(Rättar: i text som sändes i onsdags stod det felaktigt riktad emission när det är företrädesemission)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Brightbid, som tidigare hette Speqta och är verksamt inom digital marknadsföring, avser att genomföra en nyemission om cirka 17,7 miljoner kronor, med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare.
Det framgår av ett pressmeddelande på onsdagseftermiddagen.
Teckningskursen per aktie uppgår till 0:73 kronor.
Företrädesemissionen omfattas till cirka 29,9 procent av teckningsförbindelser, till cirka 45,1 procent av bottengarantier och till cirka 25,0 procent av en avsiktsförklaring.
Nettolikviden från företrädesemissionen är avsedd att finansiera den fortsatta organiska tillväxtresan och produktutvecklingen, inklusive bland annat marknadsexpansionsaktiviteter och plattformsutvidgningar, heter det.
Styrelsens beslut avseende företrädesemissionen förutsätter godkännande av en extra bolagsstämma som ska hållas den 20 maj 2025.