30 Aug, 2020

Ekonomin i Tour de France

Igår inleddes årets upplaga av cykeltävlingen Tour de France. Normalt sett brukar tävlingen gå mitt i sommaren med i år är ju inte så mycket normalt och tävlingen som är tre veckor lång går nu i huvudsak under september. Jag tycker det ska bli kul att kunna kolla de mer intressanta etapperna även om de går på vardagar och är tacksam för den friheten som ett liv utan arbete innebär. Jag tycker det är perfekt att ha lite i bakgrunden med fina bilder, trevliga kommentatorer och sen lite mer sportsligt intressanta delar här och där.

Jag är ingen expert på cykel men brukar kolla en del och har nu dessutom googlat lite mer inför det här inlägget, men det kan ha smugit sig in något faktafel eller missförstånd som ni gärna får rätta till i kommentarsfältet. Jag tänkte här fokusera lite på den ekonomiska delen snarare än den sportsliga. En sak som utmärker cykel är nämligen att man inte tävlar för klubbar eller landslag utan helt kommersiella lag med företagsnamn. Lagens namn är ofta det samma som ett eller två olika företag. Sen har lagen ett gäng mindre sponsorer där bakom. Så vitt jag kan förstå så står huvudsponsorerna för 70-80% av totala budgeten medan övriga sponsorer delar på resten. Detta möjliggör att cyklisterna helt enkelt blir anställda arbetare och det blir också helt natuligt att man jobbar enligt arbetsbeskrivningen och inte låter egna idrottsliga ambitioner gå före uppgiften man har i laget.

Lagens totala budget verkar gå från kanske 30 miljoner per år för de mindre lagen upp till kanske 300 miljoner för de största lagen. För företagen som är huvudsponsorer handlar det alltså om kanske 20-200 miljoner i årlig investering. Rätt mycket pengar.

Laget med största budgeten är Ineos Grenadiers, tidigare bara Ineos och ännu tidigare Team Sky. Ineos ägs av en av storbrittaniens rikaste personer (den rikaste enligt vissa uppgifter) Sir James Arthur "Jim" Ratcliffe. Han verkar gilla sport och sponsrar inte bara cykellaget utan har även stoppat in 100 miljoner Pund i en satsning på segling i Americas Cup, har köpt Franska fotbollslaget Nice för ungefär 100 miljoner Euro och när Eliud Kipchoge blev först någonsin att springa maraton under 2h timmar var Ineos huvudsponsor till det eventet.

Ineos är ett kemiföretag med en väldig massa olika verksamheter. Och ägaren Ratcliffe verkar vara en visionär och när han som bilälskare tyckte det saknades en viss typ av terrängbilar på marknaden så kom han helt enkelt på att Ineos också skulle bli ett bilföretag med bilmodellen Grenadier. Dvs att laget Ineos inför årets upplaga av Tour de France bytte namn till Ineos Grenadiers var inte för att Ineos behövde dela kostnaden med ytterligare en sponsor utan för att Ineos vill passa på att marknadsföra sin nya verksamhet som biltillverkare.

Spontant tycker jag det låter vettigt att marknadsföra en produkt som en ny typ av bil via de 100-tals miljoner personer som tittar på Tour de France. I övrigt tycker jag det känns som lite märklig marknadsföring på några håll. Med tanke på att det är 10-tals eller 100-tals miljoner per år det handlar om som ska räknas hem. Några exempel på lite märkliga lagnamn:

Astana - bär namnet på Kazakstans förra huvudstad Astana. Som numera heter Nur-Sultan. Som skattebetalare i Sverige skulle jag vara lite skeptisk om ett gäng svenska statliga bolag la 100 miljoner på att sponsra ett cykellag genom att döpa det till Stockholm. Framförallt om de fortsatte efter det att vi bytt namn på vår huvudstad till något annat.

Lotto-Soudal - Är ett belgiskt lag som har två sponsorer utan koppling sinsemellan. Soudal är precis som Ineos någon typ av kemiföretag som jag inte kan bedöma behovet av att göra reklam. Men Lotto är helt enkelt det belgiska lotteriet. Bara att tacka för alla Lotto-bolag i övriga länder där Lotto också heter Lotto som får gratisreklam om det nu är så att lagets namn får folk att bli mer sugna på att spela Lotto. För då borde det ju funka även utanför Belgien. Men jag är skeptisk till att antalet Lottospelare skulle påverkas om laget bytt namn.

I övrigt är nog mest problemet att jag inte riktigt fattar vad det är reklam för eftersom bolagen inte är kända eller verksamma i Sverige. Men många företag har tydlig konsumentkoppling som rimligtvis bör ha nytta av reklamen i de länder som bolagen har verksamhet. Framförallt då jag utgår ifrån att de gör lite fler aktiviteter än bara namnge lagen. Bland företagen jag känner igen från cykel men aldrig fattat vad de jobbar med innan jag googlade kan nämnas:

Confidis - Franskt bank och kreditföretag
Jumbo - Dagligvarubutiker i Nederländerna
Ag2r La Mondiale - Franskt försäkringsbolag
Movistar - Spanskt telekombolag, även verksamt i Sydamerika
Quick Step - Belgiska golv
CCC - Polska skor

Vill ni lära er mer om den sportsliga delen av Tour de France rekommenderar jag podcasten Tyngre distans avsnitt 2 som handlar just om årets upplaga av touren. Expert i avsnittet är Richard Larsén som för övrigt bara har ett par timmar kvar på sin cykling genom hela Sverige på drygt 80 timmar. Den cyklingen kan du följa här.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.