Laddar TradingView Widget
Laddar annons
6 Aug, 2021

Nextdoor - Snart på en börs nära dig via en SPAC

Uppdaterad:
5 Feb, 2024

Nextdoor är en växande, populär plattform som ansluter grannar så att de kan dela information och uppdateringar som är mer relevanta för de som bor i området/kvarteret. Hittills har företaget samlat in cirka 470 miljoner dollar i finansiering och värderades i slutet av 2019 till 2,2 miljarder dollar. Företaget har före detta CFO för Square, Sarah Friar, som VD, en roll hon tillträdde 2018.

Liksom många onlinetjänster såg Nextdoor engagemanget stiga förra året då COVID-19-pandemin tvingade människor att stanna hemma, vilket hade som en följd att många letade efter sätt att hålla kontakten via internet. För närvarande arbetar Nextdoor i 275 000 stadsdelar globalt. Cirka en tredjedel av amerikanska hushållen använder plattformen för att interagera med lokalsamhällen.

När det gäller användare säger Nextdoor att de har 27,6 miljoner veckovisa aktiva grannar (användare), eller WAU (Weekly Active User), från och med första kvartalet 2021. Det är värt att notera att många användare med tiden tappar intresset för plattformen, vilket inte är något ovanligt. Nästan hälften av de nya användarna slutar regelbundet att kontrollera plattformen inom två år, och 54 % av användarna förblir engagerade efter den tidsramen.

Ändå säger företaget att det övergripande engagemanget är jämförbart med större sociala medieplattformar som Facebook eller Twitter, mätt med andelen dagligen aktiva användare (DAU) till månatliga aktiva användare (MAU).

I ett utlåtande sa Friar att "Nextdoor has been at the forefront of cultivating 'hyperlocal' communities and neighborhoods since its inception, allowing neighbors to create meaningful connections -- both online and offline […] Our business strengthens as we scale, benefiting from strong network effects, and we believe the proposed transaction with KVSB accelerates the growth potential of our platform."

Precis som de flesta sociala medieföretag är Nextdoors främsta intäktsgenereringsmetod reklam och annonser. Tack vare sin positionering som en "hyperlokal" plattform kan Nextdoor vädja till små och medelstora företag som försöker hitta lokala kunder. Intäktsgenereringen har förbättrats stadigt, med en genomsnittlig intäkt per WAU från $3,83 dollar 2018 till $4,99 från och med första kvartalet 2021.

Företaget ser möjligheter att växa verksamheten genom att stärka intäktsgenereringen för flera produkter som för närvarande inte genererar mycket dollares. Dessutom är den internationella expansionen fortfarande i ett tidigt skede. Av de 60 miljoner verifierade användarna på plattformen finns bara 9 miljoner på internationella marknader.

De totala intäkterna 2020 var $123 miljoner, och omsättningen förväntas stiga 44c% till $178 miljoner i år, 2021. Nextdoor redovisade en nettoförlust på $75 miljoner förra året, vilket förväntas öka till $103 miljoner under 2021. Således går bolaget inte med vinst. Det långsiktiga justerade EBITDA-marginalmålet är cirka 40 %, vilken ska jämföras med den justerade EBITDA-marginalen på -41 % för 2020.

Där det finns teknik, kreativ förstörelse, skalbarhet och sociala plattformar brukar ofta ARK Investment finnas och även denna gång. Woods, förvaltare, har investerat mycket i detta snart noterade bolag.

För att mer förstå bolaget och dess affärsidé kan den jämföras med ”grannsamverkan mot brott” + ”är det någon i området som har en skruvdragare jag kan låna?” + ”Jag saknar min katt – Nisse – har någon sett honom?”, där ett område hjälps åt att dela information. Det behöver inte bara vara brott, utan allt från en trasig väg till att de där ”jävla Svenssons på Svavelsgatan 18 är nu igång igen med sina busstreck”. Emellertid kan denna ”samverkan” också ha negativa sidor. Det har rapporterats om att vissa användare använder appen för påhopp, såsom rasistiska, etniska, kulturella e.d.  

Om du inte orkar lyssna på ovan pod från The Verge kan denna artikel ge en synopsis.

Affärsidén i sig är intressant och den kan mycket väl fortsätta växa. Som alltid väcks snabbt tankar såsom ”detta kommer Facebook snart att copy & paste och Nextdoor har ej musklerna att stå emot”. Emellertid tror jag att detta är att göra det enkla för enkelt. För om så vore fallet skulle vi se det med allt från Amazon till just Facebook. Visst är dessa jättar stora (suck…”jättar”), men de kan inte vara överallt och snabbt bli den förste på X marknad/område. Dock ska det sägas att Facebook så sent som i maj 2021 lanserade sin tjänst ”Facebook Neighborhoods”, som sannolikt kommer ge Nextdoor hård konkurrens.

Några som är mer positiva är programledarna i Motley Fool's podd Industry Focus, som diskuterar detta bolag/denna SPAC i ett avsnitt. Det var från detta avsnitt jag fick nys om grannbolaget. 

Jag lockas inte av att investera, i alla fall inte nu vid detta skede. Emellertid kommer jag följa bolaget vid sidan av och se hur de exekverar de första 2–3 kvartalen. Kommer de klara av att stå starka mot Facebook? Hur kommer de fortsätta hantera det ”hat” och den exkludering som förekommer?

PÅ tal om SPAC - vad är, egentligen, en SPAC? Läs Aktiepappas inlägg om detta.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.