig gett mig in i Tesla.
Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/
Spännande krydda att köpa Tesla-aktier. Elon Musk har sådant driv att han får saker gjorda och han lyckas. Tesla är också ett starkt varumärke. I Stockholm är var och varannan taxi en Model S. Inte tror jag det är så dumt köp
Tesla idag är lite som Saab varit under årtionden. Bilen höjdes till skyarna och kördes av ingenjörer och andra med teknik som intresse, men företaget gjorde knappt någon vinst. Produktutveckling och försäljning behöver inte vara varandras motsatser men att ingenjörerna styr företaget gör det inte säkert som penningmaskin.
Aktien kommer troligtvis falla, jag rekommenderar köp när den går under 300 det kommer hända igen för petroleum lobbyisterna försöker hela tiden påverka negativt.
Tesla är ett fantastiskt företag i min mening. Tillverkare av miljövänliga bilar som skiljer sig stort från andra tillverkare (tror inte de övriga har fattat grejen ännu). Batteripacket för företag och hem, solceller och soltak (snyggast och bäst hållbarhet), Snart lastbilstillverkare. Snart världens största tillverkare av batterier tillsammans med Panasonic.
Intressant är också att Tesla aldrig har gjort reklam för sina produkter. Tänk er den dagen då de beslutar sig att marknadsföra sig till alla.
Glömde skriva.
Elon Musk har i tidigt skede sagt att aktien aldrig kommer vara någon utdelningsaktie då all vinst går tillbaka in i bolaget.
Vad jag förstår på senaste Q2rapporten så har Tesla $2.2miljarder i kassa, nya gigafactory i Shanghai kommer kosta runt 2miljarder och bygga och ska stå färdig om 3år. De kommer troligtvis ta lån från kinesiska banker.
Tror att Tesla kommer bli sjukt stora. Och putta undan befintliga varumärken som inte förstått teknikskiftet.
Det är bara å titta på batteritekniken som tex leaf använder sig av eller Volvo för den delen. Gammal teknik.
Nu har jag skrivit av mig
Tack för ordet :-)
Börsvärdena du skriver stämmer inte alls. Möjligen i SEK. Och Tesla producerar väldigt mycket mer än 100k bilar per år. Drygt 250.000 bör de landa på i år.
Det hade varit trevligt med någon form av analys istället för en massa egna åsikter och egna påståenden. Karaktärsmordet på Elon Musk är mest pinsamt.
Vad roligt med alla kommentarer!
@Havgrim: Ja tyvärr kan vi delvis hålla med om liknelsen med SAAB till stora delar. En stor personlig skillnad är dock att vi gillar Tesla men skulle däremot aldrig sätta oss i en SAAB ;).
@Redan köpt: Tack för kommentarerna. Du kan mycket väl ha rätt i att Tesla kan båda tapa lite och sen resa sig igen. Säga vad man vill om Elon men han är en jävel på att få saker att hända. Och självklart blir vi bara glada om det går bra för Tesla. De har redan bidragit till stora förändringar inom bilindustrin.
@Fel: De levererade 101.312 bilar under 2017 och eftersom de inte redovisar tydligt hur många bilar de levererat under delar av året har jag valt att gå på det men det bör var fler när 2018 är klart. Och självklart är börsvärdena i kronor.
@Fundamental analys: Du får nog tyvärr vänja dig vid att vi skriver våra egna åsikter och våra egna påstående här på bloggen. Det är lite det den är till för. Det går bra att läsa din egen blogg du bara vill höra åsikter som stämmer överens med dina egna.