STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Programvarubolaget Briox lanserar nu sina lösningar i Sverige för att ta upp kampen med det betydligt större Fortnox. Aktien har gått starkt senaste året och värderas högt, konstaterar Affärsvärlden (AFV) i en analys av aktien.
Briox har produkter för bokföring, tidrapportering, fakturering och annat och riktar sig till småföretag med upp till fem anställda. Den överlägset största marknaden hittills är Finland som står för 97 procent av intäkterna, men bolaget siktar nu på den svenska marknaden. När Affärsvärlden analyserade aktien i början av året blev rekommendationen neutral, men sedan dess har aktien stigit 80 procent. Sett över ett år är uppgången hela 400 procent.
"Det vill verkligen till att Briox börjar konvertera ARR-värdet (årligen återkommande intäkter, reds anm) till faktiska intäkter kommande kvartal. Efter emissionen i våras har bolaget fått lite andrum och utrymme för tillväxtsatsningar. Men efter att aktien utvecklats riktigt starkt kortsiktigt så lockas vi inte av Briox-aktien. Vi landar i ett säljråd", skriver Affärsvärlden.