Facebook - ett bolag att äga?
Att beskriva Facebook är som att slå in öppna dörrar, likväl kan det vara av godo att uppdatera sig. Förutom att vara en social medieplattform, där du kan posta bilder på din katt därjämte samtliga av dina ”nyttiga”, eller ”onyttiga”, måltider och sedan få så många ”gilla” att du lyckas lura dig själv att du faktiskt är omtyckt, är Facebook faktiskt lite mer. Som bekant äger Facebook även WhatsApp och Instagram (samma skit, men med mer bilder och mindre text samt att det är tycks vara en ”hype” med Insta-stories. Undertecknad har ej Instagram mer än att ett konto finns, men det ska visst vara ”wow”…).
Det som många missar är vad som finns bakom ovan beskrivna; de skal- och synergieffekter som dessa jättar till plattformar skapar. Facebook kom den 19/5 2020 att ingå ett samarbete med Shopify, som är ett kanadensiskt IT-företag som driver en molnbaserad handelsplattform, vilken ger handlare en möjlighet att skapa en omni-kanalupplevelse som hjälper till att visa upp varumärkeshandlarens varumärke genom att använda alla relevanta kanaler för en sammanhållen marknadsföring av kundens företag och produkt. Det som nu ämnas att göra är att skapa ”Facebook Shops”. I ett blogginlägg på Facebooks hemsida står b.la. följande att läsa:
”Facebook has always been about connecting you to what you love. That means friends and family, but also products, brands and businesses. For years, people have used our apps to buy and sell things from the early days of posting a photo of a bicycle with the caption “for sale,” to selling your coffee table on Marketplace and now shopping styles from your favorite brands and influencers on Instagram. It was the people who use our apps who envisioned social commerce. We’re helping them make it a reality […] acebook Shops make it easy for businesses to set up a single online store for customers to access on both Facebook and Instagram. Creating a Facebook Shop is free and simple. Businesses can choose the products they want to feature from their catalog and then customize the look and feel of their shop with a cover image and accent colors that showcase their brand. This means any seller, no matter their size or budget, can bring their business online and connect with customers wherever and whenever it’s convenient for them.”
Det Facebook försöker att åstadkomma är en ”Tencent”, dvs. att mer eller mindre kopiera deras WeChat, som idag är en av världens största chattverktyg. Via denna gör du ”allt” från att chatta till att boka tid hos frisören till att beställa och betala för mat, kaffe, en ny Gucciväska e.d. Allt sker via appen. Betänk att Facebook tar en liten, liten procent på de summor som byter hand och du förstår hur lönsamt detta kan bli.
Människan är lat. Punkt. Du följer influencer Z, som har på sig en fin t-shirt från bolag X. För att köpa denna måste du först googla upp en e-handlare som har och säljer t-shirten. Väl där måste du fylla i olika betalningsuppgifter och sedan bekräfta med ditt bank-id (alt. ta en faktura via Klarna e.d.) Det är ”jobbigt”, eller hur? Tänk om allt gick att göra via Messenger, Instagram eller WhatsApp – Lyxfällan skulle ha program för minst tio säsonger till. Minst.
”WeChat is often considered the “everything app” for China’s nearly 800 million smartphone owners: it’s a game console, a bank, and even a gateway to Chinese ride-sharing giants, food delivery, and thrift shopping. It’s available in other regions as well, giving WeChat a monthly active user base of over 1 billion” (The Verge.com)
Just nu har Mark Zuckenberg satt sig själv, och därmed bolaget, i klistret gällande om plattformen ska, eller inte ska, tillåta reklam och inlägg som ej granskas. Twitter har redan tagit sitt beslut och jag tror det är få som inte såg hur Mannen Med Tupén på andra sidan pölen regerade; han spydde ut sig galla om Twitter på… ja, Twitter, för att sedan dels, hota med att lämna plattformen, dels hotade med att inför lagar som skulle göra livet mycket surt för alla bolag verksamma inom social media. Eftersom vi pratar om landet där alla kan (och även så gör) stämma alla var sektorn snabb med att hävda att Mannen Med Tupéns aktion strider mot The Great Americas första tillägg och där är vi just nu. Kortsiktigt tappar Facebook annonsintäkter och visst kan bolag fortsätta att bojkotta jätten, men jag tror det blir ett sorts mellanting inom en relativt snar framtid. Dels kommer Facebook att göra en halv pudel, dels kommer bolagen som vill annonsera inse att de inte "har råd" att missa de cirka 2,6 miljader aktiva användare som Facebook har. Läs detta igen. Facebook har cirka 33 % av HELA jordens befolkning som "kunder" och då måste vi också ta med i beräkningarna att de ej finns/får finnas i Kina. Vilket bolag som vill synas vill inte finnas där kunderna finns?
