DOMETIC: VI ÄR GANSKA TÅLIGA ÄVEN OM VOLYMERNA ÄR LÅGA - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den rådande situationen med tullar och förutsättningar som ändras med kort varsel gör att återförsäljare är försiktiga med att bygga upp lager.
Det konstaterar Dometics vd Juan Vargues i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
"Det är egentligen i skuggan av det som man ska se vad vi tycker är ett starkt resultat och ett starkt kassaflöde. Sedan är det klart att omsättningen är lägre än väntat, definitivt, men samtidigt ser vi vissa positiva signaler på vissa områden", säger Dometic-vd:n.
Som en sådan positiv signal nämner Juan Vargues OEM-försäljningskanalen för Land Vehicles Americas, som noterade organisk tillväxt för andra kvartalet i rad.
Vad gäller kanalen Distribution, med en negativ organisk tillväxt på 7 procent i kvartalet, berodde hälften av minskningen enligt Dometic-vd:n på ett produktionsstopp i en anläggning i USA. Försäljningen av kylboxar har dessutom dämpats av dåligt väder i USA under perioden, tillägger han.
Har era kostnader blivit varaktigt lägre nu?
"Vi fortsätter anpassa våra kostnader hela vägen. Sedan lade vi fram ett strukturprogram i december förra året som levererar enligt plan, som biter", säger Juan Vargues.
Det senaste utspelet från Vita huset om 30-procentiga tullar mot EU, vad skulle det innebära om det ligger fast?
"Det är rätt neutralt. Vi tillverkar i USA och Mexiko och är skyddade av det gamla Nafta-avtalet. Vad gäller Asien är vi i en relativt bra situation jämfört med våra konkurrenter, som tar in betydligt mer därifrån."
Om läget fortsätter som nu, med nya besked och förändringar, klarar ni att övervintra då?
"Övervintra låter lite försiktigt. Det är inte läge att investera stort, men klokt. Vi visar att vi är ganska tåliga även om volymerna är låga", säger Juan Vargues.