STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nobia bedömer att konsumentmarknaderna kommer att fortsätta sin återhämtning, medan projektmarknaden sannolikt kommer att förbli svag under resten av 2025.
Det skriver vd Kristoffer Ljungfelt i rapporten för det första kvartalet.
"Medan vi fortsätter att göra framsteg inom konsumentförsäljning, marginalförbättringar och kassagenerering, utmanas vi fortfarande av historiskt låga marknadsvolymer inom projektsegmenten", skriver han.
Det ökande antalet butiksbesök och köksdesignmöten fortsätter att stödja den positiva utvecklingen inom konsumentsegmentet, uppger han vidare. Samtidigt fortsätter det låga bostadsbyggandet att belasta efterfrågan och tillväxten inom projektsegmentet på alla marknader, med tvåsiffriga volymminskningar i Finland, Norge och Storbritannien.
Besparingarna inom försäljnings- och administrationskostnader uppgick till totalt cirka 70 miljoner kronor, till stor del drivet av förra årets kostnadsbesparingsprogram och fortsatt stark kostnadsdisciplin inom alla områden, skriver Kristoffer Ljungfelt. Bolagets ackumulerade besparingar sedan början av 2023 har nu överstigit 550 miljoner kronor.
De senaste förändringarna i internationell handelspolitik har för närvarande inte någon direkt inverkan på Nobia men de indirekta effekterna, särskilt i relation till räntor, inflation och bredare makroekonomisk dynamik är fortfarande osäkra.