
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden ABs (SBB) affärsidé bygger på att långsiktigt äga, förvalta och utveckla bostads- och samhällsfastigheter samt driva detaljplansprocesser för bostadsfastigheter. SBBs fastigheter återfinns i svenska och norska städer med underliggande tillväxt, generellt är fastigheterna belägna i när anslutning till ortens centrum med goda kommunikationer.
- Se fullbevakad bolagspresentation
SpectrumOne är en pionjär inom förädlad sms- och onlinemarknadsföring som skapar bättre kundrelationer. Med sofistikerade marknadsföringslösningar genererar SpectrumOne, ökad lojalitet och värdefulla insikter om kundpreferenser åt sina samarbetspartners.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Electra utvecklar, äger och driver IT-intensiva och kostnadseffektiva koncept inom varuförsörjning, distribution, IT och detaljhandel i Norden. De erbjuder kundanpassade lösningar och färdiga koncept som skapar förutsättning för lönsamhet i både egen och kundernas värdekedja.
Electra är organiserat i två affärsområden – Electra Retail och Electra Logistik & IT. Konkurrensen inom varje affärsområde är stor, men de båda affärsområdena har också många beröringspunkter på kund- och leverantörssidan som tillsammans gynnar bolaget och dess kunder...

Jag lovade i gårdagens inlägg att återkomma med en anekdot från när jag deltog i en smakpanel nyligen. Jag tyckte det uppstod en lite lustig grej och kände att gårdagens inlägg skulle bli för spretigt om jag skulle skriva om allt på samma gång. Men jag har alltså testat att vara med på lite olika konsumentundersökningar, smaktester och liknande under året.
När jag var med på ett smaktest av en ny livsmedelsprodukt blev jag faktiskt rätt tveksam till konceptet att bjuda in konsumenter för att mot en ersättning på 200 kr smaka olika produkter och lämna omdömen. Fullt medveten om att jag kastar sten i glashus eftersom jag själv var där så var det en märklig samling människor som jag är högst tveksam till om det är dessa man vill få åsikter ifrån. Det kan så klart vara olika från gång till gång men min känsla är att när ett företag vill få ut en ny produkt på marknaden och lägger pengar på att smaktesta produkten innan lansering så är det oftare något nytt mervärde som är aktuellt. Tex inget tillsatt socker, ekologiskt, ny spännande smak (som man ska kunna ta lite mer betalt för än orginalet) eller något annat.
Så också på det smaktestet jag deltog där var det nya produkter som skulle vara nyttigare och bättre än befintliga, helt utan tillsatt socker och konserveringsmedel. Vi skulle bara bedöma smak och utseende och fick ingen info om tänkt pris eller varumärke, men det känns ju som en lågoddsare att det kommer bli en premiumprodukt prismässigt med tanke på inriktningen. Då är frågan, får man den tilltänkta målgruppen att komma och testa produkten om man erbjuder folk 200 kr för att komma och testa något under 1 timme på kontortstid? Troligtvis inte, de som är villiga att betala extra för en produkt utan konserveringsmedel jobbar troligtvis heltid och har fullt upp att få ihop vardagen utan att smita iväg på provsmakning. Vill inte hänga ut någon grupp men majoriteten av de som smaktestade samtidigt som mig hade inte kunnat smälta in bland övriga anställda i ett vanligt kontorslandskap kan jag säga.
Testet gick till så att man fick var sitt bås och tilldelades smakprover med några minuters mellanrum. Instruktionen var att äta så mycket så man kände smaken ordentligt men inte så mycket att man riskerade att bli mätt och inte kunna göra en rättvis bedömning av de sista proverna. Mellan varje prov skulle man äta lite smörgåskex och skölja munnen med vatten. På skärmen fick man 4-5 frågor per smakprov.
Tanken var väl att man skulle en normalstor tugga av smakprovet och sen efter att man känt smaken ordenligt och svarat på frågorna ta en bit kex stor och ett frimärke och tugga lite på för att få bort smaken och sen dricka en klunk vatten, så gjorde jag i alla fall. En kille som satt bredvid mig åt för det första upp exakt allt av varje portion. Och tryckte sen ett helt kex mellan varje smakprov vilket gjorde att han fick be om nya kex vid två tillfällen. Han var helt klart ute efter ett rejält och gratis skrovmål.
Jag vet att jag är sparsam och har väl många gånger uppfattats som lite extrem här på bloggen. Men i det här sammanhanget fick till och med jag en chock över hur vissa människor är.
