Avanza – vill både behålla och äta av courtagekakan.
Igår, måndag, kom nyheten att Avanza om att de gör courtagebyten flexibla, istället för hur det tidigare har varit gällande att man enbart kan byta en gång per dag. Förvisso är detta goda nyheter och ett steg i rätt riktning, men ännu kvarstår mil och ännu flera mil till konkurrenter såsom Nordnet och Montrose – samtliga nämnda har nämligen automatiskt korrigerande courtage. Själv har jag aldrig varit så aktiv i frågan och att ändra courtaget är inte något jag är noggrann med. Detta framför allt då jag ofta köper för den summa som jag har nuvarande inställning på. Med det sagt har jag följt debatten och alla önskemål från småsparare som har lyfts fram till nätmäklaren.
Det är ingen nyhet att banker, inte minst nätmäklare, tjänar enorma summor på courtage och andra transaktionskostnader och jag misstänker att det är därför som Avanza har väntat så länge med att om inte fullt ut ge alla oss sparare vad vi vill, så åtminstone en del av kakan. Emellertid blir det tydligt att de vill såväl behålla som äta av denna. Det torde inte vara några större utmaningar för dem att införa ett automatiskt reglerat courtage, precis som andra nätbanker har gjort. Svaret de ger på en direkt kommentar lyder ”Automatiserat courtage skulle vara en helt annan typ av förändring och byte av prismodell. Vi tycker att modellen med courtageklasser, där man själv styr priset per affär, är mest transparent och passar vår kundbas bäst. Men med det sagt ser såklart alltid över vad vi kan göra för att förbättra vårt erbjudande ännu mer.”
Jag tycker att detta svar är lite väl… politiskt och ställde således en fråga att det inte torde vara svårt att också addera en knapp/ett reglage under ”mina sidor” och ”inställningar” där man kan fylla i om man vill ha automatiskt reglerat, eller själv och högst medvetet reglera courtaget. På denna fråga har jag ännu inte fått svar. Vidare är det min tolkning att ovan svar avslöjar hur Avanza hoppas kunna fortsätta tjäna stora summor på de av alla oss ”stolta avanzianer” som inte kommer ihåg, eller vet hur man ställer in courtaget. Sagt med andra ord är vår slarvighet och glömska deras såväl bokstavliga som bildliga vinst.
I tider då konkurrensen ökar och flera tidigare trogna kunder tycks emigrera till andra aktörer, såsom Montrose, tror jag det vore klokt av Avanza att välja sina strider. I min värld är striden om att på ett med indirekt sätt kunna fortsätta mjölka transaktionskostnader från investerare mindre bra vald. Då frågan har blivit så het, omdebatterad och även till en viss del infekterad kanske det är klokt att tänka på de egna ledorden: ”Mer till dig – mindre till banken”.

Med ovan sagt ska det förtydligas att jag uppskattar mycket av och från Avanza. Fortsättningsvis uppskattar och imponeras jag av Sven Hagströmer för alla hans åstadkommande och för den filantropi han utövar. Jag är fullt medveten om att man ytterst sällan kan få det bästa av alla världar, men att inte ha ett automatiskt courtage i slutet av 2025 samtidigt som de främsta konkurrenterna har ett sådant är en tydlig plump i protokollet.
