INVISIO: KOMMER TA FLERA ÅR INNAN EUROPA NÅR 3,5% AV BNP - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det kommer att ta flera år innan europeiska Nato-länder kommer upp i försvarsutgifter på i storleksordningen 3,5 procent av BNP.
Det säger kommunikationsutrustningsbolaget Invisios vd Lars Højgård Hansen i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Han tror att målen vid Natos toppmöte i Haag i juni kommer att landa ungefär där indikationer nu ligger, kring försvarsutgifter på 3,5 procent av BNP och försvarsrelaterad infrastruktur om 1,5 procent.
"Det mesta av betydelse för Invisio ligger i de 3,5 procenten, såsom den dedikerade soldatutrustningen och det som är kopplat till investeringar i nya fordon som helikoptrar och stridsvagnar. Infrastrukturdelen är mindre viktig för oss", säger Lars Højgård Hansen.
Riskerar det att ta många år innan Europas länder når upp i de nya utgiftsmålnivåerna?
"Ja, det tror jag inte bara är en risk – det kommer att ta flera år. Mycket ska upphandlas och det tar tid. Infrastruktur inkluderar exempelvis vägar och järnvägar - det är inget man gör på en sommar. Tysklands försvarsminister förväntar sig att addera minst 50.000 soldater till i landet och vi hör liknande signaler från Polen, Storbritannien och Norden. Att addera fler soldater kräver enorm logistik. Det är förläggningar och allt runt om. Det tar år, inte månader."
Ni har nyligen uppgett att de försvarsbudgetökningar som har beslutats inte har nått er produktportfölj än, men att ni tror att det kommer att ske i viss mån från andra halvåret 2025?
"Ja, vi ser väldigt hög aktivitetsnivå. För många länder gäller det att ta beslut om i vilken ordning man ska köpa det man behöver och att se hur långa ledtiderna är på olika produkter. Förhoppningsvis kommer man att börja ta beslut lite längre fram i år. Vi får en del förfrågningar om hur mycket vi kan leverera 2025. När vi då frågar hur mycket kunden vill ha får vi till svar att kunden inte vet det än. Fordon och flygplan har redan nu ganska långa ledtider så det är mycket planering som behövs för att spendera sina budgetar mest effektivt."
Så samtidigt som aktivitetsnivån är fortsatt hög är det ändå någon slags avvaktande och framåtblickande förhållningssätt som råder bland kunder?
"Ja, planering framför allt. Det ska koordineras med andra saker. Det kan vara att man ska koordinera med nya fordon som ska köpas in eller äldre fordon som ska upprustas."
Har ni några flaskhalsar eller svårigheter att leverera i tid om kunder vill ha snabb leverans?
"Nej, vi kan egentligen ställa upp på vad som helst. Våra tillverkare är externa partners med möjlighet att dubblera sin kapacitet eller mer inom några kvartal, så vi har inte leveransproblem. Vi har också sedan länge en affärsmodell med ganska betydande lager. Vi lagerför alltid minst tre månaders försäljning som kan levereras med kort varsel."
I februari gjorde ni bedömningar om era marknaders storlek - bara dagar innan USA:s nya regering gjorde uttalanden som fick europeiska försvarsaktier att rusa. Kan ni komma att behöva revidera era marknadsbedömningar i ljuset av årets utveckling på det europeiska försvarsområdet?
"Ja, i alla fall inom ett par år. Revideringen i februari var endast baserad på det som har hänt sedan 2015, men inkluderade inte framåtblickande satsningar på mer personal och fler fordon. Om två-tre år, när vi vet lite mer om hur det blir, behöver vi uppdatera den uppskattningen igen."
Det kan alltså ta så lång tid?
