Laddar TradingView Widget
Laddar annons
13 Apr, 2025

Plejd Q1 2025 take aways

Sammanfattningsvis ett mycket bra kvartal, men med tanke på hur bra TRM gått så hade jag nästan förväntat mig ytterligare några procentenheter till. Tillväxten laggar dock fortfarande installationerna rätt mycket (ytterligare 5% i kvartalet). Marginalerna fina, utvecklingen internationellt tuggar på sakta men säkert, fortsatt goda framtidsutsikter överlag. Allt som allt enligt högt ställda förväntningar.

Bruttomarginalen 51,6%, ned från 55,1% förra kvartalet, vilket beror på lanseringen av TRM-01 (termostaten). Hade inte räknat med så stor påverkan. Min förhoppning och gissning är att den ska studsa tillbaka upp över 55% under årets gång. DWN ska få en hårdvaruuppdatering, som ska släppas i år, frågan är när.

Bruttomarginal

Samtidigt som bruttomarginalen är på bottennivåer, är EBIT-marginalen är på toppnivåer. Som jag förstår det är målet att nå en bruttomarginal över 60%, där de också historiskt legat som bäst. Men att det är svårt, framför allt parallellt som man släpper nya produkter (och framför allt nya kategorier gissar jag). De äldsta och bäst optimerade produkterna ligger runt 80%. Sen om jag får gissa så går det kanske inte att nå riktigt så högt med t.ex. armaturerna som med puckarna (obs. ren magkänsla). Men att de ska kunna nå dryga 60% igen är det ingen tvekan om. Det skulle ge ytterligare 10% på ebit-marginalen, som redan idag är 26%.
 
Lanseringen av TRM ska ha gått ännu bättre än de högt ställda förväntningarna, och de är fortfarande inte ikapp efterfrågan med produktionen. De har fått skjuta fram lanseringen i Sverige till nu i Q2. Min gissning är att den påverkar försäljningen med ca 20m, dvs. ungefär en tredjedel av tillväxten. Det låter på Babak som att försäljningen boostas av att grossisterna ska bygga lager. Samtidigt har de fortfarande inte mött efterfrågan, och installationstillväxten i Norge är 64% (omsättningstillväxten densamma). Efter Q4an skissade jag på att TRM borde sälja för minst 50m i år, kanske uppemot 100 om det vill sig riktigt väl. Upprepar det estimatet nu med lanseringen i hand.

Tyskland tagit lite fart (fortfarande mycket låga nivåer). JAL-01 överlägset mest såld (låter som den den enda sålda produkten i princip). Även i Schweiz har JAL hoppat upp som mest sålda. Intressant. Babak upprepar att det är i jalusistyrning de ser marknaden. Det kommer fler produkter inom kategorin. Något som försvårar expansionen av denna produkt är att de säljs via helt andra kanaler än elgrossister.

Oms int

Enligt Babak ska Norden driva tillväxten 2-3 år framöver (han låter väldigt övertygad om att detta kommer), därefter behöver resterande Europa ta vid.

De har fortfarande inte kommit in på den största grossisten i NL (ca 50% av marknaden). Låter som att det är svårt att avgöra när den kommer in, men att den borde komma in tids nog. De vill se att Plejd bevisar sig först. Det är tydligen helt normalt och har varit så i alla marknader.

Babak pratar en del om att "skruva mot det kommersiella hållet", för där finns mer tillväxt att hämta. Intressant så klart, så länge man inte riskerar att komplicera produkten för konsument eller mindre elektrikerfirmor.

Hade en ganska intressant diskussion kring det kommersiella på Bluesky tidigare idag. Sammanfattningsvis kan man väl säga att det behöver skruvas ganska mycket för att komma in på kommersiella projekt/stora fastigheter, men att lägenheter i nybyggen kan vara lågt hängande frukt (man har så klart redan en viss marknadsandel här).

Babak pratar mycket om vad ska hända om 3 år och han pratar lika mycket om deras 10-årsplan, som de påbörjade för 2-3 år sen. Gillar den långsiktigheten.

