H & M Hennes & Mauritz AB Sexmånadersrapport 2025
Andra kvartalet (1 mars 2025 - 31 maj 2025)
- Försäljningen i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, med 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Exkluderat dessa stängningar ökade försäljningen med 3 procent. Omräknat till SEK uppgick nettoomsättningen till MSEK 56 714 (59 605). Nettoomsättningen i SEK påverkades negativt av en valutaomräkningseffekt om cirka 6 procentenheter på grund av den stärkta kronan.
- Bruttoresultatet uppgick till MSEK 31 425 (33 569) vilket motsvarar en bruttomarginal om 55,4 procent (56,3). Bruttomarginalen påverkades negativt främst av externa faktorer såsom en dyrare US-dollar och höga fraktkostnader vilka fördyrat inköpen inför andra kvartalet, men även av bolagets investeringar i kunderbjudandet. De externa faktorerna som påverkat inköpen negativt för första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret.
- Försäljnings- och administrationskostnaderna uppgick till MSEK 25 489 (26 446). I lokala valutor ökade kostnaderna med 2 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till MSEK 5 914 (7 098), motsvarande en rörelsemarginal om 10,4 procent (11,9). Minskningen av rörelseresultatet hänförde sig främst till den lägre bruttomarginalen och negativa valutaomräkningseffekter.
- Resultatet efter skatt uppgick till MSEK 3 962 (5 0641), motsvarande SEK 2,48 (3,151) per aktie.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 8 528 (12 600). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 35 828 (42 572).
- Varulagrets sammansättning är god. Under kvartalet utvecklades lagret i positiv riktning med en betydligt lägre ökningstakt om 1 procent i jämförelse med första kvartalets ökning om 11 procent i lokala valutor. Vid andra kvartalets slut var varuvolymen lägre än motsvarande tidpunkt föregående år. Högre inköpskostnader förklarar varulagrets ökning i jämförelse med föregående år.
Första halvåret (1 december 2024 - 31 maj 2025)
- I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 1 procent under första halvåret. Omräknat till SEK uppgick H&M-gruppens nettoomsättning till MSEK 112 047 (113 274).
- Bruttoresultatet uppgick till MSEK 58 594 (61 224), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,3 procent (54,0).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna uppgick till MSEK 51 427 (52 010). I lokala valutor ökade kostnaderna med 1 procent i jämförelse med föregående år.
- Rörelseresultatet uppgick till MSEK 7 117 (9 175), motsvarande en rörelsemarginal om 6,4 procent (8,1). Minskningen av rörelseresultatet hänförde sig fullt ut till den lägre bruttomarginalen, som påverkats negativt av externa faktorer såsom dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men även av prisnedsättningar och investeringar i kunderbjudandet.
- Resultatet efter skatt uppgick till MSEK 4 541 (6 2951), motsvarande SEK 2,85 (3,911) per aktie.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 12 729 (16 567).
- H&M-gruppens försäljning under juni månad 2025 förväntas öka med 3 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Försäljningsökningen om 3 procent belastas av en negativ kalendereffekt om cirka en procentenhet.
- Miljöorganisationen Stand.earth har utsett H&M-gruppen till bästa bolag inom modebranschen för gruppens arbete med att fasa ut fossila bränslen. H&M-gruppen fick den högsta totalpoängen bland ledande bolag inom modeindustrin för sitt klimatarbete.
- Årsstämman 7 maj 2025 beslutade om ett bemyndigande för styrelsen att fram till årsstämman 2026 besluta om återköp av egna B-aktier med syfte att justera bolagets kapitalstruktur och möjliggöra förvärv av aktier för bolagets aktieincitamentsprogram. Styrelsen har fattat beslut om återköp av egna B-aktier för att säkerställa leverans av B-aktier till deltagarna i bolagets långsiktiga incitamentsprogram (LTIP). Det sammanlagda antalet aktier som kan förvärvas är 1 100 000, till ett högsta belopp om sammanlagt MSEK 175.