"Jag tror det. Bara för att en tysk minister säger '50.000-60.000 fler soldater' så vet vi inte förrän om 2-3 år vad som egentligen blir bestämt. Det är inget tvivel om att antalet armésoldater kommer att öka drastiskt i västeuropeiska Nato-länder. Detsamma gäller för antalet fordon som är relevanta för oss. Vi läser nästan varje dag om nya beställningar på Stridsfordon 90 från BAE Systems Hägglunds och Patria. De har orderböckerna fulla, men det tar tid innan leverans och det blir aktuellt med försäljning till oss", säger Lars Højgård Hansen.
Invisios senaste siffror är alltjämt att det finns 2,3 miljoner potentiella användare i försvarsområdet i teknikmogna länder i Europa och Nordamerika, samt runt 1 miljon potentiella användare inom blåljussektorn, alltså polis, brandförsvar och kustbevakning.
Vilka länder ser ni störst marknadsmöjligheter i?
"Utöver USA, som ju utgör 40-50 procent av vår omsättning, är det utan tvivel Natoländerna i Västeuropa. Ju närmare Ryssland, desto mer."
Hur går blåljussektorn med polis, brandförsvar och kustbevakning, som är en relativt ny målgrupp för er?
"Det går väldigt bra. Vi ser en sakta men stadig ökning av intresset och försäljningsvolymen, både i Nordamerika och i Europa. Senaste tillskottet är brandförsvar som vi har bearbetat främst på militärsidan. Det finns stora behov inom militärbaser över hela världen där man har stora volymer av brandfordon och liknande, men också lite grand inom civilt brandförsvar, speciellt i nordiska regionen. Vi förväntar oss att det kan bli ett bra tillväxtområde i framtiden", säger Invisio-chefen.
"Polis-delen inom blåljussektorn går också väldigt bra. Vi tror att våra nya produktlösningar, som exempelvis det trådlösa internkommunikationssystemet, kommer att ha stor påverkan på både polismyndigheter, kustbevakning och andra med behov av den typen av lösning i sina fordon", fortsätter han.
Vilken roll spelar Natos kommande så kallade förmågebeslut för er? Anser ni att ni har ett relevant erbjudande utifrån vad de målen kan väntas landa i?
"Det har vi definitivt. Det är inget tvivel om att kommunikation i alla dess former kommer att bli otroligt viktigt. Många länder opererar utifrån fredstid och har därför inte uppdaterat sin kommunikationsinfrastruktur tillräckligt. Man använder radioapparater eller walkie-talkies som i många fall är mer än 20 år gamla", säger Lars Højgård Hansen.
"Vi ser även en trend mot att man gärna vill ha interoperabilitet inom Nato, så att man använder system som kan prata med varandra. Där har vi en betydande fördel eftersom vi sedan länge är marknadsledare och redan har många kunder. Det borde vara till vår fördel. Vi ligger även inne på Natos officiella beställningssystem och prislista, så vi är tillgängliga för alla Nato-länder. Det kommer att vara stora investeringar inom inte bara röstkommunikation utan även datakommunikation, som vi ju också är verksamma inom."
Ett Nato-förmågeområde som brukar lyftas fram är luftförsvarssatsningar. Kan era produkter användas inom det?
"I alla fall runt om – alla som är i närheten av luftförsvar och liknande måste ha väldigt bra kommunikation och hörselskyddsutrustning, så det är definitivt en del av det. För mycket av den utrustning som nu upphandlas är bullernivåerna extremt höga och befintlig skyddsutrustning räcker inte till. I många fall behöver man dubbla hörselskydd för att kunna operera med både luftförsvar och artilleri. Vissa fordon är så extremt bullriga att man egentligen inte kan vara i dem mer än 20 minuter om man inte vill skada sin hörsel. Det ökar fokus på soldaternas arbetsmiljö. Efterfrågan på effektiva hörselskydds- och kommunikationssystem är definitivt stigande på grund av detta", hävdar Invisio-chefen.
Den förestående Nato-toppmötet väntas gå av stapeln i Haag den 24-25 juni.