Antal anställda tog ett rejält skutt i kvartalet. Tydligen har de konverterat konsulter till anställda i produktion, vilket därmed inte ska påverka kostnaderna särskilt mycket utan snarare tvärt om förbättra marginalerna. När de når en viss nivå i produktion brukar de göra det. 

Personal

Det låter som att de skalar upp utvecklingen lite, vilket jag tycker är ett positivt besked. Jag skrev en del efter Q3an förra året att jag började bli orolig för att utvecklingstakten kan få svårt att hänga med i framtiden om de inte börjar rampa upp snart. Detta kommer ju främst påverka aktiveringarna och senare avskrivningarna.

Inga av de nya anställda är säljare. Säljet i SE har varit samma i två år, och resterande säljare ser man i rapporten över de olika dotterbolagen och även där har det stått still under samma tid. Det ska inte heller vara overhead. Så det är främst produktionspersonal och utvecklare, alltså. Samtidigt lyfter Babak fram att det han tidigare kommunicerat som att "kostnaderna ska ligga flat" inte nödvändigtvis betyder att de ska ligga helt flat, utan betydligt mer flat än omsättningstillväxten. Kanske får jag skruva upp mina estimat på kostnadssidan något för året (tillsammans med bruttomarginalen). Jag ansåg mig dock vara konservativ när jag stack ut hakan efter Q4 och sa att jag inte blir förvånad om de gör 300m i ebit (analytikerna låg under 200) – jag står fast vid det! 😉

Babak säger att det är en “enorm marginalfördel” med egen produktion – “mycket bra hävstång i egen produktion”. Samtidigt “stor utmaning – inte många i Sverige som gör armaturer ens". De gör alla puckar och även downlightsen inhouse, “går jättebra”. Han säger att de har “levlat upp” och tagit ett kliv mot ännu mer egen produktion. Han tror stort på detta. "Avgörande i så många aspekter". Ämnar att hålla det så länge de kan. Idag är över 50% av produktionen egen. Vill mot 80%, men lättare sagt än gjort. Resten gör NOTE, vilka de är väldigt nöjda med. Bra att alltid fortsätta ha ~20% externt.

De kan växa upp till 3 år i fastigheten där de är idag (i Mölndal, utanför Göteborg), sen behövs en ny fastighet.

Babak tror armaturer och solskydd är största produkterna om 5+ år. "DWN har växt fruktansvärt fint sen lansering. Den är nästan på väg förbi dimmern i installationer".

Utvecklingen i USA påverkar inte Plejd, enligt Babak. Om något så är den svaga dollarn positivt för inköpskostnaderna (men mycket liten påverkan).

Det ser inte ut att bli några stora produktsläpp i år. Men jag räknar med lite nya armaturer och smått och gott. Jag tror armaturer kan driva mer tillväxt än man tror i Norden. Hade gärna sett en prisvärd spotlight på skena. Exempelvis när vi gjorde vårt nya kontor körde vi Plejd över allt där det var möjligt, men Plejds intäkter från oss hade förmodligen mer än dubblats om de ca 65 spotlights vi köpte var från Plejd istället för Hide-a-lite.

Babak pratar om 2025, och 2026(!), som skördeår. Att “omsättningen ska komma ikapp kostnaderna", och han säger det som att de inte är där än (26% ebit-marginal som sagt). Han framhävde att kassaflödet (som redan ökat kraftigt senaste kvartalen) kommer öka avsevärt, framför allt under 2026.

Det är mina take aways från kvartalet.

Står fast vid mina estimat om 40-45% tillväxt med 300m i ebit. Det senare lite haussigt bara för att komma upp i den jämna fina siffran, men det är långt ifrån omöjligt. Gör de under 250 blir jag enormt förvånad. Analytikerna låg som sagt under 200 efter Q4an. De har nog skruvat upp lite nu, men tror ingen är i närheten av 250.

Disc: Äger ca 7000 aktier själv (över 50% av portfölj), samt förvaltar ytterligare ca 10 000 åt familj.

TradeVenue

TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.