TradeVenue påbörjar bevakning av Beyond Frames Entertainment
TradeVenue välkomnar nu Beyond Frames Entertainment, även kallat Beyond Frames, som ett nytt fullt bevakat bolag på vår plattform. Beyond Frames driver en verksamhet som liknar en aktivistfond eller ett investeringsföretag inom spelindustrin, med en strategi att attrahera kompetenta spelutvecklare som delar en vision om högkvalitativa spelupplevelser baserade på teknologi inom Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR). På den globala marknaden för spel är VR och AR två av de segment som växer absolut snabbast.
Erfarna spelutvecklare lämnar ofta större spelstudios eftersom de inte får möjlighet att bygga spel på det sätt de vill. Beyond Frames har en annan strategi. Företaget erbjuder oberoende produktionsstöd för att främja kreativitet och motivation hos utvecklarna. För att attrahera denna talangpool vill Beyond Frames tala till entreprenören. De tillåter spelstudios att behålla sina varumärken och speltitlar samtidigt som moderbolaget exempelvis stödjer med marknadsföringen.
Konkurrensen inom spelindustrin är intensiv, men på kort- och medellång sikt är den fortfarande relativt låg inom AR- och VR-området, vilket är en fördel för bolaget. Att förutsäga vilka spel som kommer att bli framgångsrika inom AR och VR är svårt, och därför liknas det ofta vid ett "numbers game". För att uppnå framgång krävs uthållighet, både när det gäller kvalitet, antal titlar och finansiella aspekter, något som bolagets strategi bidrar till.
Wands, ett av bolagets mest framgångsrika spel, var en av de utvalda spelen för att marknadsföra Facebooks VR-headset Oculus Go. Detta betraktas som ett bevis på företagets kompetens att skapa spel som tilltalar hardcore-spelare inom VR-segmentet. Wands har nämnts av analytiker som ett bevis på företagets förmåga att leverera högkvalitativa spel inom detta snabbväxande område.
Sammanfattning helåret 2022
Beyond Frames rapporterar en omsättning på 24,8 MSEK (23,7) för helåret 2022, vilket är i linje med föregående år trots utmanande marknadsförhållanden inom spel- och XR-spelindustrin. Företaget har signerat tre VR-titlar för lansering under början av 2023 efter ett svagt år för branschen, men förväntar sig nu tillväxt under 2023. Under fjärde kvartalet tecknade företaget avtal med tre spelstudior avseende förlagsrättigheter för tre speltitlar som alla ska lanseras under 2023. Ett av dessa VR-spel, Silhouette, lanserades i januari 2023 och har fått positiv respons från marknaden. Företaget har även inlett samarbeten med kinesiska partners för lansering av VR-spel på nya headset, och företaget har en stark pipeline för framtida förlagsprojekt.
Företaget har en stark kassa och genomför mindre kostnadsbesparingar för att säkerställa de affärer de tror på. Likvida medel vid kvartalets utgång uppgick till 48,3 MSEK (44,1). Trots att spel- och XR-spelbranschen var mer negativt påverkad under 2022 än förväntat, ser företaget positivt på framtiden, med flera nya XR-glasögonlanseringar och rykten om en Meta Quest 3-lansering. Företaget kliver in i det nya året med tillförsikt med ökad takt i att stänga relevanta affärer och spännande förhandlingar med större partners för den egna spelutvecklingen.