Bahnhof – 2025 och 2026
Jag har tidigare skrivit om Bahnhof såväl här som för Aktiespararna. Bolaget har varit ett pålitligt innehav för alla som varit med de senaste åren och, inte minst, sedan noteringen 2008. Inklusive återinvesterade utdelningar stavas avkastningen cirka 14 310 %. Det är inte bara imponerande, utan också mycket respektingivande. Storägare och vd, Jon Karlung, har rattat bolaget med bravur och skall ha all eloge för sina insatser. Mycket arbete och långa dagar samt nätter ligger bakom hur bolaget gått från en liten revoltör inom bredbanssektorn till att idag vara ett prisvinnande dito som år för år vinner marknadsandelar.
För cirka en och en halv vecka sedan gästade Karlung Nicklas ”investeraren” Andersson i Montrosepodden och det är ett avsnitt jag varmt rekommenderar. Förutom intressanta fakta från de tidigare åren, ägarbråken, historien med Pirate Bay (nu aktualiserad genom SVT:s serie The Pirate Bay – klart sevärd) och så vidare avhandlades även nuet och framtiden.
Tidigare i år, i maj månad för att vara exakt, kommenterade jag årets andra kvartalsrapport och cirka exakt en månad innan hade jag även äran att via Aktiespararna intervjua Karlung. Där och då sade vd:n och storägaren att man befann sig i fas 2 gällande etableringen i Finland, med vilket menas att man nu började öppna upp för kunder. Vidare sade Karlung att ”man kan vänta sig en god tillväxt och att vi på allvar blir en finsk aktör. Jag kan dock inte kvantifiera det exakt, men vårt mål är egentligen inte bara Finland. Jag har helt siktet inställt på att etablera oss som en nordeuropeisk aktör – och det innefattar ju fler länder än Finland.”
När räkenskapsårets tredje kvartalsrapport anlände den 12 november framkom att utfästelserna om tillväxt och en fortsatt etablering i först och främst Finland materialiseras. ”Vi har etablerat oss i Finland på allvar, och nu även inlett en expansion i Danmark (se sida 12). Vi ligger dessutom i startgroparna för att etablera våra första nya nät i Tyskland. Parallellt med den nordiska expansionen stärker vi greppet om Sverige ytterligare”, skrev Karlung och lyfter fram att Tyskland kan ses som en enorm marknad som ligger decennier efter Sverige beträffande bredband, fiber et cetera.
Norge är en geografi som Bahnhof har varit närvarande på under en längre tid, men där det aldrig riktigt har lossnat. Det vill Karlung nu ändra på och skriver att bolaget ”inleder en förnyad satsning på den norska marknaden. Vi rekryterar för närvarande ett norskt säljteam med målsättningen att bredda vårt erbjudande och vinna fler företagsaffärer.”
“It is remarkable how much long-term advantage people like us have gotten by trying to be consistently not stupid, instead of trying to be very intelligent.”
Jag har i tidigare texter lyft fram att Bahnhof har suttit i en pole position de senaste åren. Med sin starka finansiella ställning, med bland annat en nettokassa och goda kreditgarantier, samt pålitliga kassaflöden har de kunnat välja när, hur och var att satsa. När många andra aktörer under de senaste åren, framför allt sedan Rysslands invasion av Ukraina och all inflation- och räntekalabalik som följde, tvingats till besparingsprogram eller dylikt, har Bahnhof kunnat agera offensivt. ”När om inte nu”, är ett uttryck jag sagt i såväl intervjuer som i texter.
Jag utgår inte från att Bahnhofs expansion åt såväl öst som väst och syd kommer gå friktionslöst. Jag tror emellertid att förutsättningarna för att bolaget lyckas etablera sig som en stark aktör är stora. Med sig har de ett fint renommé av pålitliga produkter och tjänster, men också för sitt fokus på säkerhet och integritet. Vad som även stärker min tro är hur Karlung tycks applicera ”skynda långsamt” samt ”fokus på nedsidan, så tar uppsidan hand om sig självt” i sitt sätt att styra det kontinuerligt växande skepp som Bahnhof kommit till att bli. Jag kommer här att tänka på ett passande citat av den nu ett år avlidna Charlie Munger; ”It is remarkable how much long-term advantage people like us have gotten by trying to be consistently not stupid, instead of trying to be very intelligent.”
De kommande kvartalen, ja till och med åren, kommer fokus såklart vara på tillväxten – top line, men också hur mycket den växer utan att rörelsemarginalen tar en för stor skada. I år har bolaget guidat för en rörelsemarginal om 12 % (13,9), vilket inte till kommer att hållas utan dessutom slås, då den på rullande tolv månader uppgår till 13,9 %. Dock kvarstår målet då Karlung tar rygg för att det kan komma ökade kostnader i form av tillväxtsatsningarna. Om jag tycker det är bra? Absolut. Hellre ”underpromise and overdeliver” än vice versa.
Aktien värderas just nu enligt historiken med ett P/E om cirka 25 på rullande tolv månaders vinster. Emellertid är värderingen högre än snitten om EV/S eller EV/EBIT istället används. Där snittet för de senaste tre, fem och sju åren gällande EV/EBIT är 16,4, 17,9 respektive 18,3 är aktuell siffra 19,1. Jag tycker dock att bolaget är förtjänta av nuvarande värdering då:
- Finanserna är fortsatt exceptionella
- Bolaget erbjuder stabila kassaflöden och en över tid stigande utdelning
- Det finns tillväxt och en potential till en än högre sådan, vilken hittills sker med god lönsamhet
- Starkt och högt insiderägande (pilotskolan)
- Ett gott renommé hos kunder, såväl på privat- som företagssidan
- Server- och datahallar kommer vara centrala kommande år och här är Bahnhof i framkant, inte minst med då dessa erbjuder maskininlärning för den som önskar bygga privata AI kluster och grafiska tunga applikationer
Bahnhof är en aktie som står mer stabil i tider med högre volatilitet, men som inte alltid hänger med när champagnen vaskas likt det inte fanns någon morgondag. Dock är det viktigt att inte fokusera på aktiens ”kortsiktiga” utveckling, utan istället studera och följa den fundamentala utvecklingen – den som hittills givit aktieägare sedan 2008 14 300 % i avkastning (ink. återinvesterade utdelningar).
Jag ser fram emot att få följa bolaget de kommande åren. Som alltid ska inget du läser på denna blogg ses som investeringsråd eller dylikt. Det är lika uttjatat som viktigt att du gör din egen analys. Risken finns där och inget, absolut inget, är riskfritt. När detta inlägg skrivs äger jag aktier i Bahnhof.