Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Redaktionen
16 Jun, 2025
acenta padel

Padelns resa från bakgård till miljardindustri

Författare
Tradevenue

Padelns resa från privat tennisbana i Mexiko till folkrörelse i Europa

Padel uppfanns 1969 i Mexiko av Enrique Corcuera, som byggde en bana på sin tomt med väggar istället för staket. Sporten kombinerade element från tennis och squash och spred sig snart till Spanien och Argentina, där den under 1970- och 80-talet blev ett inslag i överklassens sociala liv. Under 1990-talet tog sporten fart i Spanien och kom då att ses som exklusiv, men under 2000-talet blev den mer tillgänglig för en bredare allmänhet.

Framför allt under 2010-talet exploderade padeln i popularitet, inte minst tack vare dess sociala karaktär, låga trösklar för nybörjare och den kraftiga utbyggnaden av banor. Idag är padel inte bara en sport utan en del av fritidskulturen i många länder. 

acent global padel market

En snabbväxande global marknad för padel

Padel har utvecklats till mer än en trend. Den är i dag en global tillväxtmotor med både social och ekonomisk tyngd. Enligt International Padel Federation (FIP) spelas sporten i över 130 länder, med 87 nationella förbund och mer än 600 000 registrerade spelare. Den totala spelarbasen globalt uppskattas vara cirka 30 miljoner.

Spanien leder utvecklingen med fler än 16 000 padelbanor. Därefter följer Italien med 8 340, Argentina med 7 000 och Sverige med ungefär 4 200. Totalt finns det nu över 70 000 banor världen över, med en stark koncentration i Europa.

Enligt Global Padel Report 2024 (Playtomic och PwC) värderas den globala padelklubbsmarknaden till cirka 6 miljarder euro år 2026. Branschen väntas växa med mellan 8 och 10 procent per år fram till 2032.

Några nyckelsiffror:

  • Cirka 30 miljoner padelspelare globalt
  • Över 70 000 banor i fler än 130 länder
  • 87 nationella förbund anslutna till FIP
  • Världens största marknad: Spanien med 16 000+ banor
  • Global padelklubbsmarknad värderas till 6 miljarder euro år 2026
  • Tillväxttakt: 8–10 procent per år fram till 2032
acenta padel

Padeln mot OS och nya marknader

Padelns utveckling går nu i rasande fart, inte bara inom fritid utan även inom professionell sport. Sporten är på väg att inkluderas i OS-programmet till 2032, vilket ytterligare förstärker dess globala legitimitet. Samtidigt expanderar padel till nya marknader som USA, Indien, Mellanöstern och delar av Asien där efterfrågan på ökar snabbt.

Vad betyder detta för Acenta Group?

För aktörer som Acenta Group, som är en helhetsaktör inom padelbranschen, innebär padelns expansion en stor möjlighet. Efterfrågan på välskötta, tillgängliga och moderna anläggningar ökar hög i takt med att allt fler börjar spela och konkurrensen om de mest attraktiva spelupplevelserna ökar. Många kanske tänker på padelmarknaden i Sverige som är väldigt mogen, men globalt är sporten som sagt under tillväxt vilket öppnar för stora möjligheter.

Genom att kombinera lång erfarenhet inom padel och en helhetslösning kan Acenta positionera sig som en nyckelspelare på den globala marknaden. Det handlar inte bara om att bygga banor utan om att skapa hållbara sportmiljöer med hög nyttjandegrad, lokal förankring och ekonomisk bärighet.

Padelns framtid ser ljus ut och med den kommer möjligheter för de som vet hur man fångar vågen.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.