15 Jul, 2020

Facebook - alternativen är få om ens inga?

För ett par veckor sedan skrev jag en översiktlig analys om Facebook – ett bolag jag förvisso inte är den nöjdaste kunden hos, men där jag ser en enorm potential. Beträffande förstnämnda upplever jag deras plattform och meddelandetjänst, Messenger, som långsamma. Det är omständligt att växla mellan olika chattfönster och år 2020 ska det inte ta ca 1 sec för ett chattfönster att ladda (jmfr. hur android vs IOS var för ett fåtal år sedan). Förvisso går det snabbare på mobil och ja, jag är ”gammal”, men jag tror att Facebook, men även andra bolag, inte får glömma att det finns användare som helst använder datorer och därmed skjuter upp sin gamnacke i ett par år till.

Gällande potentialen går jag igenom det mer i mitt första inlägg och förutom bolagets expansion mot Indien (via Jio Platforms), och därmed Asien, är det samarbetet med Shopify som är den delen bland övriga som kommer att göra att bolaget avancerar en plats på monopolbrädet. Shopify har fler än 1 miljon handlare, är USA:s andra största online-retailer et cetera, vilket står att läsa i bolagets kvartalsrapport för det första dito 2020. Du finner även bra fakta från juni 2019 på denna länk.

Shopifys ekosystem med alla dess tjänster är som en guldgruva för tant Agda, som i sin lilla lägenhet vill börja sälja sina lovikavantar utan att lära sig allt från grunden om hur att ordna allt med en hemsida till att lösa allt det finstilta. De har flera olika prenumerationstjänster där varje e-handlare kan designa och anpassa efter sina önskemål. Oftast behövs hjälp med detta och här kan bolaget vara behjälpliga.

Vi går mer och mer mot en värld där var och en är egenföretagare och/eller ett varumärke. Beträffande hur många som redan idag mår psykiskt dåligt över detta – att alltid vara i centrum, tillgänglig, online, ”perfekt” etc. – låter jag vara osagt, men om det gick att investera i en psykiatrikerfirma skulle jag inte tveka att lägga en del av mitt kapital där. ”Syns du inte, finns du inte.” Ungefär så är det idag, tyvärr.

Idag vill konsumenter inte ha det som massan har, utan tvärtom önskar de ha de plagg, ting och så vidare som det bara finns ett fåtal av. Gärna ska det vara handgjort (gärna skapat med ekologiskt materiell), unikt, kopplat till person och ”rätt i tiden”. Visst kommer H&M, Zara m.fl. att fortsätta att sälja bra, men jag tror att den nya tidens allmänna konsumtion ryms under ”unikum” och det är just små, nischade, hårt arbetande bolag som kan erbjuda detta.

Just nu genererar samarbetet med Shopify inte mycket i vinst för Facebook, men under de kommande kvartalen kommer vi se hur denna del enbart ökar. Det som är Facebooks största intäktskälla är annonser (i Q1 2020 ökade intäkterna med 17 %) och likt då GDPR introducerades, eller då Cambridge Analytica-skandalen var ett faktum, är bolaget just nu extra utsatta för hat från såväl the avarage Joe som annonserande bolag, såsom Starbucks, Coca-Cola, Unilever et cetera. Jag tycker detta är bra – att de tar en ställning, men som vanligt rapporterar bara media det som de vet säljer. Vad de flesta missar är att en majoritet av de bolag som idag har ett uppehåll med annonser på Facebook har även det på andra medier. Därtill har en majoritet av de stora bolagen sagt att de bara ställer in sina annonser för en månad och sedan ”ämnar utvärdera”, vilket b.la. är gällande för Target.  

