Laddar TradingView Widget
Laddar annons
17 Jul, 2025

Volvo Car AB (publ): Volvo Cars rapporterar resultatet för Q2 2025 - turnaroundprogram enligt plan

  • Omsättningen för Q2 uppgick till 93,5 mdr SEK (101,5 mdr SEK för Q2 2024)
  • Rörelseresultatet för Q2 inkluderade jämförelsestörande poster på totalt 12,9 mdr SEK, varav 11,4 mdr SEK var hänförligt till nedskrivning och 1,4 mdr SEK till omstruktureringskostnader
  • Rörelseresultatet för Q2 uppgick till -10,0 mdr SEK (8,0 mdr SEK för Q2 2024)
  • Rörelseresultatet exkl. jämförelsestörande poster uppgick till 2,9 mdr SEK
  • EBIT-marginalen för Q2 uppgick till -10,6 procent (7,9 procent för Q2 2024)
  • EBIT-marginalen exkl. jämförelsestörande poster uppgick till 3,1 procent
  • Resultat per aktie före utspädning för Q2 var -2,53 SEK (1,79 SEK för Q2 2024)
  • Försäljningsandelen av elektrifierade bilar för Q2 var 44 procent (48 procent för Q2 2024), varav andelen helt elektriska bilar var 21 procent (26 procent för Q2 2024)

Idag rapporterar Volvo Cars-koncernen ett rörelseresultat (EBIT) för andra kvartalet 2025 på -10,0 miljarder SEK. Resultatet återspeglar en fortsatt utmanande marknad för fordonsindustrin. Volvo Cars turnaroundplan avseende kostnader och kassaflöde på 18 miljarder SEK går dock går helt enligt plan och bolaget är övertygade om att fler positiva effekter är att vänta.

Som kommunicerades i början av veckan har resultatet för andra kvartalet påverkats av en icke kassaflödespåverkande engångsnedskrivning på 11,4 miljarder kronor då Volvo Cars justerat det redovisade värdet avseende plattformen för EX90- och ES90-bilarna. Detta är en konsekvens av rådande marknadsförhållanden, påverkan från importtullar som slår på lönsamheten för ES90 och EX90 samt tidigare förseningar i lanseringen av EX90. Vidare har resultatet även påverkats av en omstruktureringskostnad av engångskaraktär på 1,4 miljarder SEK hänförlig till den tidigare aviserade minskningen av 3 000 positioner.

Volvo Cars rörelseresultat exklusive dessa jämförelsestörande poster uppgick till 2,9 miljarder SEK och motsvarande EBIT-marginal uppgick till 3,1 procent.

Bolaget sålde 181 600 bilar under andra kvartalet, vilket är en minskning med 12 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen för de första sex månaderna har minskat med 9 procent jämfört med första halvåret för 2024. Omsättningen uppgick till 93,5 miljarder SEK och bolagets rörelseresultat på -10,0 miljarder SEK motsvarar en EBIT-marginal på -10,6 procent. Mer information om Volvo Cars resultat för andra kvartalet finnas att läsa i bolagets delårsrapport.

"Marknaden fortsatte att vara utmanande även i Q2", säger Håkan Samuelsson, koncernchef och VD på Volvo Cars. "Efterfrågan är fortsatt pressad av rådande makroekonomiska förhållanden, tullrelaterad osäkerhet och hårdare konkurrens, men våra åtgärder för att vända detta börjar ge resultat. Trots utmanande marknadsförhållanden under det andra kvartalet redovisade vi ett klart förbättrat fritt kassaflöde jämfört med Q1 och vår EBIT-marginal exklusive jämförelsestörande poster var något högre."

Tydliga framsteg inom lönsamhet, elektrifiering och regionalisering

Tidigare detta år lanserade Volvo Cars en turnaroundplan avseende kostnader och kassaflöde på 18 miljarder SEK. Den börjar nu få genomslag, men med full effekt under 2026. Planen stödjer bolagets strategiska inriktning som vilar på tre pelare: lönsamhet, elektrifiering och regionalisering.

Gällande lönsamhet är planen i fas. Den aviserade minskningen med 3 000 positioner globalt pågår och omkring 1 100 personer har redan lämnat Volvo Cars. Tillsammans med kostnadsbesparingar kommer detta att sänka bolagets indirekta kostnadsbas och skapa en mer slimmad och effektiv organisation.

När det gäller direkta kostnadsminskningar har Volvo Cars börjat genomföra flera åtgärder för att sänka materialkostnaderna. En del av detta är att utnyttja fler synergier inom Geely-koncernen genom att samarbeta kring inköp. Ett annat synergiområde är att tillsammans utveckla nya bilmodeller i synnerhet för den kinesiska marknaden.