I denna mycket välskrivna artikel på Seeking Alpha presenteras en mycket bra genomgång om bolagets vallgrav(ar), men även en bra metafor om bolaget som en enorm arena målas upp (skribentens källa är The Sova Group och du hittar ”originalet” här). Jag tänker ej gå in på hur denna arena beskrivs, utan utgår från att om du har intresse kommer du läsa texten. Det jag dock kommer att gå in mer djupare på är bolagets vallgravar.
1.Nätverkseffekt. Ett stort nätverk får viss stabilitet mot brister. När alla dina vänner, företag, influencers et cetera är i detta nätverk, är du mindre villig att överge nämnda för att bege dig till ett konkurrerande nätverk. Hörde jag Google+?
2.Facebook tävlar inte med andra företag inom sitt ekosystem. Här vill jag jämföra med Apple och deras Appstore. Jag tror få har missat de ramaskri som har höjts om att äpplet tar cirka 15–30 % som avgift för alla köp och övriga transaktioner som sker via denna butik, likt de som finns mot Steam och hur de utövar sin makt. Med Facebook Shops kommer en liknande sak att hända (förhoppningsvis utan hutlösa avgifter som följs med ramaskri dålig PR, säljare lämnar etc.).
Det som än tydligare framkommer idag, under covid-19, är hur beroende de små handlarna är, och fortsättningsvis kommer att vara, av att finnas tillika synas på internet och då de är små, har små marginaler, har få anställda et cetera, är varje kostnad för dem ett aber. Att skapa, bekosta samt underhålla en hemsida är förvisso inte en Herkulesuppgift, men visst är det enklare, smidigare och framför allt mer tillgängligt att köra via Facebook Shops och få stöd av alla de funktioner som kommer med Shopifys tjänster. Denna video visar hur enkelt det är att komma igång samt tjänstens fördelar (leta gärna själv på youtube om Facebook shops om du finner det intressant).
Vad som även talar för att Facebook kommer att fortsätta växa är deras aggressiva intåg i Indien, där de just nu slåss mot Amazon. Genom att Zuckenberg investerade i ca $5,7 miljarder i Jio Platform Limited den 21 april 2020 har enorma dörrar öppnats för bolaget på denna geografiska marknad, som främst är stora i detta land via WhatsApp. Det man ämnar är att bli den app som indier använder när de handlar och betalar via internet, en marknad som kommer att växa med en enorm kraft de kommande åren, då landet fortfarande är relativt ”primitivt” gällande allt med ett ”e” framför, såsom ”e-handel”. Denna artikel, även den från Seeking Alpha, går igenom detta på ett bra och objektivt sätt.
Den indiska onlinemarknanden, dvs. antalet besökande och shoppande kunder från regionen, beräknas växa med cirka 17,5 % från 2019–2020. Denna artikel lyfter fram anledningarna till detta och de främsta är; intåg av virtuella betalningsalternativ samt landets många olika högtider.
Facebook håller således på att expandera. Genom att såväl bygga som skapa nya nätverks- och synergieffekter kan detta bli ett sorts Amazon + social mediaplattform. När Kajsa, 23 år, ser de influensers som hon följer likt vore de gudinnor och att de har på sig en blus från producent Z kan de köpa densamma utan att ens lämna appen, som nu är en omnikanal. Klick på bilden, fakta om blusen kommer upp och där finns även ”köp”-knapp. Snabbt, smidigt, friktionsfritt och enkelt. ”Would You like to post this purchase on your wall?”. Det finns ytterst få ”Kajsor” som inte skulle trycka på ”publish”, för handlar inte livet om att behålla sin plats i flocken, kosta vad det kosta vill?
