Inför Nintendos halvårsrapport den 5 november
Återkommande läsare kanske minns att jag började att investera i Nintendo 2021 och behöll det till hösten 2024. Sedan mina försäljningar har aktien stigit med cirka 84 % och därmed har jag ännu ett kvitto på att vinnare inte ska säljas. Dock var jag tveksam till om Switch 2 skulle bli som SNES blev för NES (även om det inte sålda lika många enheter) och att utfallet var mer eller mindre binärt. Förhoppningarna var – med rätta – höga inför Switch 2-släppet och då bolaget tyvärr har en historik om varannan konsol riktigt bra, varann konsol inte fult så riktigt bra. I kombination med att Switch 1, släppt mars 2017, så att säga spelade på sista versen skulle det ta lång tid för Nintendo att återhämta sig från ett förmodat Switch 2-magplask.
Jag grämer mig inte, utan är tacksam och glad för den vinst som jag gjorde och jag får inte heller glömma att pengarna som jag satte i arbete i andra innehav, har gett en fin avkastning – om än inte 84 %. Därtill är jag som Nintendofan glad för bolaget skulle och för alla spelare – att döma av det som jag själva har testspelat samt allt som jag har läst och sett tycks den långa väntan ha varit värd slutprodukten.
Första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2025/2026
Bolaget har ett brutet räkenskapsår och därmed är det den 5 november dags för dess halvårsrapport. I den senaste, rapporterad den 2 augusti, kunde det japanska bolaget stoltsera med en omsättning som steg med 130 %, till 572 miljarder yen (246) – som mätt i USD motsvarar drygt 3,77 miljarder. Den kraftiga tillväxten förklaras i huvudsak av lanseringen av Switch 2, som stod för en stor del av försäljningsökningen inom segmentet för dedikerad spelhårdvara och mjukvara.
Trots den explosiva omsättningstillväxten ökade rörelseresultatet endast marginellt, till cirka 57 miljarder yen, motsvarande en förbättring om drygt 4 % från tidigare 54 miljarder yen till 56,9 miljarder yen. Det betyder att rörelsemarginalen föll kraftigt, från drygt 22 % föregående år till knappt 10 % för perioden april till och med juni. Förklaringen som ges är en förändrad intäktsmix: Switch 2-lanseringen innebär nämligen att en större del av försäljningen består av hårdvara, som normalt ger avsevärt lägre bruttomarginal än mjukvara och digitala tjänster. Samtidigt ökade försäljnings-, administrations- och utvecklingskostnaderna med drygt 30 % - inte minst för all PR inför konsolsläppet, men tack vare den höga försäljningstillväxten sjönk kostnaderna som andel av omsättningen.
Nettoresultatet utvecklades emellertid bättre än rörelseresultatet och steg med 18,6 % för att uppgå till 96 miljarder yen (80,9). Det beror bland annat på finansposter och engångsvinster som lyfte resultatet efter skatt, vilket innebär att nettoresultatet ökade trots att rörelsemarginalen pressades.
Balansräkningen är fortsatt mycket stark. Nintendo har en betydande nettokassa om 1 414 121 miljoner yen, motsvarande 13,72 miljarder USD och en hög soliditet på närmare 80 %. Det innebär att bolaget fortsätter att ha en låg finansiell risk och gott om handlingsutrymme för marknadssatsningar, plattformsutbyggnad och utveckling av nya spel. för att inte förglömma kommande film- och seriesatsningar. Samtidigt är det viktigt att påminna sig om att hårdvarulanseringar binder mer kapital än ren mjukvaruförsäljning, vilket innebär att kassaflödet blir en viktig bevakningspunkt i kommande rapport.
Switch 2-lanseringen måste betraktas som en fullskalig framgång och som Nintendofan gläds jag över detta. Försäljningen uppgick till 5,82 miljoner enheter redan under det första kvartalet, och den initiala efterfrågan har överstigit utbudet på flera marknader. Detta gör lanseringen till den snabbaste hårdvaruintroduktionen i såväl bolagets historia som relativt konkurrenternas dito. Under samma period har man också sålt 8,67 miljoner spel till Switch 2.
I vd-orden betonas att företaget ligger fast vid sin helårsprognos för försäljning, rörelseresultat och nettovinst, trots både marknadsförändringar och kostnadspress i samband med lanseringen. Strategin framåt är tydlig och låter gälla: bygg snabbt upp en stor installerad bas av Switch 2-användare, följt av intensifierad spel- och innehållslansering för att successivt öka andelen intäkter med högre marginal – främst via digital försäljning. Ledningen framhåller också att det finns en betydande aktiv användarbas från föregående generation, vilket ger goda förutsättningar för korsförsäljning och livscykelintäkter.
Nintendo befinner sig just nu i det klassiska andra fasen av en konsolgeneration: hårdvaran är på plats, men den långsiktiga lönsamheten avgörs av hur snabbt och effektivt bolaget lyckas fylla plattformen med spel, tjänster och annan IP-baserad kapitalisering. Om mjukvaruintäkterna tar fart under hösten och vintern bör marginalerna stiga betydligt, något jag tror att det finns en god sannolikhet för.

Fortsatta film- och parksatsningar
Under det senaste halvåret har investerare och spelare fått veta att bolaget kommer att släppa en live-actionfilm baserad på Zeldauniverset. Per idag är den beräknad att släppas 2027. På samma tema har man också släppt titeln på nästa Super Mariofilm, Super Mario Galaxy Movie. Den första filmen blev en succé för bolaget och förutom stora bio- och filmintäkter, gick världen man ur huse för att köpa Switch, spel (främst Mario Kart 8) och annan merchandise. Jag tror inte att kringförsäljningen kommer bli lika stor vid släppen av ovan nämnda två filmer, men absolut kommer det att ge en effekt. Ekosystem fortsätter att byggas ut och här gör nog också tv-serien Pokémon Concierge sitt till.
Förutom underhållning – spel och film – fortsätter även bolaget sin satsning på temaparker. Tidigare i år, den 22 maj, öppnade bolaget sin tredje temapark, vilket gjorde att Universal Studios i Japan (2021) och Universal Studios i Hollywood (2023) fick ett syskon i Orlando Resort’s Epic Studio. Framgent väntas ytterligare en temapark att öppnas i Singapore, men exakt datum är ännu ej fastställt.
Höga betyg för nya spel
Nintendo är kända för att aldrig tumma på kvalitén och detta har synts – och fortsätter att synas – i recensionerna. För de spel som släppts till Switch 2 fortsätter mönstret. Några exempel är Mario Kart World, Pokemon Legends: Z-A och Donkey Kong Bananza. I kommande rapport skall det bli intressant att se vad ledningen säger om hur väl dessa har sålts.
Inget av det du läser på denna blogg skall ses som någon rekommendation. Jag skriver enbart om hur jag väljer att agera. Som alltid är det viktigt att du utgår från dig, din ekonomi, arbets- eller studiesituation, men också och framför allt hälsa och sociala liv. När detta inlägg skrivs äger jag inte några aktier i Nintendo.