Volvo Cars har också framgångsrikt genomfört kassaflödesåtgärder, inklusive en minskning av rörelsekapitalet och en lägre investeringstakt.

Bolagets investeringar kommer att minska som planerat då Volvo Cars har genomfört nästan alla större investeringar relaterade till sin nya produktarkitektur. Detta kommer att medföra betydande framtida kostnadsminskningar och prestandaförbättringar tack vare megacasting, cell-to body-batteriteknik och effektivare egenutvecklade e-motorer.

Den första bilen med denna nya arkitektur är den helt nya, helt eldrivna Volvo EX60, en bil för Volvo Cars viktiga bästsäljande segment. Bilen kommer att ha förbättrad prestanda och lägre produktkostnader som är nödvändiga för bolagets fortsatta omvandling mot full elektrifiering.

De flesta analytiker förväntar sig att efterfrågan på helt elektriska bilar kommer att fortsätta växa, och växa snabbare än traditionella bilar med förbränningsmotor till 2030, och följaktligen är den största delen av Volvo Cars utveckling fortsatt starkt fokuserad på elektrifiering.

Samtidigt kommer bolaget också att uppdatera sina laddhybrider (PHEV) för att erbjuda en attraktiv brygga för kunder och områden där laddinfrastrukturen fortfarande är svag.

Volvo Cars kommer snart att lansera sin första PHEV med utökad räckvidd, den helt nya XC70 och även starta produktionen av den under det tredje kvartalet. Det är ett svar på en växande efterfrågan på sådana drivli­nor och den kommer först att erbjudas i Kina där Volvo Cars ser stora möjligheter för denna bil.

XC70 är ett bra exempel på regionalisering, den tredje pelaren. När globaliseringen är på tillbakagång anpassar Volvo Cars sig till en mer regionaliserad värld. Bolaget ger sina tre nyckelregioner möjlighet att vara mer anpassningsbara till regionala krav och kundpreferenser för att på ett lönsamt sätt kunna öka tillväxten.

Volvo Cars implementerar en ny styrmodell för verksamheten i Kina, med ett tydligt regionalt ansvar för prestation, operativt ansvar och beslutsfattande. I Amerika kommer även en anpassad styrmodell att införas.

För att öka utnyttjandet av Charleston-fabriken och för att minska effekterna av importtullar kommer Volvo Cars börja producera den bästsäljande XC60 SUV:en lokalt i USA. För Europa tillkännagav bolaget nyligen planer på att producera nya Polestar 7 vid den nya fabriken som håller på att byggas i Kosice, Slovakien. Det blir den andra bilen som produceras i Kosice, efter en ännu ej offentliggjord nästa generations Volvo-modell.

Framåtblick

2025 kommer fortsatt att vara ett utmanande år, men bolagets turnaroundplan på 18 miljarder SEK går helt enligt plan. Volvo Cars har redan märkt av positiva effekter under det andra kvartalet och är övertygade om att fler positiva effekter är att vänta.

Kommersiellt håller Volvo Cars ett starkt fokus på att öka försäljningen, bland annat genom att öka försäljningen av de helt elektriska EX30- och 90-modellerna. EX30 har nu börjat tillverkas i fabriken i Gent vilket minskar påverkan från tullar och EX90 är nu redo att möta kraven från krävande premiumkunder efter betydande uppgraderingar av mjukvaran.

Den helelektriska sedanen ES90 är redo för marknaden i höst och XC70 tar Volvo Cars in i ett nytt växande segment för PHEV-bilar med utökad räckvidd. Utvecklingen av helt elektriska EX60 går enligt plan och kommer att stärka bolagets helelektriska produktutbud nästa år när de går in i det största och mest populära helt elektriska segmentet. Detta kommer att stärka Volvo Cars position och stödja bolagets tillväxtpotential på elbilsmarknaden.

När marknaden tar fart förväntar sig Volvo Cars att vara väl positionerade för lönsam tillväxt, med ett framtidssäkrat produktutbud samt en mer slimmad och effektiv organisation.

Information till redaktörer

Idag kl 08:00 CET leder Volvo Cars koncernchef och VD Håkan Samuelsson tillsammans med CFO Fredrik Hansson en webbsänd presentation för media, investerare och analytiker. Presentationen hålls på engelska och efterföljs av en frågestund.

Länk till webcast

Det kommer att ges tillfälle att ställa frågor efter huvudpresentationen. Om du vill delta i frågestunden kan du använda chattfunktionen online och skriva din fråga eller ringa in. För att kunna ringa in måste deltagarna registrera sig via länken nedan. De får då inloggningsuppgifter och en individuell PIN-kod.

Länk till registrering

Informationen är sådan som Volvo Car AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-07-17 07:00 CET.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.