Laddar TradingView Widget
Laddar annons
17 Jun, 2025

INVISIO: TROR MARGINAL KOMMER VARA ÖVER 15% LÅNGSIKTIGT - VD

Uppdaterad:
17 Jun, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kommunikationsutrustningsbolaget Invisio väntar sig att långsiktigt ha en rörelsemarginal på över 15 procent, som är bolagets mål.

Det säger försvarsföretagets vd Lars Højgård Hansen i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

"Om vi når vårt försäljningsmål på 20 procents genomsnittlig tillväxt kommer även rörelsemarginalen att vara högre - om vi behåller den bruttomarginal vi har. Och det finns det tecken på. Så jag tror att vår rörelsemarginal över tid kommer att vara högre än 15 procent framöver", säger Invisio-chefen som framhåller att bolagets utveckling bör bedömas över längre tidsperioder än enskilda kvartal.

Utgångspunkten när Invisio fastställde sina finansiella mål var enligt Lars Højgård Hansen att 15 procent var en lägstanivå och att bolaget inte får gasa så mycket att marginalen hamnar under 15 procent på helåret.

"Nu ser vi att om vi växer försäljningen med 20 procent per år i snitt skulle vi behöva investera väldigt kraftfullt för att rörelsemarginalen inte skulle överstiga 15 procent", resonerar Lars Højgård Hansen.

Invisios genomsnittliga årliga rörelsemarginal under 2020–2024 var 16,8 procent. I fjol var marginalen 22,3 procent.

Om man tror att marginalutfallet kommer att överstiga målet så skulle man kunna anse att målet bör höjas?

"Det kan man ju ha synpunkter på. Det är en fråga för styrelse och andra att ta ställning till."

Invisios årliga genomsnittliga försäljningstillväxt under den senaste femårsperioden var 29 procent.

Vad måste ni göra för att lyckas fortsätta växa 20 procent per år som är ert tillväxtmål?

"Under de senaste 4-5 åren har vi breddat vårt erbjudande ordentligt. Förvärvet av Racal Acoustics tog oss in på fordonsmarknaden. Vi har lanserat vårt bärbara internkommunikationssystem och adderat trådlöshet. Vi har precis köpt en produktlinje av bärbara datahubbar från ett engelskt bolag. Sakta men säkert fortsätter vi att bredda produktportföljen, både genom organisk egenutveckling och riktade förvärv. Därutöver har vi breddat kundfokuset från enbart militär till blåljussektorn, alltså polis och säkerhet, militärt brandförsvar och i viss mån civilt brandförsvar, samt kustbevakning. Vi rör oss mot en bredare kundmassa."

Var går gränsen? Är det fortfarande främst kommunikationsutrustning för en enskild individ, eller vill ni konkurrera med exempelvis Saab inom ledningssystem?

"Sedan vi förvärvade Racal Acoustics och lanserade vårt egenutvecklade interkommunikationssystem med bärbara internkommunikationssystem är vi mycket relevanta i fordon, framför allt transportfordon. Så vi finns både i fält för soldater och inne i fordon under transport med kommunikationer – både ljudkommunikation men nu också datakommunikation. Genom förvärvet av produktlinjen med datahubbar i våras tar vi oss längre och längre mot andra typer av förmågor för soldater. Det är datakommunikation, videokommunikation och strömförsörjning till allt man har på kroppen. Vi tar en större och större del i ekosystemet som befinner sig på soldaten. Vem vet var vi befinner oss om fem år, men vi tar i alla fall en mycket större del av helheten och kopplar ihop det i system, så för slutanvändaren blir det väldigt enkelt."

Ni tittar på "uppskattad marknadspenetration" snarare än marknadsandelar, och säger att ni har sålt till runt 10 procent av de potentiella kunderna. Hur mycket säljer ni till befintliga kunder respektive nya kunder under ett år?

"När vi har sålt till en ny kund är den efterföljande försäljningen de kommande fem åren cirka 20 procent per år av den initiala försäljningen, enligt en grov uppskattning. Det blir en fördubbling av försäljningsvolymen."

Hur ofta behöver kunderna byta ut systemen?

"Ungefär vart fjärde eller femte år tittar man på om det har kommit något nytt. Under tiden försöker vi föra in ny teknologi och nya lösningar hos befintliga kunder där vi kan. I många länder har vi haft en väldigt bra relation till kunderna. Vi har haft Danmark som kund sedan 2011 och under 14 års tid har vi byggt ut positionen i landet."

Har ni plockat de lägsta frukterna när det gäller marknadspenetrationen? Blir det svårare att hitta nya kunder framöver?

"Nej, jag tror inte det. Jag tror tvärtom att med den geopolitiska situationen blir behovet av modern kommunikation mycket större än vad man har sett innan. I fredstid har många kunder valt att låta utrustning rotera mellan personalen. Vissa länder har valt att bara ha utrustning till en tredjedel av styrkan. Det kan man inte ha när det är skarpt läge. Vi har länder med kommunikationsutrustning som är mer än 30 år gammal. Nu måste man börja titta på att ha modern utrustning."

Hur ser konkurrenslandskapet ut?

"Vi har en handfull konkurrenter på det vi kallar soldatsystem. Det är mest lokala konkurrenter i några länder – ett par i USA, en i Tyskland och en i Frankrike - men ingen med global positionering som vi. När det gäller fordonsmarknaden är det kanske en eller två konkurrenter. Den största konkurrenten vi tidigare hade på fordonsdelen var amerikanska Bose, men de bestämde sig för att lämna marknaden för 18 månader sedan. Där är konkurrensen ganska klen. För våra nya typer av produkter som internkommunikationssystem, där vi erbjuder en ny typ av lösning som egentligen inte finns på marknaden, är konkurrensen svårdefinierad", säger Lars Højgård Hansen.



TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.