STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppen kommer att lägga ner Afound, en marknadsplats som sedan 2018 sålt koncernens egna samt externa varumärken.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Vid en utvärdering av Afounds nuvarande position ser vi inte tillräcklig efterfrågan, delvis på grund av att varumärken i allt högre grad väljer att använda sina egna kanaler för försäljning för att stärka sina kundrelationer. Detta har lett till det svåra men nödvändiga beslutet att avveckla Afound", skriver H&M.
Afound kommer att stänga senare i höst, och den pågående verksamheten kommer att fasas ut under de kommande månaderna.
Tidigt i Afounds satsning fanns planer på att expandera med butiker utanför Sverige i övriga Europa, planer som inte blev något av. För ungefär tre år sedan meddelade H&M-gruppen att alla fysiska Afound-butiker, då fem stycken på olika ställen i Sverige, skulle läggas ner men att Afound skulle finnas kvar online.