Det finns såklart risker och de två största är politik samt inkompetent ledning. Gällande förstnämnda tror jag att sociala mediabolag står en tuff framtid till mötes. Vi har bland annat kunnat läsa om hur olika länder, men även EU som organisation, vill beskatta dessa jättar till bolag och det har även blivit allt högre röster om avknoppningar och uppdelningar, då vissa mer eller mindre har monopol. Detta kan – och kommer – troligtvis att hända, men likt denna artikel gör gällande tror jag det är mer ”later than sooner” och till dess kommer spelplanen och spelreglerna ha ändrats. Rejält. Och dynamiska bolag likt har Facebook hittills visat sig vara detta, vilket gör att just denna fråga inte är någon som jag ligger sömnlös över.
Beträffande sistnämnda; Zuckenberg har på senare tid varit villrådig och han måste bli mycket bättre på att ta ställning och hålla den. Just nu tappar bolaget många annonsörer, såsom Starbucks (som jag äger), Diageo, Procter & Gamble med flera, och även om jag tror detta är relativt kortsiktigt kan detta i längden bli tufft, då bolagets främsta intäkt är just annonser. Om just detta står lite på denna artikel från Motley Fool.
Beträffande ledning är det viktigt att de fortsätter att kräva och skapa kvalitét. Facebook Dating – deras konkurrent till Match Group – har inte lyckats penetrera marknaden så bra som många hade hoppats och här måste de lägga ned mer och hårdare arbete. Jag tror på konceptet, men det är viktigt att även denna tjänst blir lika smidig och tilltalande som konkurrenternas, då den kan öka möjligheterna för en kund att stanna inom Facebooks ekosystem/nätverk. Denna recension är intressant att läsa och den lyfter fram många fördelar, medan jag finner denna artikel från Motley Fool mer adekvat, då den radar upp de fem största sakerna som Match Group gör bättre än Zuckenbergs datingapp:
- 1. First mover Advantage
- 2. Färre ”problem” med GDPR e.d.
- 3. Ej lika beroende av annonsintäkter
- 4. Hittills har Match Group gjort smarta och bra förvärv, vilket visar på kompetens hos ledning.
- 5. Regulatoriska hinder/problem, vilket tyvärr har ökat hos Facebook under de senaste åren.
När bolaget och dess finansiella position studeras på Börsdata hamnar jag ännu en gång i den position där jag sitter och dreglar, likt vore jag Homer Simpsons som ser en munk med choklad- och syltfyllning. Nedan siffror är från Börsdata och jag har valt rullande 12 månader/3 år.
Jag är mycket intresserad av Facebook och tror de står en fin framtid tillmötes. Just nu får du betala ett pris (kurs $220) motsvarande ett P/E på 31,8 för ett skuldfritt bolag som har ökat sin VPA med ett snitt om 40-44 % de senaste 10 åren och beträffande omsättning/aktie samt eget kapital/aktie är siffrorna 32-39,5 % samt 30 %. PEG ligger på 9,9, vilket är högt, men jag finner detta överkomligt givande den enorma tillväxt som ändå står att finna. Sedan 2010 har bruttomarginalen (81,7 %) knappt rört på sig, vilket är positivt. Dock har den under dessa tio år rört sig såväl upp som ned, men så länge snittet är stabilt visar det att bolaget ej tummar på några kostnader. Vinstmarginalen har förvisso sjunkit med 13 % de senaste 12 månaderna, vilket är viktigt att vara vaksam på, men när de senaste tio åren studeras har denna stigit med 4,2 %. Jag hoppas och utgår från att den senaste minskningen enbart är tillfällig.
Mycket talar för bolaget som gav katter ett nytt (virtuellt) liv och jag lockas till det. Vad tror du – är det ett bolag att äga?