Ja, att Facebook måste få bukt på de mindre passande inläggen, där osanningar aka. ”fake news á la Trump”, rasism, kvinnoförnedring et cetera tillåts är inte acceptabelt – tvärtom! Det ska inte få finnas. Någonsin. Detta måste – och ska – Facebook åtgärda och här kommer mitt största tvivel till bolaget; jag har svårt att få ett grepp om VD, Mark Zuckerberg, och hur han agerar i denna fråga. Han tycks ta detta mer lättsamt än vad jag (och alla andra?) anser vara nog. Är det som så att det görs mycket mer bakom bolagets väggar än vad som kommuniceras utåt? Jag hoppas det, för annars… ja, annars kan det kosta bolaget mycket i anseende och just detta är 2020-talets hårdvaluta.  

Annonser genererar extremt mycket pengar för Facebook och detta då de har tre miljarder aktiva användare (då Instagram, Facebook, Instagram, Messenger samt Whats App slås samman). Andra bolag, såsom Google, har även de annonser som huvudintäktskälla, men det skiljer sig här markant mellan nämnda och Zuckerbergs bolag. Medan Googles annonsmjukvara först appliceras när du har sökt på en produkt, såsom en cykel, fungerar det på ett annat sätt på Facebooks plattform. Här kommer annonserna upp utifrån demografi, tidigare sökningar, intressen, relationer et cetera. Således är denna plattform mycket mer tacksam för bolag, framför allt de mindre och t.o.m. små, att köpa annonsplats på.

Jag skriver ”köpa annonsplats” och detta är Facebook duktiga på. För att få göra reklam måste man, såklart, betala och Facebook kör här en ”fuling” genom att ha auktioner. Den som är beredd att betala mest och högst för en annonsplats får denna och vice versa. Om du ”snålar” kommer du inte synas lika mycket, vilket högst sannolikt kommer att skada dig. Att inte synas där 6 miljarder ögon finns är, för att uttrycka det milt, ”oklokt”. Bolag drivs av pengar – vinster – och även om det ses och bedöms som ”nobelt” och fint” kommer dagens bojkott snart att minska för att försvinna, tyst och knappt hörbart i media som snart har annat att skriva om (Bianca Ingrossos fest i Båstad e.d., vilket verkligen är en nyhet. Verkligen.). Detta dels då Facebook kommer att agera (mer, iaf), dels då ”money talks”. Likt skandalen med Cambridge Analytica är nuvarande situation en sådan där stämpeln ” this too shall pass” kan appliceras.

Visst kommer annonsintäkterna att ha minskat när rapporten för detta räkenskapsårs andra kvartal presenteras (redan i april var de ”flat” YoD) den 29/7 och mycket av detta stavas ”bojkott”, men, och detta är ett stort sådant, många av de annonserande bolagen hade nog ändå, om inte helt tagit bort så åtminstone minskat sina annonser pga. covid-19. Att det nu ”tacksamt” (förstå mig rätt) blev detta hemska med #BlackLifeMathers, rasism, fake news, politik et cetera kan ses som ”en passande tillfällighet”. Jag vill betona att jag inte vill förringa det hemska med rasism etc. och hoppas att alla, Facebook, Twitter, Snapchat, Tik Tok et cetera, gör allt i sin makt att ta bort det och att politiker irl gör sitt.

En EBIT-marginal på ett snitt om 37 de senaste 10 åren, där detsamma för vinstmarginalen är 25,7 % och bruttomarginalen är 81,3 %. Lägg därtill att ROC de senaste tio åren snittar 44 % och ROIC 28,1 %. Beträffande avkastning på eget kapital ligger detta tioåriga snitt på 14,6 %.

Facebook har en enorm plattform som brukas av fler än tre miljarder människor. De expanderar kraftigt just nu mot Asien i allmänhet, men Indien i synnerhet. De kommer att börja monetärisera på såväl Messenger som Wahst App (skriver, som sagt, mer om det i mitt första inlägg), har ett växande samarbete med en av västvärldens största plattformar för e-handel samt tror jag att projekt ”Libra” fortgår, om än i det dolda och med lite mindre energi.

Det finns inget alternativ? Facebook vs. Världen 1-0?

Tillkännagivande: jag är sedan 29/6 delägare av Facebook och igår, den 14/7, ökade jag mitt innehav.

Tradevenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.