När jag gjort undersökningar på mobilen tidigare så har jag haft exakt samma tanke. Jag undrar om flygbolagen som köper in tjänsten att ett undersökningsföretag ska fråga 200 personer om vilket flygbolag som de tycker bäst om fattar att de som svarar på frågorna är folk som får 3 kr betalt för att svara på frågor i 5 minuter. Det kan inte vara en representativ målgrupp för bolaget i fråga. Till och med jag har slutat göra dessa undersökningar på mobilen då jag tycker det är för tråkigt och dåligt betalt. De som gör det gör det garanterat bara för pengarna och svarar alltså bara så snabbt som möjligt på frågorna. De flesta undersökningarna som jag gjorde via mobilen skedde genom börsnoterade företaget NEPA och jag måste alltså säga att jag är skeptisk till den tjänst som de säljer in till företagen som köper deras marknadsundersökningar. Jag tror inte företagen som går via NEPA förstår hur låg kvalité det blir på undersökning och målgrupp.
Det är mycket möjligt att killen som var ute efter ett gratis skråvmål har läst Miljonär innan 30s blogg, är inspirerad och ligger i uppbyggnadsfasen. :)
Att du inte kom på detta själv? Jag menar det enda som slår gratisbajsande måste ju vara att få betalt för att äta...
Ja och i så fall kanske han känner igen sig nu när han läser inlägget.
Jag har varit och testat ett intelligent kök hos Electrolux. Utfrågarna var helt klart imponerade av att jag 1. Lagar mat 2. Har ett modernt kök hemma 3. Kom med relevant input. Jag tror att man tar väldigt svårt att få tag på rätt grupp människor.
Hej!
Har du skrivit något om elavtal med utgångspunkt i lägenhet?
Jag är alltid tveksam till allt som heter enkäter, och anledningen är att det mesta hänger på ens humör om man ens orkar bry sig och i övrigt är lätt att styra för att få det resultat som önskas.
Värst är det väl med enkäter på jobbet som även tolkas helt godtyckligt för att det ska passa in på vad ledningen för tillfället anser vara viktigt.
Ni kanske också känner till saker som:
- våra värdeord
- våra mål
- vår vision
...och sen är det oftast bara dravel ändå, som är helt oviktigt för alla utom de som går igång på detta.
Jag har en kollega som sa att man alltid ska sätta högst poäng på saker som "känner du till företagets värdeord/mål/vision och betyder de mycket för dig i arbetet". Om man inte gjorde det så skulle man få arbeta med dessa frågor på x antal avdelningsmöten, och då det är dödstråkigt så ger man hellre ledningen signalen att "allt är tipptopp" :-).
Nackdelen är väl att de får vatten på sin kvarn och fortsätter med sitt trams, men det är smällar man får ta.
Det påminner om när min avdelning på gamla jobbet satte låga betyg på arbetsglädje och ledning i en medarbetarundersökning. Då fick vi ha en massa idiotiska och tråkiga aktiviteter en gång i månaden utöver vanliga jobbet och fick sen det "gemensamma målet" att sätta ett högre genomsnittsbetyg i nästa undersökning.
når jag läser detta med 200:- för att vara med och provsmaka så slår det mig att den gången jag provade var de väldigt bra betalt.
jag provade senap en gång i kävlinge. det var en sort som skulle tilltala barn så på något vis fick en kompis reda på detta och vi åkte dit med tåget. tror att hans föräldrar betalade biljetten. jag gjorde det iaf inte. vi fick 125:- för besväret och med tanke på att det var mer än 20 år sedan så verkar det varit väldigt bra betalt om du nu fick 200:- för i princip samma arbetsinsats.
ang nätundersökningar så tycker jag att de har blivit i princip värdelösa. bara att man får svara på nästan 10 frågor innan man placerar sig i undersökningen gör att jag tappar intresset. kommer jag väl vidare och gör undersökningen så klickar jag bara i slumpvis utvalda rutor.
det var bättre förr när man hos quickwise (föregångaren till yougov) fick 15:- oavsett man var målgruppen eller inte. kom man upp i 90:- så kunde man lösa in det mot 100:- telia kontantkortsrefill. så betalade jag mobilsamtalen under hela gymnasiet
Haha, skrattar lite när jag läser "Nej till enkäter" ovan. Exakt så tänkte jag vad gäller arbetsgivarens enkäter. "Bäst att ange att jag är nöjd med allt, annars blir det en massa tradigt efterarbete".
Håller med dig MI30 - dyrt som satan och låg kvalitet av precis de skälen du anger, fattar inte varför företag i detta gebit hålle rpå så. Eller det vet jag ju eftersom jag själv varit i samma bransch - man vill ha ryggen fri ifall produkten floppar ("I ensure you Mr Vice President, we conducted thourough research and focus group sampling before launch!").
Ja du har så klart helt rätt. Som anställd produktchef i ett storbolag agerar man inte som skulle gjort om man själv ägde företaget. Viktigare att ha ryggen fri än att hushålla med bolagets pengar.