- H&M öppnar de första butikerna och online i Brasilien, ett land med över 200 miljoner invånare, under början av andra halvåret 2025.
"Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling," säger Daniel Ervér, vd.
1. Se not 5.
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling.
Försäljningen i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, med 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Exkluderat dessa stängningar ökade försäljningen med 3 procent. Dessutom ska kvartalet ses i ljuset av att andra kvartalet 2024 var ett starkt kvartal med en försäljningsökning om 3 procent.
Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att vi har fortsatt att investera i kund-erbjudandet. Investeringar som gjorts för att stärka vårt kunderbjudande och ge kunderna ännu mer värde för pengarna. De negativa externa faktorerna som fördyrat inköpen inför första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret.
Vår plan, med fokus på produkterbjudande, shopping-upplevelse och H&M-varumärket bekräftas i de framsteg vi ser i viktiga delar av verksamheten. Med kunderbjudandet i centrum har vi ytterligare förstärkt organisationens fokus på produkt och kundupplevelse. De genomförda förbättringarna inom online, H&M dam och H&M Move har tillsammans med ökad produkttillgänglighet och ett närmare samarbete med våra leverantörer fortsatt att ge positiva resultat. Även portfolio brands växte i kvartalet, där särskilt COS utvecklades väl. Vissa åtgärder får snabbare genomslag än andra, men riktningen är tydlig och under året fortsätter vi implementeringen av förbättringar inom övriga delar av verksamheten.
Vår uppgraderade digitala butik är nu utrullad och responsen från kunderna är positiv. I vår omnimodell fortsätter vi att integrera våra fysiska och digitala försäljningskanaler som samverkar och stärker varandra. Vi fortsätter också att expandera på tillväxtmarknader. Vi ser fram emot att under andra halvåret öppna både online och fysiska butiker i Brasilien, och ta H&M:s affärsidé - mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt - till ett land med över 200 miljoner invånare och ett stort modeintresse.
Integrationen av hållbarhet i vår dagliga verksamhet fortsätter att ge resultat. Klimat- och miljöorganisationen Stand.earth rankar H&M som nummer ett av 42 modeföretag vad gäller minskning av klimatpåverkan.
I osäkra tider med återhållsamma konsumenter följer vi den makroekonomiska och geopolitiska utvecklingen noggrant och anpassar löpande både kunderbjudande och verksamheten för att möta våra kunders behov på bästa sätt. Vi fortsätter att stärka produkterbjudandet och upplevelsen både online och i våra butiker. Med en tydlig plan, stark finansiell ställning, god kostnadskontroll och engagerade medarbetare ser vi goda möjligheter för långsiktig, hållbar och lönsam tillväxt.
Kommunikation i samband med sexmånadersrapport
Sexmånadersrapporten, 1 december 2024 - 31 maj 2025, publiceras kl. 08.00 CEST den 26 juni 2025, följt av en kombinerad press- och telefonkonferens som hålls kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. En presentation av rapporten följt av en session med frågor och svar kommer att hållas på engelska.
Plats: H&M:s huvudkontor i Stockholm, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr, Ljusgården. Eventet kommer att sändas online och frågor kan även ställas via telefon. För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på:
https://app.webinar.net/vwELGVnGex6
För bokning av intervjuer för media i samband med sexmånadersrapporten den 26 juni 2025, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.
Notera att press-och telefonkonferensen börjar kl. 09.00 CEST samt att ingen separat telefonkonferens kommer att hållas på eftermiddagen CEST.
Kontakt
Joseph Ahlberg, IR-chef | 073-465 93 92 |
Daniel Ervér, vd | 08-796 55 00 (växel) |
Adam Karlsson, finanschef | 08-796 55 00 (växel) |
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 juni 2025 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M HENNES & MAURITZ AB (PUBL) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Koncernens varumärken är H&M (inklusive H&M HOME, H&M Move och H&M Beauty), COS, Weekday (inklusive Cheap Monday och Monki), & Other Stories, ARKET, Singular Society och Sellpy. I koncernen ingår också ett flertal ventures. Ytterligare information finns på hmgroup.com.